2025. gada 1. septembrī Izglītības un zinātnes ministrija plāno ieviest jaunu finansēšanas modeli “Programma skolā”
Pirmdien, 14. oktobrī Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) iepazīstināja par plānotajām izmaiņām pedagogu atalgojuma finansēšanas sistēmā, ieviešot jauno “Programma skolā” modeli. Jaunais modelis tiks ieviests no 2025. gada 1. septembra, un tā mērķis ir nodrošināt taisnīgāku pedagogu atalgojumu un uzlabot izglītības kvalitāti visā Latvijā, neatkarīgi no reģionālajām demogrāfijas atšķirībām.
Jaunais modelis “Programma skolā” nodrošinās finansējumu pilnvērtīgai izglītības programmas īstenošanai, t. sk. mācību plāna nodrošināšanai, atbalsta personālam un administrācijai. Finansējuma aprēķinā tiek ņemts vērā skolēnu skaits klasē, t.i., ļoti maza klase (5-8 skolēni), maza klase (9-16 skolēni), vidēja klase (17-24 skolēni) un liela klase (25 vai vairāk skolēnu). Līdz ar to finansējums tiks nodrošināts katrai izglītības iestādei programmas nodrošināšanai, kas ļaus sakārtot izglītības sistēmu, piesaistot papildu finansējumu.
Jaunais modelis nodrošinās finanšu prognozējamību gan pedagogiem, gan skolu direktoriem, nodrošinot arī lielāku skolu darba un finanšu plānošanas autonomiju, kā arī sistēmas stabilitāti. Līdz ar jauno modeli tiks novirzīts arī papildu finansējums skolu atbalsta personālam, piemēram, skolas psihologam, speciālajam pedagogam, pedagoga palīgam u.c.
Jaunais finansēšanas modelis piedāvās vairākas priekšrocības skolēniem un viņu vecākiem, piemēram, skolēniem visā Latvijā būs pieejama augstākas kvalitātes izglītība neatkarīgi no viņu dzīvesvietas, ko būs iespējams nodrošināt ar augstvērtīgāku izglītības piedāvājumu visās skolās, neatkarīgi no demogrāfiskās situācijas konkrētā pašvaldībā. Tiks nodrošināti papildu resursi skolēnu individuālo vajadzību atbalstam.
Jaunais modelis ir daļa no plašākas stratēģijas Latvijas izglītības sistēmas modernizēšanai, ietverot tajā arī metodisko atbalstu pedagogiem, izglītības kvalitātes monitoringu, latviešu valodas stiprināšanu u.c. aktivitātes. Gadījumā, ja esošā finansēšanas kārtība netiks mainīta, vietās ar negatīviem demogrāfijas rādītājiem skolotāju atalgojums arī turpmāk samazināsies, kas ir pretrunā ar Izglītības un zinātnes izglītības ministrijas politiku.
Kā jau ticis informēts, sākot no 2025. gada 1.janvāra, pedagogiem zemākā algas likme tiks palielināta par 2,6%.
Izglītības un zinātnes ministrija turpinās cieši sadarboties ar pašvaldībām, sociālajiem partneriem un izglītības iestādēm, lai nodrošinātu vienmērīgu pāreju uz jauno finansēšanas modeli. Jaunais modelis ir svarīgs solis, lai modernizētu Latvijas izglītības sistēmu un paaugstinātu mācību kvalitāti visā valstī.
Vēl par tēmu:
Cilvēktiesību komisija aicina turpināt pilnveidot rīcības algoritmu vardarbības novēršanai skolās
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti trešdien, 12. martā, iepazīstoties ar rīcības algoritmu vardarbības novēršanai izglītības iestādēs un plānotajām izmaiņām...
Lasīt tālākSaeima konceptuāli atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu pamatskolā
[caption id="attachment_33908" align="alignnone" width="300"] Hands raised in classroom[/caption] Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, ceturtdien, 6. martā,...
Lasīt tālākSaeimas Izglītības komisija rosina ierobežot tālmācības iespējas pamatskolā
Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, trešdien, 26.februārī, lēma Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Deputāti vienojās iesniegt...
Lasīt tālākDeputāti aicina nekavējoties atjaunot veselības mācību kā atsevišķu priekšmetu skolu mācību programmās
Sociālo un darba lietu komisijas Sabiedrības veselības apakškomisijas un Nevienlīdzības mazināšanas apakškomisijas deputāti vēstulē Valsts prezidentam un Ministru prezidentei, kā arī...
Lasīt tālākTiesībsargs: Audzēkņiem ir tiesības laicīgi zināt par izmaiņām stipendiju piešķiršanas kārtībā
Stipendijas saņemšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību var mainīt, taču šim procesam jābūt savlaicīgi zināmam un skaidri saprotamam visiem, uz kuriem tas attiecas. 2024. gada...
Lasīt tālākMācību kvalitāte, skola vai pedagogs – kurš atbildīgs par skolēnu sasniegumiem?
Nav noslēpums, ka reizēm skolēni intensīvi mācās tieši pirms pārbaudes darbiem, bet ātri aizmirst apgūto pēc to nokārtošanas. Tas var radīt grūtības, jo nākamās tēmas bieži balstās...
Lasīt tālākTiesībsarga birojs: Pedagogu ētikas normām jābūt vienotām, un arī pārkāpumi jāvērtē pēc vienotas kārtības
Izvērtēt, vai pedagogs ievērojis profesionālās ētikas principus, šobrīd ir katras izglītības iestādes vadības kompetencē. Arī ētikas kodeksu izstrādā katra izglītības iestāde pati....
Lasīt tālākSaeima apstiprina jaunu Augstākās izglītības padomi
Saeima ceturtdien, 16.janvārī, apstiprināja jaunu Augstākās izglītības padomi. Augstākās izglītības padomē apstiprināta Baiba Rivža, Artūrs Zeps, Andris Teikmanis, Jeļena Vediščeva,...
Lasīt tālākČeslavs Batņa kritizē nepārdomātu līdzekļu izlietojumu izglītības nozarē
Pērn Ministru kabinets lēma par pasākuma „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana” īstenošanas noteikumiem, šim projektam atvēlot vairāk nekā 21...
Lasīt tālākLembergs: Valdība strādā pie tā, lai slēgtu skolas, bet tai būtu jādomā kā celt izglītības līmeni
Tas ir kauns, ka neviena Latvijas augstskola nav iekļuvusi starp 1000 labākajām pasaules universitāšu reitingā, sacīja politiķis Aivars Lembergs. “Tikko olimpiskajās spēlēs mūsu puiši...
Lasīt tālāk