51% auto īpašnieku uzskata, ka var ietaupīt līdzekļus izvēloties norēķinu naudā
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums nosaka, ka zaudējumi ceļu satiksmes negadījumā cietušajai pusei tiek izmaksāti naudā vai arī piedāvājot saremontēt bojāto transportlīdzekli. Tomēr kā rāda prakse, nereti auto īpašnieki izvēlas norēķinu naudā, uzskatot, ka tādā veidā tiks ietaupīti līdzekļi, taču iegūtā summa netiek novirzīta transportlīdzekļa remontam, bet gan tekošajiem ikdienas izdevumiem – zobārsta pakalpojumiem, jauniem pirkumiem un kredītu apmaksai.
2011.g. oktobra beigās Saeima pieņēma grozījumus OCTA likumā, kuri paredz, ka turpmāk tajos gadījumos, kad cietušais transportlīdzekļa īpašnieks izvēlēsies veikt remontu savā izvēlētajā autoservisā, PVN summa tiks atmaksāta tikai tajā gadījumā, ja konkrētais autoīpašnieks varēs dokumentāli pierādīt, ka šāds remonts patiešām ir veikts. Kā atzīst Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) šādas izmaiņas potenciāli mainīs esošo situāciju un nākotnē iespējams autoīpašnieki vairāk izvēlēsies veikt transportlīdzekļa remontu, nevis saņemt norēķinu naudā.
„Nereti ir situācija, kad transportlīdzekļa īpašnieks izvēlas saremontēt savu spēkratu sev zināmā auto servisā, uzskatot, ka tas viņam sanāks lētāk un attiecīgi starpību, kas paliks pāri, viņš varēs iztērēt citām vajadzībām. Tomēr realitāte ir savādāka, jo apdrošināšanas sabiedrībām kā pastāvīgiem sadarbības partneriem servisu pakalpojumi ir pieejami par izdevīgākām cenām, līdz ar to visdrīzāk cietušajam pašam būs grūti atrast labāku piedāvājumu līdzvērtīgā servisā. Gadījumā, ja cietušais tomēr atrod tā saucamo „lēto servisu”, tad bieži vien tas nemaksā nodokļus, atbalstot ēnu ekonomiku, savukārt apdrošinātāju izmaksātā summa negribot kļūst par ēnu ekonomikas katalizatoru. Tomēr līdz ar izmaiņām OCTA likumā mēs kaut vai daļēji šo jautājumu būsim atrisinājuši, jo gadījumā, ja transportlīdzekļa īpašnieks nevarēs uzrādīt dokumentālu pierādījumu, ka remonts ir veikts – PVN summa viņam netiks atmaksāta” skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Otrs aspekts, kas attiecas uz atlīdzību izmaksām ir cieši saistīts ar jautājumu par transportlīdzekļa aprīkojumu ar sezonai atbilstošām riepām. Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem sākot ar 1.decembri transportlīdzekļiem ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Sods par braukšanu ar ziemas apstākļiem nepiemērotām riepām ir 20 lati, tomēr LTAB vērš autoīpašnieku uzmanību, ka gadījumā, ja auto īpašnieks būs izraisījis negadījumu ar transportlīdzekli, kurš aprīkots ar gadalaikam neatbilstošām riepām, un tas būs cēloņsakarībā ar CSNg, tad pret viņu var tikt celta regresa prasība. Summa, kuru var nākties atlīdzināt, nebūs mērāma tikai 20 latu apmērā, bet gan daudzu simtu vai tūkstošu.
„Izmaiņas OCTA likumā paredz, ka apdrošinātājs varēs iesniegt regresa prasību pret CSNg zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja transportlīdzeklis bijis aprīkots ar riepām, kas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām sezonālajām prasībām attiecīgajā gadalaikā, un CSNg nodarītajam zaudējumam ir cēlonisks sakars ar minēto pārkāpumu. Tāpēc LTAB aicina autovadītājus neattiekties vieglprātīgi pret šo jautājumu, jo iespējams dēļ aizmāršības, citreiz dēļ līdzekļu ekonomijas, var nodarīt zaudējumus citiem, vai pat var iet bojā cilvēki, tai skaitā pats autovadītājs”, informē Juris Stengrevics.
Vēl par tēmu:
No 19. oktobra vairākos autobusu maršrutos tiks ieviesta “pietura pēc pieprasījuma”
No 19.oktobra 20 autobusu maršrutos ārpus Rīgas centrālās daļas, tiks ieviesta “pietura pēc pieprasījuma”. Tas nozīmē, ka autobusa vadītājs šādā pieturā apstāsies tikai tad, ja...
Lasīt tālākTransportlīdzekļu numura zīmēs iecerēts iekļaut valsts ģerboni
Lai transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmēs būtu iespējams iekļaut Latvijas valsts ģerboni, Saeima ceturtdien, 5.septembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus likumā “Par...
Lasīt tālākTikai 29% autovadītāju Latvijā ievēro atļauto braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām
77% Latvijas autovadītāju atzīst, ka ārpus apdzīvotām vietām pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, liecina ESRA veiktā 39 Eiropas valstu satiksmes dalībnieku aptauja. Tas Latviju ātruma...
Lasīt tālākOCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, konceptuāli lemj Saeima
Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, paredz likuma grozījumi, kurus ceturtdien, 6.jūnijā, konceptuāli atbalstīja Saeima. Izmaiņas...
Lasīt tālākOCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, konceptuāli lemj Budžeta komisija
Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, paredz likuma grozījumi, kurus trešdien, 29. maijā, pirmajā lasījumā atbalstīja Saeimas...
Lasīt tālākSodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem būs lielāki
Sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem, proti, pārsniedzot ātrumu par vairāk nekā 60 kilometriem stundā, būs lielāki. To paredz Saeimā ceturtdien, 2.maijā, galīgajā...
Lasīt tālākNo 1. maija atsevišķos valsts ceļu posmos palielinās maksimālo atļauto ātrumu
No 1. maija atsevišķos valsts galveno autoceļu posmos tiks ieviests palielināts atļautais braukšanas ātrums. Maksimālo atļauto braukšanas ātrumu līdz 110 km/h plānots palielināt Jūrmalas...
Lasīt tālākRīgā spēkā “puteņa biļetes”: Autovadītāji var izmantot sabiedrisko transportu bez maksas
Saskaņā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozēm pirmdienas pēcpusdienā galvaspilsētā iespējama stipra snigšana, kas turpināsies līdz otrdienai, tāpēc Rīgas...
Lasīt tālākNoteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas
Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas...
Lasīt tālākValsts kontrole: Intelektiskās transporta sistēmas valstī neievieš plānveidīgi un koordinēti
Intelektiskās transporta sistēmas (ITS) ir sistēmas, kurās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmanto autotransporta jomā satiksmes un mobilitātes pārvaldībai, un tās ir kritiski...
Lasīt tālāk