Levits: Sabiedrības integrācijai ir nepieciešama pilna apjoma izglītība valsts valodā
17. maijā Valsts prezidents Egils Levits Rīgas pilī tikās ar Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisiju, lai pārrunātu paveiktās reformas un likumdevēja darbu komisijas atbildības jomā, tajā pašā laikā pievēršot uzmanību tām reformām, kas jāturpina nākamajam Saeimas sasaukumam.
“Jūs esat pieņēmuši augstākās izglītības reformu, tā būtiski stiprinot augstākās izglītības kvalitāti. Esat radījuši vairākus svarīgus likumprojektus šī sasaukuma laikā, bet es vēlos uzsvērt, ka ir svarīga turpinātība, gan stiprinot augstāko izglītību un zinātni, gan valsts valodas politiku,” sarunā uzsvēra Valsts prezidents.
Lielu uzmanību tikšanās laikā Valsts prezidents veltīja nepieciešamībai stiprināt valsts valodas politiku izglītības sistēmā: “Sabiedrības integrācijai ir nepieciešama pilna apjoma izglītība valsts valodā. Tā ir metode, kas dod vislabākos rezultātus, tāpēc bērniem valsts valoda jāapgūst jau no pirmsskolas vecuma.”
Par vienu no būtiskākajiem komisijas pienesumiem likumdošanā izglītības laukā A. Ašeradens minēja augstākās izglītības reformu, Izglītības, Profesionālās izglītības, Augstākās izglītības likumu pieņemšanu.
Starp nākamā Saeimas sasaukuma izaicinājumiem tika minēta mūsdienīga un skaidra izglītības sistēmas mērķa noteikšana, ņemot vērā laikmetīgu izpratni par ilgtspēju. Tāpat likumdevējam nepieciešams radīt vienotu augstākās izglītības un zinātniskās darbības likumu, atzina komisijas pārstāvji.
Sarunā Valsts prezidents un komisijas pārstāvji apspriedās par šobrīd Saeimā izskatāmo likumdošanas iniciatīvu par padomju okupācijas režīmu slavinošu pieminekļu demontēšanu Latvijas Republikas teritorijā.
Runājot par padarīto darbu kultūras jomā, komisijas priekšsēdētājs A. Ašeradens atzīmēja, ka komisija šo nepilnu četru darbības gadu laikā ir pieņēmusi Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu likumus, ir noteikusi Vāgnera nama apsaimniekošanas un Sv. Pētera baznīcas darbības turpmāko modeli. Komisijai vēl jāpabeidz darbs pie likuma par kultūras centriem.
Klātesot komisijas pārstāvjiem, Valsts prezidents Egils Levits tikšanās sākumā pasniedza Cildinājuma rakstu Rīgas Tehniskās universitātes Inženierekonomikas un vadības fakultātes prodekānei, profesorei Dr. oec. Ingai Lapiņai.
E. Levits novērtēja I. Lapiņas nesavtīgo darbu fundamentālo un apjomīgo grozījumu izstrādē Izglītības likumā, Profesionālās izglītības likumā un Augstskolu likumā: “Lielā mērā tas, ka mūsu izglītības sistēma – gan augstākā, gan vispārējā, gan profesionālā izglītība – pēdējā gada laikā ir aktualizēta, ir arī Ingas Lapiņas nopelns. Profesores Ingas Lapiņas aktīvā līdzdalība vērienīgā Izglītības likumu pilnveidošanā ir nozīmīgs ieguldījums Latvijas izglītības kvalitātē un darbs Latvijas valsts un sabiedrības labā,” atzīmē Valsts prezidents.
Latvijas Republikas 13. Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija savas darbības laikā ir izstrādājusi un Saeima ir pieņēmusi trīs izglītības sistēmas attīstībai nozīmīgus likumprojektus: grozījumus Izglītības likumā; grozījumus Augstskolu likumā; grozījumus Profesionālās izglītības likumā. Dr. oec. Inga Lapiņa kā pieaicinātais eksperts kvalitātes vadības jomā ārpus saviem tiešajiem darba pienākumiem ar lielu atbildību sniedza nozīmīgu ieguldījumu attiecīgo likumprojektu izstrādē.
Vēl par tēmu:
Lembergs: Valdība strādā pie tā, lai slēgtu skolas, bet tai būtu jādomā kā celt izglītības līmeni
Tas ir kauns, ka neviena Latvijas augstskola nav iekļuvusi starp 1000 labākajām pasaules universitāšu reitingā, sacīja politiķis Aivars Lembergs. “Tikko olimpiskajās spēlēs mūsu puiši...
Lasīt tālākTiesībsargs: Pilnvērtīgs miegs nav iegriba, bet nepieciešamība – mācību stundām nav jāsākas agrāk par astoņiem rītā
Tiesībsargs līdz nākamā gada 31. martam aicina Ministru kabinetu pieņemt tādu regulējumu, kas skolās neļautu mācību stundām, konsultācijām, fakultatīvajām nodarbībām u.c. sākties...
Lasīt tālākAr valodas prasību izmaiņām akadēmiskajam personālam plāno veicināt augstskolu konkurētspēju
Lai stiprinātu augstākās izglītības un zinātnes kvalitāti un veicinātu augstskolu konkurētspēju, Saeima ceturtdien, 24.oktobrī, pieņēma grozījumus Augstskolu likumā par valodas prasībām...
Lasīt tālāk2025. gada 1. septembrī Izglītības un zinātnes ministrija plāno ieviest jaunu finansēšanas modeli “Programma skolā”
Pirmdien, 14. oktobrī Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) iepazīstināja par plānotajām izmaiņām pedagogu atalgojuma finansēšanas sistēmā, ieviešot jauno “Programma skolā” modeli....
Lasīt tālākBērniem līdz 6.klasei skolās liedz izmantot mobilos tālruņus
Bērniem līdz 6.klasei visās skolās no nākamā mācību gada liegs izmantot mobilos tālruņus. Kā izņēmums būs gadījumi, kad skolotājs tos būs atļāvis izmantot mācību procesā, paredz...
Lasīt tālākSadala mērķdotācijas pedagogu algām šā gada četriem mēnešiem
Pedagogu darba samaksai, otrdien, 2024. gada 1.oktobrī, valdība apstiprinājusi Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavoto rīkojuma projektu par mērķdotācijas sadalījumu pašvaldībām...
Lasīt tālākIzglītības komisija: bērniem līdz 6.klasei skolās plānots liegt izmantot mobilos tālruņus
Bērniem līdz 6.klasei plānots liegt skolās izmantot mobilos tālruņus. Kā izņēmums plānoti gadījumi, kad skolotājs tos būs atļāvis izmantot mācību procesā, paredz otrdien, 1. oktobrī,...
Lasīt tālākPedagogiem varēs kompensēt transporta un dzīvojamo telpu īres izdevumus
Lai izglītības iestāžu pedagogiem varētu kompensēt izdevumus par transportu un dzīvojamo telpu īri, Saeima ceturtdien, 26.septembrī, pieņēma par steidzamiem atzītos grozījumus Izglītības...
Lasīt tālākAugstskolu konkurētspējas veicināšanai komisija atbalsta grozījumus par valodas prasībām akadēmiskajam personālam
Augstākās izglītības un zinātnes kvalitātes stiprināšanai un augstskolu konkurētspējas veicināšanai Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija otrdien, 17.septembrī, otrajā...
Lasīt tālākVairāk nekā 80% vecāku un skolotāju atbalsta ideju ierobežot telefona lietošanu starpbrīžos skolā
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” un “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka 84% skolēnu vecāku un 95% skolotāju atbalsta ideju ierobežot mobilo telefonu lietošanu starpbrīžos...
Lasīt tālāk