Tiesībsarga birojs: Sperts būtisks solis banku pakalpojumu piekļūstamības uzlabošanā cilvēkiem ar ierobežotu rīcībspēju
Naudas izņemšana bankomātā, rēķinu apmaksa, maksājumi starp kontiem un daudzi citi banku pakalpojumi ir neatņemama dzīves sastāvdaļa. Tomēr cilvēku ar ierobežotu rīcībspēju aizgādņiem šīs parastās finanšu darbības ir regulārs izaicinājums. Tādēļ ir sagatavots informatīvs materiāls jeb vadlīnijas “Ieteikumi aizgādņiem, zvērinātiem advokātiem, tiesām, bāriņtiesām un kredītiestādēm par banku pakalpojumu nodrošināšanu personām ar ierobežotu rīcībspēju”.
Ko paredz vadlīnijas?
Vadlīnijas sniedz detalizētu ieskatu par rīcībspējas ierobežošanas procesā iesaistītajām pusēm, identificējot aspektus, kuriem obligāti jāpievērš uzmanība banku pakalpojumu nodrošināšanā.
Vadlīnijas detalizēti skaidro katrā no rīcībspējas ierobežošanas posmiem svarīgāko informāciju, ko nepieciešams ņemt vērā, lai pakalpojums tiktu nodrošināts atbilstoši cilvēku ar ierobežotu rīcībspēju interesēm. Tas attiecas uz pieteikumu iesniegšanu tiesā, tiesu nolēmumiem, bāriņtiesu sadarbību ar bankām, pašu banku tehniskajām iespējām, aizgādņu atbildību, darījumu kontroli u.c. Tas skar tādas darbības kā konta atvēršanu, limitus maksājumu jomā, internetbankas pakalpojumus, bankas karšu izmantošanu, maksājumus no konta uz kontu, kā arī autentifikācijas iekārtas u.c.
Tiesībsargs norāda, ka izprast banku pakalpojumus var būt sarežģīti, īpaši, ja tas saistīts ar procesu, kurā tiek ierobežota cilvēka rīcībspēja. Tas var radīt situāciju, kad rīcībspējas ierobežošanas process ir veikts, bet bankas faktiski nevar izpildīt tiesas nolēmumā norādīto. Tādējādi tiesībsargs cer, ka Vadlīnijas palīdzēs visā rīcībspējas ierobežošanas procesā iesaistītajām pusēm labāk izprast un veidot sadarbību, lai nodrošinātu cilvēku ar ierobežotu rīcībspēju finanšu līdzekļu pārvaldību.
Lai būtu vieglāk izprast darbības ar finanšu līdzekļiem rīcībspējas ierobežošanas procesā, tiesībsargs vispirms aicina atbildēt uz šādiem jautājumiem:
Kādā formā ir plānots saņemt cilvēka ar ierobežotas rīcībspēju finanšu līdzekļus (piemēram, pabalstus) – kontā bankā vai kontā pastā?
Ja izvēle tiek izdarīta par labu bankai, kas ir tās darbības, ko ir plānots veikt bankā? Tikai elektroniski maksāt rēķinus, tikai izņemt skaidru naudu, veikt vairākas darbības? Ko darīs pats cilvēks ar ierobežotu rīcībspēju, ko aizgādnis?
Izpētes rezultātā tika konstatēts, ka aizgādņi lielākoties saņem cilvēka ar ierobežotu rīcībspēju finanšu līdzekļus savā kontā. Lai arī tas nav aizliegts, tomēr tiesībsargs īpaši lūdz aizgādņus padomāt, kas notiks ar šiem finanšu līdzekļiem, ja aizgādnis nomirst pirms cilvēka ar ierobežotu rīcībspēju? Vai un kā cilvēks varēs piekļūt saviem finanšu līdzekļiem, ja tie atrodas cita cilvēka kontā? Kā šāda situācija tiks risināta vairāku mantinieku gadījumā?
Vadlīnijas balstītas uz plašām diskusijām un aptaujām
Problemātiku un daudzus veicamos mājasdarbus iezīmēja jau 2022. gadā tiesībsarga veiktais pētījums par banku pakalpojumu piekļūstamību. Tiesībsargs toreiz vērsa uzmanību, ka bankām jāveic uzlabojumi gan attiecībā uz cilvēkiem ar fiziskiem, gan maņu un garīga rakstura (psihiskiem un intelektuāliem) traucējumiem. Tāpat, lai pakalpojums būtu pilnībā piekļūstams, ir nepieciešams nodrošināt pieejamu gan fizisko, gan informatīvo un digitālo vidi. Tikmēr bankas kā vienu no problēmām norādīja tiesu spriedumus, kuru plašais tvērums un lietotā terminoloģija rada problēmas pakalpojumu nodrošināšanai cilvēku ar ierobežotu rīcībspēju.
“Esmu gandarīta, ka 2022.gada situācijas analīze lielā mērā kalpoja kā katalizators visām iesaistītajām pusēm, lai diskutētu un piedāvātu skaidrus spēles noteikumus, meklējot labākos risinājumus banku pakalpojumu nodrošināšanā cilvēkiem ar ierobežotu rīcībspēju,” uzsver Tiesībsarga biroja Diskriminācijas novēršanas nodaļas vadītāja Anete Ilves.
Vadlīnijas tapušas tiesībsargam diskutējot ar Finanšu nozares asociāciju, Tieslietu ministriju, Labklājības ministriju, Bērnu tiesību aizsardzības centru, bāriņtiesām, Resursu centru cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “Zelda”, vēlāk arī ar tiesu varas un Ģenerālprokuratūras pārstāvjiem. Rezultātā Finanšu nozares asociācija sagatavoja ieteikumus, kuros izskaidroja dažādus ar bankām saistītus aspektus, kurus būtu vērts ņemt vērā gatavojot tiesu nolēmumus par rīcībspējas ierobežošanu. Savukārt tiesībsargs papildus veica aizgādņu aptauju, lai noskaidrotu esošo un cilvēkiem ar ierobežotu rīcībspēju vēlamo situāciju banku pakalpojumu saņemšanā.
Vēl par tēmu:
Pārmaiņas pensiju krāšanā – lielāka uzmanība jāpievērš savas pensijas pelnītspējai
Politiķu lēmums no šī gada samazināt iemaksu apjomu pensiju 2. līmenī uz 5% no bruto algas (iepriekš 6%) raisīja emocionālu pretreakciju no pensijas krājējiem un ekspertiem, taču parlaments...
Lasīt tālākPētījums: 37% Latvijas iedzīvotāju dzīvo kompaktos dzīvokļos, bet 27% – plašos mājokļos
Jaunākais Luminor pētījums atklāj, ka visvairāk jeb 37% Latvijas iedzīvotāju dzīvo mājokļos, kuru platība ir no 41 m2 līdz 60 m2, un visbiežāk mājsaimniecībā ir divi cilvēki. Savukārt...
Lasīt tālākAstoņi veidi, kā viegli zaudēt naudu eksporta tirgos
Eksporta tirgos iespējas ir milzīgas, bet arī riski ir klātesoši. Kā gudri izvēlēties partnerus un izvairīties no situācijām, kurās jūsu uzņēmumam var nākties ciest zaudējumus? Balstoties...
Lasīt tālākAptauja: iedzīvotāju prioritātes jaunajā gadā – veselība un finanšu situācijas uzlabošana
Jaunajā gadā daudzi cilvēki uzstāda mērķus veselības un finansiālās situācijas uzlabošanai un personīgās izaugsmes veicināšanai. Luminor bankas veiktajā Latvijas iedzīvotāju aptaujā*...
Lasīt tālākLielākos zaudējumus apdrošināšanas klientiem 2024. gadā radījuši ugunsgrēki un dabas stihijas
Šogad Latvijas iedzīvotāji ir piedzīvojuši dažādas likstas – sākot no zādzībām ceļojumos un smagām auto sadursmēm ar meža dzīvniekiem līdz pat vētrās nopostītiem mājokļiem....
Lasīt tālākIzrāviens 2025. gadā: laiks investēt un inovēt Baltijā
2025. gada perspektīva liecina par atjaunotu optimismu un ekonomikas izaugsmi, kurai nepieciešama cieša sadarbība starp politikas veidotājiem un finanšu sektoru. Kādas tendences mums ir iezīmējis...
Lasīt tālākKo ņemt vērā pensiju 3. līmeņa dalībniekiem, tuvojoties gada beigām
Tuvojoties gada izskaņai, ierasti novērojams pieaugums pensiju 3. līmeņa iemaksu apjomā. Latvijas Bankas dati rāda, ka arī pērn gada beigās veiktās iemaksas privātajā pensiju fondā bija...
Lasīt tālākSEB grupa vienkāršos juridisko struktūru Baltijā
SEB grupa pieņēmusi lēmumu juridiski apvienot savu darbību Baltijas valstīs. Lai stiprinātu savu pozīciju Baltijas tirgū, palielinātu spēju finansēt uzņēmējdarbību un vienkāršotu pārvaldību,...
Lasīt tālākFinanšu situācija šogad uzlabojusies tikai 19% Latvijas iedzīvotāju, kopumā noskaņojums negatīvs
Iedzīvotāju vērtējums par savas mājsaimniecības finansēm 2024.gadā saglabājas negatīvs – 40% ģimeņu atzīst, ka viņu finansiālā situācija šogad ir pasliktinājusies, 38% palikusi...
Lasīt tālākČetri ieteikumi, kā sagatavoties svētkiem finansiāli gudri un ietaupīt
Straujiem soļiem tuvojas svētku sezona un arvien aktuālāks kļūst jautājums par to, lai gatavošanās Ziemassvētkiem nesagādātu pārāk lielas finansiālas raizes. Svētku laikā daudziem...
Lasīt tālāk