Meklē risinājumus agresīvu bērnu savaldīšanai
Joprojām tiek meklēti risinājumi, ko izglītības iestādēm darīt ar agresīvajiem bērniem. Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pērn izteikto priekšlikumu uz laiku liegt šādiem skolēniem apmeklēt mācību iestādi nozares speciālisti noraida kā neefektīvu.
Viņi uzskata: pirmām kārtām jānodrošina visas skolas ar sociālajiem pedagogiem un psihologiem, ja iespējams – arī bērnudārzus.
IZM sola salikt visu pa plauktiem līdz martam, kad tiks izstrādāti grozījumi noteikumos par izglītojamo drošību skolās. Šajā nolūkā Latvijas Skolu psihologu asociācija (LSPA) ministrijas uzdevumā veikusi pētījumu par korekcijas sistēmas izveidi «bērniem ar agresīvas uzvedības traucējumiem», apkopojot vairāku valstu pieredzi.
Izslēgšana – galējs solis
LSPA vadītāja Iveta Grāvīte, analizējot citu valstu pieredzi, uzsver, ka skolēnu izslēgšana no skolas (kaut uz laiku) pieļauta kā galējais solis. Piemēram, Kanādā šādā gadījumā bērns tiek nodots vecāku atbildībā un zinības viņam jāapgūst mājās eformātā, bet Polijā viņš nonāk dienas centrā, kas nodarbojas ar agresīvo skolēnu psiholoģisko, sociālo un veselības rehabilitāciju. I. Grāvīte ir pārliecināta: pirms mainīt apmācības formu, jāveic «liels darbs» un jāizmēģina citas iespējas, kā arī jātiek skaidrībā par šādas uzvedības iemesliem: vai tā ir pedagoģiskā visatļautība, vai psihiskās veselības traucējumi. Ja tā ir tikai slikta uzvedība, tad ir atrodamas daudz «mīkstākas» formas, piemēram, atšķirt bērnu no klases un pieaugušā klātbūtnē mācīt citā skolas telpā. Tādējādi netiks traucēti citi klasesbiedri, bet netiek pārtraukta arī konkrētā bērna apmācība.
Psihologu jau bērnudārzā
Latvijas Sociālo pedagogu federācijas priekšsēdētāja vietniece Iveta Vāvere uzskata, ka problēma tiek risināta šķērsām un ar sekām sāk cīnīties vēlu: «Domāju, ka pirmie agresīvas uzvedības signāli parādās jau bērnudārzā, tāpēc tieši tur būtu jāveic lielākais darbs. Cik ātri iespējams, jānoskaidro cēlonis. Celt trauksmi, kad neviens netiek vairs galā, ir par vēlu.» Viņa teic, ka liela nozīme ir arī vienotām prasībām un tam, lai darbā iesaistās gan skolotāji, gan psihologs, gan sociālie dienesti, gan arī vecāki. Ja visas puses saslēdzas, tad rezultāti ir.
I. Vāveres praksē ir bijuši trīs smagi gadījumi, no tiem divus izdevies atrisināt saskaņotās rīcības dēļ. Diemžēl trešajā gadījumā situāciju uzlabot nebija iespējams, jo vecāki noliedza, ka viņu atvasei varētu būt jel kādas problēmas – īpaši jau veselības – un atteicās vest bērnu pie ārsta. Ne pedagogiem, ne psihologam nav tiesību to darīt.
Var palīdzēt bāriņtiesa
Šādos gadījumos vecākus var palīdzēt ietekmēt (taču ne piespiest) tikai bāriņtiesa. Ja citādi neizdodas rast risinājumu, šī institūcija var arī lemt par vecāku tiesību ierobežošanu, skaidro Valsts Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) vadītāja Laila RiekstaRiekstiņa. VBTAI redzeslokā ik gadu nonākot 5–6 šādi «izņēmuma gadījumi», un tad nākas iztērēt diezgan daudz laika, lai rastu risinājumu. L. RiekstaRiekstiņa uzskata, ka viens no galvenajiem soļiem, kas jāparedz noteikumos: katrā skolā jānodrošina sociālais pedagogs un psihologs uz pilnu slodzi. Tas, ka speciālists ierodas mācību iestādē uz pāris stundām nedēļā, neko neatrisina.
Palīgskolotājs un korekcijas klase
VBTAI vadītāja atbalsta arī pedagogu palīgu ieviešanu. Bet I. Vāvere atzīst, ka tā nav panaceja, turklāt – ne katrs skolotājs vēlēsies, lai kopā ar viņu klasē darbotos vēl kāds. Ja nu tomēr tāds būtu, tad tam jābūt ar speciālu izglītību, nevis «no malas». I. Grāvīte uzskata, ka šāds speciālists būtu vēlams, taču piebilst, ka «vai tikai beigās nebūs tā, kā Vācijā, kur katram bērnam ar savām vajadzībām līdzi nāk savs speciālists».
Attiecībā uz korekcijas klasēm bērniem ar uzvedības un mācīšanās grūtībām speciālisti ir atturīgi. Skolā, kur strādā I. Vāvere, arī tāda ir 7.–9. klašu skolēniem. «Nevaru noteikti pateikt, vai šādas klases vajag. Dažkārt, kad sanāk kopā kādi desmit tādi bērni, ir vēl grūtāk, un viņi kā tāda sniega bumba veļas pa skolu. Tad labāk ir viņus izšķīdināt pa klasēm. Ir reizes, kad šāds risinājums der un dod ievērojamus uzlabojumus gan bērnu uzvedībā, gan pašapziņā,» norāda I. Vāvere, piebilstot, ka labāk tomēr bērnus integrēt parastā klasē, ja nepieciešams, piemērojot citu apmācības programmu.
Avots: nra.lv /Aisma Orupe
Vēl par tēmu:
Saeima Nacionālo bruņoto spēku komandiera amatā apstiprina Kasparu Pudānu
Saeima ceturtdien, 19.decembrī, Nacionālo bruņoto spēku (NBS) komandiera amatā apstiprināja brigādes ģenerāli Kasparu Pudānu. K.Pudānam ir vairāk nekā 20 gadu dienesta pieredze NBS,...
Lasīt tālākLatvijas Pasts atsāk sūtījumu plūsmu ar Kanādu
Kanādas pasta operators Canada Post no 23. decembra atjaunos starptautisko pasta sūtījumu pieņemšanu un piegādes adresātiem. Lai gan Kanādas uzņēmuma un tā streikojošo darbinieku sarunas...
Lasīt tālākKatram ceturtajam Latvijas iedzīvotājam ir Ziemassvētku džemperis
Ziemassvētku laiks ir apvīts ar dažādām tradīcijām, kas gadu gaitā ir attīstījušās, vienai valstij no otras pārņemot dažādas ieražas. Viena no nesenākajām tradīcijām Rietumvalstīs...
Lasīt tālākPuse iedzīvotāju uzskata, ka pirmā rotātā Ziemassvētku eglīte bijusi Rīgā
Tradīcija rotāt Ziemassvētku eglīti ir populāra daudzviet pasaulē, taču joprojām nav vienprātības par to, kurā pilsētā bijusi pirmā izpušķotā svētku egle. Šo godu sev piedēvē vairākas...
Lasīt tālākAptauja: trešdaļai Latvijas iedzīvotāju izdevumi par pārtiku ir būtiski pieauguši
Baltijas valstu iedzīvotāji patlaban izjūt būtisku pārtikas sadārdzināšanos – 31 % Latvijā, 33 % Igaunijā un 26 % Lietuvā atklāj, ka cenu kāpuma dēļ var atļauties mazāk pārtikas...
Lasīt tālākLabdarības maratonā “Dod pieci!” saziedoti 138 715 eiro
Sabiedrisko mediju labdarības maratonā „Dod pieci” aizrit otrā diennakts, un līdz svētdienas, 15. decembra, plkst. 18.00 kopā saziedoti 138 715 eiro. Visi labdarības maratonā iegūtie līdzekļi...
Lasīt tālākAptauja: 40 % Latvijas iedzīvotāju jūtas vientuļi; visvientuļāk jūtas sievietes, jaunieši un rīdzinieki
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” sadarbībā ar “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka 40 % Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā jutušies vientuļi. Vientulība visvairāk...
Lasīt tālākLembergs: Valdība strādā pie tā, lai slēgtu skolas, bet tai būtu jādomā kā celt izglītības līmeni
Tas ir kauns, ka neviena Latvijas augstskola nav iekļuvusi starp 1000 labākajām pasaules universitāšu reitingā, sacīja politiķis Aivars Lembergs. “Tikko olimpiskajās spēlēs mūsu puiši...
Lasīt tālākTiesībsargs: Pilnvērtīgs miegs nav iegriba, bet nepieciešamība – mācību stundām nav jāsākas agrāk par astoņiem rītā
Tiesībsargs līdz nākamā gada 31. martam aicina Ministru kabinetu pieņemt tādu regulējumu, kas skolās neļautu mācību stundām, konsultācijām, fakultatīvajām nodarbībām u.c. sākties...
Lasīt tālākSaeima pieņem Tieslietu akadēmijas likumu
Lai veicinātu efektīvu un profesionālu tiesu varas īstenošanu, nodrošinot ilgtspējīgu mācību sistēmu tieslietu jomā, Saeima ceturtdien, 24.oktobrī, pieņēma jaunu likumu, ar ko iecerēts...
Lasīt tālāk