• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
01/10/2013, Kategorija: Auto

prisonIzstrādājot administratīvo pārkāpumu procesa likumu, Tieslietu ministrija uz neatgriešanos atvadījusies no ierastajiem administratīvajiem arestiem, kas par autotransporta vadīšanu reibumā pašreiz draud arī šoferiem.

Tā vietā izstrādāti trīs iespējamie risinājumi dzērājšoferu sodīšanai, arī šā pārkāpuma kriminalizēšana.

Pirmais dzērājšoferu sodīšanas variants paredz, ka par transporta vadīšanu alkohola vai citu apreibinošu vielu iespaidā palielinās sodus. Proti, tagad auto vadītājam, kura izelpā konstatēta 0,5–1 promile alkohola, var piemērot naudas sodu no 300 līdz 450 latiem, bet tiesību speciālisti to piedāvā palielināt līdz 500 latiem. Savukārt, ja alkohola koncentrācija izelpā pārsniedz 1,5 promiles, tad sodu par 200 latiem palielinātu līdz 1200 latu atzīmei.

Šis variants paredz arī pagarināt termiņu, kurā par dzeršanu sodītajam auto vadītājam būs liegts vadīt transportu. Pašlaik minimālais sods paredz tiesību atņemšanu līdz sešiem mēnešiem, bet maksimālais līdz četriem gadiem, bet vadīt transportu tiktu liegts līdz gadam, ja alkohola koncentrācija nepārsniedz 0,5 promiles, taču bargākais sods paredzētu tiesību atņemšanu uz pieciem gadiem.

Otrs ministrijas piedāvātais variants paredz, ka naudas soda apmērs un tiesību atņemšanas ilgums netiek palielināts, bet tiek paredzēti citi auto vadītāja ietekmēšanas līdzekļi.

Tieslietu ministrijas speciālisti uzsver, ka administratīvais arests kā sods bieži vien nesasniedz savu mērķi, jo nav vērsts uz pasākumu īstenošanu, kuri atturētu pārkāpēju no atkārtotu pārkāpumu izdarīšanas. Tādēļ kā preventīvais pasākums sodu sistēmā tiktu iekļauta, piemēram, sodītā šofera narkologa uzraudzība vai nosakot par pienākumu apmeklēt psihologa vadītus seansus.

Likumprojekta izstrādātāji gan atzīst, ka atsevišķu transportlīdzekļu vadītāju sociālās ietekmēšanas un informēšanas pasākumi nav risināmi administratīvo sodu sistēmas ietvaros.

Tādēļ apspriešanai piedāvāts arī trešais dzērājšoferu sodīšanas variants – kriminalizēt šo pārkāpumu, nosakot, ka par auto vadīšanu reibumā var sodīt ar brīvības atņemšanu no 15 diennaktīm līdz trim mēnešiem. Šādā gadījumā auto vadītājs varētu izmantot tiesības aizstāvēt savas intereses tiesā.

Likumprojekta izstrādātāji gan norāda, ka šāds dzērājšoferu sodīšanas risinājums padarītu sarežģītāku, laikietilpīgāku un dārgāku soda piemērošanas procesu, kā arī noslogotu tiesas un prokuratūru, kurai būtu jāuztur apsūdzība.

Tieslietu ministrijas Valststiesību departamenta administratīvo tiesību nodaļas vadītāja Anda Smiltēna, skaidrojot nepieciešamību atteikties no administratīvā aresta, norāda, ka arestu visbiežāk piemēro par pārkāpumiem, kuru cēloņi ir saistīti ar personas atkarību no narkotikām, alkohola vai personas atrašanos nelabvēlīgā sociālā vidē, bet arests nav sods, kas atrisinātu šādas sociālās problēmas.

«Barga administratīvā soda noteikšana sankcijā par pārkāpumu, kam pamatā kāda sociālā problēma, maldīgi un iluzori cīnās ar šo problēmu,» saka speciāliste. Viņa arī atgādina, ka katra administratīvā aresta diena nodokļu maksātājiem izmaksā 12–15 latus un, ņemot vērā, ka aresta laikā nekādi pāraudzināšanas darbi netiek veikti, šo naudu tērē neefektīvi.

Avots: nra.lv /Jānis Lasmanis

 

243 skatījumi




Video

No 19. oktobra vairākos autobusu maršrutos tiks ieviesta “pietura pēc pieprasījuma”

09/10/2024

No 19.oktobra 20 autobusu maršrutos ārpus Rīgas centrālās daļas, tiks ieviesta “pietura pēc pieprasījuma”. Tas nozīmē, ka autobusa vadītājs šādā pieturā apstāsies tikai tad, ja...

Lasīt tālāk
Video

Transportlīdzekļu numura zīmēs iecerēts iekļaut valsts ģerboni

05/09/2024

Lai transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmēs būtu iespējams iekļaut Latvijas valsts ģerboni, Saeima ceturtdien, 5.septembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus likumā “Par...

Lasīt tālāk
Video

Tikai 29% autovadītāju Latvijā ievēro atļauto braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām

15/07/2024

77% Latvijas autovadītāju atzīst, ka ārpus apdzīvotām vietām pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, liecina ESRA veiktā 39 Eiropas valstu satiksmes dalībnieku aptauja. Tas Latviju ātruma...

Lasīt tālāk
Video

OCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, konceptuāli lemj Saeima

06/06/2024

Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, paredz likuma grozījumi, kurus ceturtdien, 6.jūnijā, konceptuāli atbalstīja Saeima. Izmaiņas...

Lasīt tālāk
Video

OCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, konceptuāli lemj Budžeta komisija

29/05/2024

Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, paredz likuma grozījumi, kurus trešdien, 29. maijā, pirmajā lasījumā atbalstīja Saeimas...

Lasīt tālāk
Video

Sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem būs lielāki

02/05/2024

Sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem, proti, pārsniedzot ātrumu par vairāk nekā 60 kilometriem stundā, būs lielāki. To paredz Saeimā ceturtdien, 2.maijā, galīgajā...

Lasīt tālāk
Video

No 1. maija atsevišķos valsts ceļu posmos palielinās maksimālo atļauto ātrumu

30/04/2024

No 1. maija atsevišķos valsts galveno autoceļu posmos tiks ieviests palielināts atļautais braukšanas ātrums. Maksimālo atļauto braukšanas ātrumu līdz 110 km/h plānots palielināt Jūrmalas...

Lasīt tālāk
Video

Rīgā spēkā “puteņa biļetes”: Autovadītāji var izmantot sabiedrisko transportu bez maksas

22/04/2024

Saskaņā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozēm pirmdienas pēcpusdienā galvaspilsētā iespējama stipra snigšana, kas turpināsies līdz otrdienai, tāpēc Rīgas...

Lasīt tālāk
Video

Noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas

27/03/2024

Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas...

Lasīt tālāk
Video

Valsts kontrole: Intelektiskās transporta sistēmas valstī neievieš plānveidīgi un koordinēti

20/03/2024

Intelektiskās transporta sistēmas (ITS) ir sistēmas, kurās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmanto autotransporta jomā satiksmes un mobilitātes pārvaldībai, un tās ir kritiski...

Lasīt tālāk