• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
27/02/2014, Kategorija: Sabiedrība, Svarīgākais, Veselība

stetoskopsPacientu tiesību aizstāvis jeb ombuds visbiežāk pacientus konsultē par medicīniskās dokumentācijas pieejamību, saskarsmes problēmām ar mediķiem un saņem visvairāk sūdzību par ārstniecības pieejamību un sadzīves apstākļiem ārstniecības iestādēs.

44 procentos gadījumu pacienti sūdzējušies par rindām pēc veselības aprūpes pakalpojumiem, liecina Pacientu ombuda apkopotie dati.

Pacientu ombuda biroja vadītāja Dace Līkanse, raksturojot tēmas, par ko pacienti lūguši konsultēt, norāda, ka tās gadu no gada būtiski neatšķiras. Biežākās konsultāciju tēmas ir medicīniskā dokumentācija, bērnu veselības aprūpe, saskarsmes ar ārstu, kā arī sadzīves apstākļi slimnīcās un ārstniecības pieejamība. «Medicīnas dokumentos joprojām pacienti atrod nepatiesas ziņas par sevi, vai arī tās ir nepilnīgas. Redzam, ka ne vienmēr medicīnas iestādes dod pacientam viņa dokumentus, bet gadījumos, ja pacients mums par to ir sūdzējies, šos gadījumus risinām, un vienmēr ir pozitīvs risinājums – pacients dokumentus saņem,» stāsta D. Līkanse.

Ārstniecības pieejamība ir vēl viena ļoti būtiska tēma, par ko runā pacienti. Ļoti bieži problēmas ir kompleksas – tās ir saistītas ar rindu uz pakalpojumu, gan naudas trūkumu pacientam, lai samaksātu līdzmaksājumu, gan nepietiekamu naudas daudzumu, lai pie ārsta vai uz izmeklējumiem nokļūtu. «Ja Rīgā pacientam vienā medicīnas iestādē nav pieejams konkrēts pakalpojums, viņš var sameklēt citu slimnīcu, poliklīniku, taču lauku reģionos – ja šāda pakalpojuma nav uz vietas, tad visbiežāk tas būs pieejams Rīgā,» saka D. Līkanse. Līdzīgi ir ar situāciju, ka reģionos nav pietiekami daudz speciālistu, taču iespēju nokļūt reģiona pilsētās ietekmē pacienta rocība. Tātad, ja nauda ir, ārstniecības pieejamības problēmu nav. 44 procentos gadījumu pacienti sūdzējušies par rindām pēc pakalpojumiem, raksta NRA.lv.

Ne pirmo gadu Pacientu ombuda sarakstā kā viena no svarīgākajām problēmām uzrādīta attieksme un saskarsme ar ārstu. Komunikācijas procesā trūkst sarunas par ārstniecības procesu, zālēm un blakusparādībām, rekomendācijām. «Tas ir saistīts ar īsajiem vizīšu laikiem, kad ārsts nereti liek pacientam manīt, ka viņš ir ļoti aizņemts un nav laika visu paskaidrot,» situāciju raksturo D. Līkanse. «Gandrīz vienmēr iztrūkst saruna par zāļu blakusparādībām.» Pacienti arī novēro un netieši ir iesaistīti skarbos konfliktos medicīnas darbinieku vidū, un tas kopā ar citiem apstākļiem – darba specifiku, nogurumu, zemo atalgojumu – ir saistīts ar medicīnas personāla izdegšanu. Arī sadzīves apstākļi pacientiem slimnīcās nepatīk – viņi sūdzas par nodaļu vizuālo izskatu, pelējumu, gaisu, šaurību, karstā ūdens trūkumu, netīru, bojātu gultasveļu, atdzisušu ēdienu.

Pacientu ombudam gan ir arī ko teikt par pašiem pacientiem. «Cilvēkiem arī pašiem nav izpratnes par veselību, par to, ka jārūpējas par sevi arī pašiem, lai nesaslimtu,» uzskata Pacientu ombuda vadītāja Liene ŠulceRēvele. Pacientiem ir arī bailes no varas pozīcijām – ārstspacients, ārstam iebilst nevar.

Pacientu ombuds arī novērojis vairākas problēmas, kuras būtu jārisina valstiskā līmenī. «Ja atskaitām finansiālo aspektu – veselības aprūpei trūkst naudas –, lielākā sāpe ir sabiedrības informēšana par notiekošo valstī, par reformām, piemēram, jaunais veselības finansēšanas likums, kur cilvēkiem visbiežāk uzsver, cik labi viss būs, bet par problēmpunktiem aizmirst pastāstīt,» stāsta L. ŠulceRēvele, «turklāt ne tikai pacientiem neizstāsta jauninājumus, bet arī mediķiem, kuriem tie jāievieš dzīvē – ja viņi nesaprot, ko no viņiem gaida, un ja soda par to, ka jaunās prasības nav ieviestas? Ja mēs gaidām kvalitatīvu darbu no mediķiem, svarīgi būtu paskaidrot, kā tieši pārmaiņas ieviešamas.»

***

Par kādām problēmām veselības jomā ziņo pacienti?

– Medicīniskā dokumentācija – nepatiesas, nepilnīgas ziņas, nav pieejamības pacienta medicīnas dokumentācijai

– Bērnu veselības aprūpe – ārsta attieksme/saskarsme ar bērnu, pakalpojumu pieejamība, sadzīves apstākļi slimnīcā u.c.

– Saskarsme ar ārstu – komunikācijas trūkums, mediķu izdegšana, neiedziļināšanās pacienta situācijā

– Sadzīves apstākļi ārstniecības iestādē

– Ārstniecības pieejamība – rindas, speciālistu trūkums u.c.

***

Problēmas ĀRSTNIECĪBAS PIEEJAMĪBĀ

Rindas uz pakalpojumiem 44%

Cits (tajā skaitā reģionālā nepieejamība, speciālistu trūkums reģionos) 43%

Pakalpojumu kvotas 10%

Finansiālā pieejamība (pacients nevar atļauties) 3%

Avots: Pacientu ombuds

324 skatījumi




Video

Brīdina par mutes un nagu sērgas izplatību Eiropā un draudiem Latvijā

17/04/2025

Lai vienotos par dienestu sadarbību bīstamās dzīvnieku infekcijas slimības mutes un nagu sērgas draudu un uzliesmojuma gadījumā, Pārtikas un veterinārajā dienestā (PVD) tikās Valsts ugunsdzēsības...

Lasīt tālāk
Video

Latvija izstāsies no Otavas konvencijas, lemj Saeima

17/04/2025

Latvija izstāsies no konvencijas par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu (Otavas konvencija), paredz trešdien, 16.aprīlī, galīgajā lasījumā...

Lasīt tālāk
Video

VDD atkārtoti rekomendē Latvijas iedzīvotājiem neceļot uz Krieviju vai Baltkrieviju

16/04/2025

Valsts drošības dienests (VDD) stingri rekomendē Latvijas iedzīvotājiem gaidāmajās Lieldienu brīvdienās neceļot uz Krieviju vai Baltkrieviju, atkārtoti brīdinot par augstajiem izlūkošanas,...

Lasīt tālāk
Video

Otro gadu Valsts kontroles atzinumi par gada pārskatiem bez iebildēm, tomēr atbilstības jautājumi izgaismo iespējas budžeta līdzekļu ietaupījumam

16/04/2025

Valsts kontrole ir pabeigusi 2024. gada finanšu revīzijas ministrijās un centrālajās valsts iestādēs. Un arī šogad – jau otro gadu pēc kārtas – visi sniegtie atzinumi par gada pārskata...

Lasīt tālāk
Video

Ērtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju

15/04/2025

Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...

Lasīt tālāk
Video

Olas, majonēze un tematiski saldumi: pircēji gatavojas Lieldienu svinēšanai

14/04/2025

Tērēt vairāk un iegādāties augstākas kvalitātes produktus vai tādus gardumus, kurus ikdienā pērk retāk, – pošoties Lieldienu svinēšanai, šādu gatavību pauduši 35 % Rimi aptaujas*...

Lasīt tālāk
Video

Šonedēļ gaidāms pat +20…+25° siltums

14/04/2025

Aizvadītā nedēļa Latvijā ir bijusi vēsa, turklāt atsevišķās dienās pat sniga. Jaunnedēļ mūsu valstī ieplūdīs siltāka gaisa masa, pirmo reizi šajā pavasarī gaiss iesils pat līdz...

Lasīt tālāk
Video

Tuvākajā nedēļā laiks pakāpeniski kļūs siltāks

11/04/2025

Nedēļas izskaņā vēl naktīs gaidāms sals, un sniegs, ziemeļrietumu vējš rietumu un centrālajos rajonos būs brāzmains, tomēr svētdien tas pierims un jaunnedēļ iegriezīsies no dienvidu...

Lasīt tālāk
Video

Valsts kontroles padomes locekles Maiju Āboliņu un Ilzi Bāderi apstiprina amatā uz otro termiņu

10/04/2025

Ceturtdien, 10. aprīlī, Saeima uz otro termiņu Valsts kontroles padomes locekļu amatā apstiprināja Maiju Āboliņu un Ilzi Bāderi. Saskaņā ar Valsts kontroles likumu Valsts kontroles padomes...

Lasīt tālāk
Video

Rosina dot iespēju atteikties no krievu valodas mācīšanās arī vidējās izglītības posmā

09/04/2025

[caption id="attachment_35833" align="alignnone" width="300"] Teacher pointing to raised hands in classroom[/caption] Pēc Nacionālās apvienības (NA) iniciatīvas iesniegti grozījumi Izglītības...

Lasīt tālāk