• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
06/11/2015, Kategorija: Izglītība, Sabiedrība, Svarīgākais

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) uzsver, ka tās veiktie aprēķini par pedagogu darba samaksas jaunā modeļa ietekmi uz skolotāju vidējo algu nav nepareizi un diezgan precīzi atspoguļo vidējās algas izmaiņas skolās. Izvērtējot publiskajā telpā izskanējušo Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) kritiku par LIZDA aprēķiniem un iepazīstoties ar ministrijas publicētajiem datiem par skolotāju algām 2015./2016. mācību gadā, arodbiedrība aicina IZM būt atbildīgiem un korektiem datu publicēšanā, kā arī aktīvāk skaidrot sabiedrībai jaunā modeļa ietekmi uz pedagogu atalgojumu.

Tā kā IZM iepriekš nebija veikusi datu apkopojumu par procentuālo skolotāju skaitu skolās, kuri varētu saskarties ar algas samazinājumu, LIZDA veica un publicēja aprēķinus par jaunā modeļa ietekmi uz skolotāju vidējo atalgojumu skolās, sadalījumā pa pašvaldībām, lai pievērstu sabiedrības uzmanību un skaidrotu, ka modelis esošajā redakcijā nenesīs pozitīvas pārmaiņas pedagogu atalgojuma sistēmā tādā mērā, kā tas bija plānots sākotnēji.

LIZD norādīja, ka aprēķini tika veikti pēc VIIS datubāzē pieejamajiem tarifikācijas datiem uz 2015.gada 2.oktobri par skolotāja algas vidējo likmi izglītības iestādē, salīdzinot to ar jauno modeli. Piemēram, Ropažu vidusskolā pašvaldība skolotāju darba samaksai ir novirzījusi 18 894,88 eiro. Šajā skolā skolotāju slodze ir tarificēta kā 35,837 likmes. Lai iegūtu vidējo atalgojumu par likmi, ir jāizdala pašvaldības novirzītā summa skolotāju darba samaksai ar skolotāju slodzes tarificēto likmju skaitu: 18894,88/35837 = 527,25 eiro. Ropažu vidusskolā skolotāju vidējais atalgojums par likmi ir 527,25 eiro. Lai aprēķinātu, kādai darba samaksai vajadzētu būt pie jaunā darba samaksas modeļa (36h), skolotāja darba slodze jāpārvērš 1,7 likmēs un jāveic proporcionāls aprēķins: 36*527,25/21 = 903,35 eiro. Tātad, ja esošo modeli pielīdzinātu 36 darba stundām, ko paredz jaunais modelis, darba samaksai vajadzētu būt 903,86 eiro. Taču jaunajā atalgojuma modelī skolotāja darba samaksu nosaka vidējais izglītojamo skaits klašu komplektā. Jau minētajā Ropažu vidusskolā vidējais izglītojamo skaits klašu komplektā ir 15,2 skolēni. Ar šādu vidējo skolēnu skaitu, Ropažu vidusskolas skolotāji iekļūst Ministru kabineta (MK) noteikumu projekta „Pedagogu darba samaksas un valsts finansējuma pedagogu darba samaksai aprēķināšanas un piešķiršanas noteikumi” 2. grupā, kurā IZM noteiktā samaksa ir 830,00 eiro. Tātad, salīdzinot esošo modeli ar jauno, sanāk, ka skolotāju vidējais atalgojums Ropažu vidusskolā pēc jaunā modeļa ieviešanas būtu par 73,86 eiro mazāks nekā pienāktos.

LIZDA nevar precīzi noteikt, kuram skolotājam alga samazināsies, kuram palielināsies, jo arodbiedrībai VIIS datubāzē ir pieeja tikai kopējai skolotāju darba samaksai, kas paredzēta izglītības iestādei. Faktori, kāpēc vienā izglītības iestādē strādājošiem skolotājiem vidējais atalgojums par likmi (šajā gadījumā 527,25), ir lielāks vai mazāks, var būt dažādi – no darba samaksas, kas paredzēta skolotājiem tarificē arī administrāciju, piemēram, metodiķus, psihologus utt., administrācija vienā skolā ir tarificējusi dažādas likmes skolotājiem, vai arī tiek atrēķināta piemaksa par papildus pedagoģisko darbu. Tāpat arī vidējo atalgojumu var izmainīt papildus finansējums no pašvaldībām. LIZDA aprēķini ir virspusēji, taču nav nepareizi, un diezgan precīzi atspoguļo vidējās algas izmaiņas skolās.

Pēc šo datu publicēšanas LIZDA no vairākām novadu pašvaldībām saņēma apstiprinošus aprēķinus ar reālo procentuālo zaudējumu skolās, piemēram, Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā ir 37,08% skolotāji, kuriem būtiski samazinātos alga pēc modeļa ieviešanas, Āgenskalna Valsts ģimnāzijā – 87,14%, Rīgas Avotu pamatskolā – 13,14%. Savukārt, Rīgas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs, ar izglītojamajiem 5 – 6 gadu vecuma grupā, pedagogu darba samaksa samazinātos par 332,512 likmēm, kas nozīmē vidējo algu samazinājumu mēnesī – 238 077 eiro apmērā.

LIZDA uzskata, ka IZM amatpersonas var iebilst arodbiedrības aprēķiniem, bet tādā gadījumā aicinot ministriju publicēt, piemēram, procentuālo sadalījumu visās skolās ar tiem skolotājiem, kuri, ieviešot atalgojuma modeli esošajā redakcijā, iegūtu un kuri zaudētu, nevis minot tikai vienu piemēru, šajā gadījumā – Ropažu vidusskolu. Nesen gan medijos izskanējis, ka IZM aprēķini liecina, ka atalgojums samazināsies 40 novadu skolotājiem, un ir tādi novadi, kur skolotāju atalgojums samazināsies, sākot ar 100 eiro un vairāk. Šāda informācija būtiski neatšķiras no LIZDA aprēķiniem, lai gan sākotnēji IZM pauda, ka algas samazinājumu varētu just vien daži lielāko algu saņēmēji. Šobrīd izskatās, ka IZM pārstāvji paši ir apmulsuši aprēķinos un formulās. Par to liecina dažādie algu un slodzes aprēķināšanas principi, kurus arodbiedrība saņem no ministrijas – ir bijuši gadījumi, kad izmantotā formula IZM aprēķinos būtiski atšķiras no iepriekš modelī iestrādātās.

LIZDA par nesaprotamu un nekorektu rīcību uzskata arī ministrijas nesen publicēto informāciju par pedagogu skaitu 2015./2016. mācību gadā un vidējo atalgojumu, tajā ieskaitot arī pašvaldību un privāto finansējumu. Daudz korektāka rīcība būtu, ja IZM pēc tarifikācijas datiem aprēķinātu vidējo algu par vidējo slodzi no valsts mērķdotācijas, jo tad būtu skaidrs, par kādu slodzi skolotājs saņem norādīto algu. Tāpat nav korekti aprēķinos iekļaut visus pedagogus – tātad arī direktorus, direktoru vietniekus, kuriem, kā zināms, ir citādāki pienākumi un algu aprēķināšanas principi.

Nav saprotams, ko ar šādu rīcību vēlējās panākt IZM. Publicētās algas, kurās iekļauts arī pašvaldību finansējums un privātais finansējums, un iekļauta arī skolu administrācija, izraisīja asu reakciju sabiedrībā. Līdzko pedagogi ir gatavi runāt par savām tiesībām un pastāvēt par savu labklājību, rodas milzīga pretargumentu gūzma. Skolotāji tiek vainoti pie izglītības zemās kvalitātes, lai gan ir skaidrs, ka augstai kvalitātei ir nepieciešama sakārtota un pārdomāta gan mācību metodika, gan pedagogu darba samaksas un motivācijas sistēma, tajā skaitā – skolotāja profesijas prestiža celšana un cieņas veicināšana sabiedrībā. Šie būtiskie elementi būtu jānodrošina un jāveicina atbildīgajai institūcijai – IZM, attīstot un pilnveidojot sociālo dialogu ar sociālajiem partneriem.

LIZDA uzsver, ka, veicot pasākumus izglītības sistēmas uzlabošanai – skolu tīkla sakārtošanā, pedagogu darba samaksas modeļa izstrādē, izglītības satura veidošanā –, ir jādomā ilgtspējīgi. Šiem procesiem jābūt caurskatāmiem un skaidrotiem sabiedrībā. Ciešāk jāsadarbojas ar sociālajiem partneriem un jāņem vērā to priekšlikumi, jo tikai tādā veidā iespējams ieviest jēgpilnas pārmaiņas.

LIZDA piektdien ar IZM pēdējā streika izlīgšanas komisijas sēdes laikā panāca tikai daļēju vienošanos, 11.novembrī arodbiedrība lems par turpmāko rīcību.

114 skatījumi




Video

Brīdina par mutes un nagu sērgas izplatību Eiropā un draudiem Latvijā

17/04/2025

Lai vienotos par dienestu sadarbību bīstamās dzīvnieku infekcijas slimības mutes un nagu sērgas draudu un uzliesmojuma gadījumā, Pārtikas un veterinārajā dienestā (PVD) tikās Valsts ugunsdzēsības...

Lasīt tālāk
Video

Latvija izstāsies no Otavas konvencijas, lemj Saeima

17/04/2025

Latvija izstāsies no konvencijas par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu (Otavas konvencija), paredz trešdien, 16.aprīlī, galīgajā lasījumā...

Lasīt tālāk
Video

VDD atkārtoti rekomendē Latvijas iedzīvotājiem neceļot uz Krieviju vai Baltkrieviju

16/04/2025

Valsts drošības dienests (VDD) stingri rekomendē Latvijas iedzīvotājiem gaidāmajās Lieldienu brīvdienās neceļot uz Krieviju vai Baltkrieviju, atkārtoti brīdinot par augstajiem izlūkošanas,...

Lasīt tālāk
Video

Otro gadu Valsts kontroles atzinumi par gada pārskatiem bez iebildēm, tomēr atbilstības jautājumi izgaismo iespējas budžeta līdzekļu ietaupījumam

16/04/2025

Valsts kontrole ir pabeigusi 2024. gada finanšu revīzijas ministrijās un centrālajās valsts iestādēs. Un arī šogad – jau otro gadu pēc kārtas – visi sniegtie atzinumi par gada pārskata...

Lasīt tālāk
Video

Ērtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju

15/04/2025

Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...

Lasīt tālāk
Video

IZM: vispirms atbalsts bērniem, tad prasības – pāreja uz augstāku centralizēto eksāmenu slieksni 9. klasēm ir atlikta līdz nākamajam gadam

15/04/2025

2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% līdz 15%, kā sākotnēji bija plānots. Izglītības...

Lasīt tālāk
Video

Olas, majonēze un tematiski saldumi: pircēji gatavojas Lieldienu svinēšanai

14/04/2025

Tērēt vairāk un iegādāties augstākas kvalitātes produktus vai tādus gardumus, kurus ikdienā pērk retāk, – pošoties Lieldienu svinēšanai, šādu gatavību pauduši 35 % Rimi aptaujas*...

Lasīt tālāk
Video

Šonedēļ gaidāms pat +20…+25° siltums

14/04/2025

Aizvadītā nedēļa Latvijā ir bijusi vēsa, turklāt atsevišķās dienās pat sniga. Jaunnedēļ mūsu valstī ieplūdīs siltāka gaisa masa, pirmo reizi šajā pavasarī gaiss iesils pat līdz...

Lasīt tālāk
Video

Tuvākajā nedēļā laiks pakāpeniski kļūs siltāks

11/04/2025

Nedēļas izskaņā vēl naktīs gaidāms sals, un sniegs, ziemeļrietumu vējš rietumu un centrālajos rajonos būs brāzmains, tomēr svētdien tas pierims un jaunnedēļ iegriezīsies no dienvidu...

Lasīt tālāk
Video

Valsts kontroles padomes locekles Maiju Āboliņu un Ilzi Bāderi apstiprina amatā uz otro termiņu

10/04/2025

Ceturtdien, 10. aprīlī, Saeima uz otro termiņu Valsts kontroles padomes locekļu amatā apstiprināja Maiju Āboliņu un Ilzi Bāderi. Saskaņā ar Valsts kontroles likumu Valsts kontroles padomes...

Lasīt tālāk