Rīgas satiksme par 18 miljoniem pirks transportu, kas piemērots mīnus 40 grādu salam
Rīgas satiksme grib būt moderns uzņēmums. Tā vadībai ļoti patīk inovatīvas tehnoloģijas. Tagad paredzēts iepirkt trolejbusus un autobusus ar ūdeņraža dzinēju. Iepirkums paredz, ka transporta līdzekļiem jākalpo arī ekstremālos apstākļos. Pat tad, ja temperatūra sasniedz 40 grādu aukstumu, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Latvijas galvaspilsēta jau ilgāku laiku izpelnās aizrādījumus par piesārņoto gaisu, tāpēc pilsētas vadība meklē risinājumus. Dome kopā ar Rīgas satiksmi un zinātniekiem izlēmusi, ka sabiedriskajam transportam jāpāriet uz dzinējiem, kas nepiesārņo gaisu.
“Skatoties kontekstā ar Rīgas gaisa kvalitātes problēmām, Rīgai ir uzstādījums par bezizmešu transportu. Savukārt divas degvielas, kas spēj nodrošināt bezizmešu transportu ir ūdeņradis un elektrība,” skaidro Latvijas zinātņu akadēmijas pārstāvis Aivars Starikovs.
Šādi plāni saskan ar Eiropas Savienības politiku, kas cenšas visā Eiropā iedzīvināt ūdeņraža izmantošanu transportā un veido pilsētu tīklu, kas šo procesu iekustinātu. Latvijā partneris ir Rīgas satiksme, kas būvēs arī ūdeņraža ražotni un ikvienam pieejamu uzpildes staciju. Šobrīd Rīgas satiksme ir izsludinājusi iepirkumu par desmit ar ūdeņraža elektrodzinējiem aprīkotiem trolejbusus. Ja saņems papildu naudu no Eiropas, tad pirks arī desmit autobusus.
“Mazliet argumentējot par to trolejbusu ideju, tas bija viens no mūsu pirmo interešu … Autobuss, tā ir pilnīgi jauna infrastruktūra. Trolejbuss it kā bija viena no esošajām ekspluatācijas …, ka Rīgā ir daudzi maršruti, kuros tā dīzeļa izmantošana notiek. Kaut vai pārbraukt pāri Akmens tiltam,” stāsta Starikovs.
Paredzēts, ka projekts izmaksās 18 miljonus eiro. Lai gan iekārtas ir dārgas, Rīgai projekts ir izdevīgs, jo pusi naudas dos Eiropa. Rīgas satiksme jau ir izsludinājusi iepirkumu. Būs sarunu procedūra, kurā sākumā atlasīs atbilstošus pretendentus. Viena no prasībām ir, lai trolejbusos un autobusos visas sistēmas pilnvērtīgi strādātu arī tad, ja gaisa temperatūras ir mīnus 40 vai plus 40.
“Kad Rīgā pēdējoreiz bija – 40 grādu temperatūra, vai jūs varat pateikt? Es to noteikti nevaru pateikt. Ja ir jautājums, kāpēc šāda prasība ir iekšā tehniskajā specifikācijā, tad tas nav tieši saistīts ar temperatūras lielumu, bet tas ir saistīts ar tehnoloģijām, kādas tiek izmantotas, lai izstrādātu šos tehniskos mezglus. Attiecīgi, ja tiek pielietota tehnoloģija tāda, lai viņa izturētu šo temperatūru, tad mēs esam pilnīgi droši, ka Rīgas pilsētā šie transporta līdzekļi ies. Iepriekš mums ir bijusi pieredze ar citiem transporta līdzekļiem, kuru ražošanā netika izmantotas šīs tehnoloģijas, un pie mīnus 20 grādiem šie transporta līdzekļi palika parkā,” skaidro RS Juridiskās daļas vadītājs Didzis Stepe.
Citiem transporta uzņēmumiem Latvijā nav tik konkrētu prasību piegādātājiem. Galvenais, lai neizrādās, ka piegādāti dienvidu klimatam paredzēti transporta līdzekļi, kas nespēj strādāt pie mīnus 30 grādiem. Bijušais nu jau darbību izbeigušā autobusu ražotāja “Amo plant” komplektēšanas speciālists Jānis Freibergs uzskata, ka šī prasība nepamatoti sašaurina pretendentu loku. Pasūtītājam, iespējams, ir zināms kāds ražotājs, kas šo prasību spēj izpildīt. Mīnus 40 grādi sadārdzina pirkumu.
“Tur varētu būt nozīme materiālu izvēlē. Piemēram, tās pašas smērvielas, dzeses šķidrumi. Ja nemaldos antifrīzam zemākā robeža ir mīnus 37 grādi, attiecīgi tur vajadzīgs cits dzeses šķidrums. Tāpat varbūt plastmasu izvēlē, apdares materiāli un nešaubīgi siltumizolācijā liela nozīme, tā ka skaidrs, ka visas šīs te lietas sadārdzina,” norāda bijušais AMO PLANT speciālists Jānis Freibergs.
Piemēram, motoreļļa, kas paredzēta mīnus 40 grādiem ir par 20 – 30 procentiem dārgāka par to, kas der -35 grādiem. To, ka Rīgai ir bijušas īpašās prasības, uzsver arī tramvaju un trolejbusu ražotājs Škoda, kas Rīgai jau piegādā tramvajus un trolejbusus: “Tramvaji ir gatavoti no augstas kvalitātes materiāliem, jo viena no pircēja prasībām bija, ka tiem ir jāstrādā temperatūrā no plus 40 līdz mīnus 40.”
Šī Rīgas satiksme prasība ir krietni pārspīlēta. Rīgā nekad gaiss nav iesilis līdz +40 grādiem. Arī aukstums ne tuvu nav bijis tik ekstrēms, kādam gatavojas Rīgas satiksme.
“Konkrēti Rīgā zemākā gaisa temperatūra, kas ir fiksēta ir bijusi mīnus 35 grādi, pēdējoreiz šāda temperatūra sasniegta 1985 gadā. Faktiski kopš novērojumu sākuma, tas ir kopš 1882.gada Rīgā zemāka gaisa temperatūra nav fiksēta. To nevar teikt par visu Latviju, jo piemēram 1956.gadā Daugavpilī ir fiksēti -43 grādi, bet nu kopumā Latvijā, kad gaisa temperatūra pazeminās līdz – 40 grādiem šādi ir bijuši tikai 7 gadījumi, kopš pagājušā gadsimta sākuma,” norāda Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Prognožu un klimata daļas vadītājs Andris Vīksne.
Un arī skatoties tendenci, ka vidējā gaisa temperatūra pakāpeniski paaugstinās, un šajā gadsimtā jau, kopš 2000.gada zemākā gaisa temperatūra Rīgā ir bijusi – 28 grādi. Šī tendence jau ir vērojama no pagājušā gadsimta sākuma, un arī nākotnē skatoties uz nākotnes klimata scenārijiem, tieši vidējā gaisa temperatūra stabili paaugstināsies un Latvijā kopuma tas notiek tieši uz ziemas rēķina, tā ka varētu gaidīt, ka ziemas kļūs ievērojami siltākas arī turpmākā gadsimta laikā.
Uzņēmums tomēr nespēja izskaidrot, kāpēc vispirms ar modernajiem videi nekaitīgajiem dzinējiem tiek aprīkoti trolejbusi, kas tikai retumis izmanto dīzeļmotoru, nevis autobusi, kas gaisu piecūko pastāvīgi.
Foto: Rīgas satiksme
Vēl par tēmu:
Saeima Nacionālo bruņoto spēku komandiera amatā apstiprina Kasparu Pudānu
Saeima ceturtdien, 19.decembrī, Nacionālo bruņoto spēku (NBS) komandiera amatā apstiprināja brigādes ģenerāli Kasparu Pudānu. K.Pudānam ir vairāk nekā 20 gadu dienesta pieredze NBS,...
Lasīt tālākBukmeikeri prognozē, vai būs gaidāmi sniegoti Ziemassvētki
Gada skaistākie un sirsnīgākie svētki – Ziemassvētki – tūlīt jau būs klāt. Šis laiks, kad ikdienas steigu caurvij domas par dāvanām mīļajiem un ģimeniskiem kopā būšanas mirkļiem,...
Lasīt tālākPuse iedzīvotāju uzskata, ka pirmā rotātā Ziemassvētku eglīte bijusi Rīgā
Tradīcija rotāt Ziemassvētku eglīti ir populāra daudzviet pasaulē, taču joprojām nav vienprātības par to, kurā pilsētā bijusi pirmā izpušķotā svētku egle. Šo godu sev piedēvē vairākas...
Lasīt tālākVEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu
Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...
Lasīt tālākKavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!
“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...
Lasīt tālākTuvākajā laikā gaidāms gan sniegs, gan lietus, jaunnedēļ kļūs siltāk
Sestdien un svētdien laika apstākļus noteiks ciklonu darbība, līdz ar to gaidāms nokrišņiem bagāts, piekrastes teritorijās arī brāzmains laiks. Turpmākajās dienās dominējošā nokrišņu...
Lasīt tālākSaeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās
Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākSaeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām
Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...
Lasīt tālākPlānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...
Lasīt tālāk