KP: Skolas formas tērpu piegādātāju visbiežāk izvēlas nepārdomāti
Konkurences padome (KP) aicina skolas, kurās ir obligāta prasība skolēniem valkāt formas tērpus, apģērba piegādātāju izvēlēties atbildīgi un izvērtēt vairāku uzņēmumu piedāvājumus. Savukārt, ja izvēlētie piegādātāji nenodrošina kvalitatīvu pakalpojumu vai līguma noteikumu izpildi, ir jāmeklē citi uzņēmumi, tā veicinot konkurenci arī formas tērpu šuvēju vidū.
Latvijā pašlaik nav vienota regulējuma, kas paredzētu prasību par skolēnu formas tērpu ieviešanu skolās. Savukārt skolās, kuras ir lēmušas par vienotu skolēnu apģērbu, netiek rīkotas iepirkumu procedūras, jo valsts vai pašvaldība nenodrošina līdzfinansējumu un vecāki par skolēnu apģērbu maksā paši.
KP pēc skolēnu formas tērpu monitoringa noslēgšanas konstatē, ka skolas skolēnu apģērba piegādātāju izvēlas, neveicot tirgus izpēti un dažādu uzņēmumu piedāvājumu salīdzinājumu. Proti, visbiežāk galvenais informācijas avots ir pirmā internetā atrastā informācija. Tomēr KP monitoringa laikā novēroja, ka tā ne vienmēr ir precīza un pilnīga gan attiecībā uz cenām, gan preču kvalitāti. Tādējādi ir pamats uzskatīt, ka skolas, iespējams, nesaņem labāko iespējamo cenu un kvalitāti, kādu tirgus var piedāvāt.
Lai to novērstu un nodrošinātu finansiāli izdevīgākā piedāvājuma izvēli, KP rosina skolām regulāri rīkot konkursu par formas tērpu piegādi un par to paziņot publiski, tādējādi sasniedzot pēc iespējas lielāku potenciālo piegādātāju skaitu. Tāpat skolām sadarbībā ar skolēnu vecākiem ieteicams veidot formas tērpu iegādes konkursa komisiju, kas izvērtē pakalpojuma cenas, kvalitāti un atbilstoši komisijas izvirzītajiem kritērijiem izvēlas labāko piedāvājumu. Vienlaikus KP aicina skolas nodrošināt, ka informācija par apģērba specifikāciju ir pastāvīgi pieejama un vecākiem netiek liegta iespēja formas tērpu, piemēram, šūt pašiem.
Tāpat kā īpaši svarīgu konkurences attīstībai KP norāda uz nepieciešamību skolām būt elastīgām, ja tās saskaras ar neatbilstošu piegādātāju rīcību. Šādos gadījumos KP aicina skolas izvērtēt citu uzņēmumu piedāvājumus un izvēlēties jaunu sadarbības partneri. Ja skolas savā izvēlē ir pasīvas, piegādātājs var lemt par skolas formu cenu palielināšanu un kvalitātes pazemināšanu.
Skolēnu formas tērpu monitoringu KP uzsāka pēc publiski izskanējušās informācijas par iespējamu tirgus sadali skolas formu piegādātāju vidū. Pēc papildu informācijas iegūšanas un apstākļu izvērtēšanas KP nesaskatīja iespējamus konkurences kropļošanas riskus. Tikmēr izskanējušos izteikumus iestāde skaidro ar iespējamu skolu neelastību un nevēlēšanos mainīt izvēlēto piegādātāju. Savukārt piegādātāji apzinās skolu pasivitāti un tāpēc nav ieinteresēti mēģināt piedāvāt savus pakalpojumus skolai, kurai jau ir izvēlēts sadarbības partneris, līdz ar to arī konkurence piegādātāju vidū ir nepietiekama un netiek veicināta.
Vēl par tēmu:
VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu
Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...
Lasīt tālākKavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!
“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...
Lasīt tālākSaeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās
Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākSaeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām
Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...
Lasīt tālākPlānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...
Lasīt tālākIrēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...
Lasīt tālākKaspars Banders: Transfertcenu aktualitātes – kas uzņēmumiem jāņem vērā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" "KPMG Baltics" SIA nodokļu konsultāciju nodaļas direktors Kaspars Banders sniedza ieskatu aktuālajās transfertcenu prasībās...
Lasīt tālākMazinās administratīvo slogu būvniecības jomā
2024. gada 22. oktobra sēdē Ministru kabinets apstiprināja izmaiņas virknē būvnoteikumu, lai mazinātu administratīvo slogu nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā, novēršot datu dublēšanos...
Lasīt tālākĀM: Jāturpina stingri ieviest esošās sankcijas un jāizskauž “ēnu flote”
“Sankcijas pret Krieviju strādā – Krievijas ekonomiku un tās ienākumu avots, kas “baro” tās militārās spējas un kara mašinēriju agresijas karā pret Ukrainu, sankcijas ietekmē negatīvi. Krievijas...
Lasīt tālāk