Meklēs risinājumus auto nozares sakārtošanā un ēnu ekonomikas mazināšanā
Latvijas lielākā uzņēmēju biedrība Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) ceturtdien, 31.augustā, rīkoja diskusiju, kas veltīta auto nozares sakārtošanai, kur tika iezīmētas galvenās problēmas gan reģistrēšanas jomā, gan arī jautājumos, kas skar jauno obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) regulējumu.
Diskusijā piedalījās pārstāvji no Finanšu ministrijas, Satiksmes ministrijas, Valsts Ieņēmumu dienesta, Ceļu satiksmes drošības direkcijas, LTRK, Auto asociācijas, kā arī Latvijas apdrošinātāju asociācijas, pasākumu moderēja LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.
Lai mazinātu krāpšanas gadījumus darījumos ar automašīnām, no šā gada sākuma stājušies spēkā grozījumi automašīnu reģistrēšanas kārtībā, kas paredz, ka juridiskajai personai reģistrējot transportlīdzekli, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) vienlaikus ar automašīnu reģistrāciju reģistrē transportlīdzekļa atsavināšanas aizliegumu uz 15 dienām, lai VID savlaicīgi veiktu risku analīzi. Lai arī sākotnēji šis regulējums bija domāts pievienotās vērtības nodokļu (PVN) karuseļu izskaušanai, pašreiz gan jauno, gan lietoto auto pārdevēji bieži saskaras darījumu kavējumiem, kas liedz klientam iespējami ātri saņemt iegādāto automašīnu, kā uz lieguma laiku tiek nesamērīgi aizkavēti automašīnu tirgotāju finanšu līdzekļi. Auto nozare pauda neizpratni, kāpēc liegums tiek uzlikts tādiem darījumiem, kur spēkrati tiek iegādāti līzingā, kā arī jaunu auto pircējiem, jo tādējādi cieš gan pārdevējs, gan klients, kurš nevar lietot iegādāto automašīnu. Finanšu ministrijas un VID pārstāvji norādīja, ka jau uzsākta diskusija par to, kā paātrināt un sakārtot reģistrēšanas procesu, norādot uz cilvēkresursu trūkumu un nepieciešamību meklēt jaunus risinājumus, kas sistēmu
Klātesošie ierosināja, ka, iespējamais risinājums varētu būt, ka to tirgotāju darījumi, kuri atzīti par godprātīgiem, netiktu bremzēti, lai valsts iestādes varētu vairāk laika patērēt izvērtējot aizdomīgos darījumus. Tāpat arī tika pausta ideja, ka auto varētu nodot klientam, bet reģistrācija tiktu pabeigta tikai tad, kad visas nepieciešamās pārbaudes tiktu veiktas, tādējādi netiktu mākslīgi kavēta spēkrata lietošana. J.Endziņš pauda, ka būtu ieteicams arī saprast, cik VID nepieciešams tērēt darba stundas, lai veiktu viena darījuma pārbaudi, tādējādi jau esošā likuma ietvaros meklējot veidus, kā neaizkavēt darījumu norisi un neatliekot reģistrāciju līdz pēdējai dienai.
Diskusijā par auto nozari tika runāts arī par jauno OCTA regulējumu, kas stājās spēkā šā gada sākumā un kura viens no mērķiem bija mazināt ēnu ekonomiku. Līdz šim konstatēts, ka vairāk nekā 40% gadījumu iedzīvotāji izvēlējās ceļu satiksmes negadījuma rezultātā izvēlēties par spēkrata bojājumiem saņemt skaidru naudu nevis veikt apmaksātus remontdarbus servisā. Tas radīja aizdomas, ka liela daļa līdzekļu nonāca ēnu ekonomikā jeb “kaimiņu garāžās”, nemaksājot nodokļus, tostarp atbalstot aplokšņu algas utt. Pēc tam, kad tika veikti likuma grozījumi un apdrošinātāji sāka piedāvāt izmaksāt tikai 70% no atlīdzībām skaidrā naudā, piedāvājot saņemt 30% pēc remontdarbiem, šādu darījumu skaits ievērojami samazinājies, šā gada sešos mēnešos sasniedzot vien 25-30%. Nozares eksperti norāda, ka daļēji jaunais regulējums ir sakārtojis situāciju, taču radušās problēmas tiem uzņēmumiem, kuriem ir liels autoparks un specifiski satiksmes līdzekļi, kuru remontdarbus viņi veic paši, jo pašreiz var no apdrošinātājiem saņemt tikai 70% no kopējās atlīdzības summas, kas, protams, rada zaudējumus. Finanšu ministrija apliecināja, ka pašreiz norit diskusijas, lai izskaustu likuma nepilnības, ietverot arī izņēmuma gadījumus.
Trešā diskusijas daļa tika veltīta tam, kā samazināt ēnu ekonomikas īpatsvaru attiecībā uz norakstītu automobiļu un to detaļu apriti. Gadījumos, kad pēc negadījumiem automašīnas ir bojātas un nav remontējamas, īpašnieks saņem kompensāciju par automašīnas norakstīšanu, bet regulējuma roba dēļ pēc kāda laika spēkrats tomēr var parādīties tirgū – detaļu veidā vai kā satiksmes dalībnieks. Klātesošie meklēja risinājumus, kas noteiktu, kā būtu jārīkojas CSDD, ja šāds auto tiek atkārtoti reģistrēts un var būt bīstams pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Kā risinājumi tika piedāvāti paplašināt automašīnu apdrošinātāju pilnvaras, īpaši izceļot starp pārējo automašīnu klāsta šādus nedrošus un potenciāli bīstamus auto. Šī informācija parādītos CSDD transportlīdzekļu reģistrā un būtu pieejama visiem tā lietotājiem, tai skaitā ceļu policijai.
Foto: StockSnap/https://pixabay.com/en/users/StockSnap-894430/https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Vēl par tēmu:
No 19. oktobra vairākos autobusu maršrutos tiks ieviesta “pietura pēc pieprasījuma”
No 19.oktobra 20 autobusu maršrutos ārpus Rīgas centrālās daļas, tiks ieviesta “pietura pēc pieprasījuma”. Tas nozīmē, ka autobusa vadītājs šādā pieturā apstāsies tikai tad, ja...
Lasīt tālākTransportlīdzekļu numura zīmēs iecerēts iekļaut valsts ģerboni
Lai transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmēs būtu iespējams iekļaut Latvijas valsts ģerboni, Saeima ceturtdien, 5.septembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus likumā “Par...
Lasīt tālākTikai 29% autovadītāju Latvijā ievēro atļauto braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām
77% Latvijas autovadītāju atzīst, ka ārpus apdzīvotām vietām pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, liecina ESRA veiktā 39 Eiropas valstu satiksmes dalībnieku aptauja. Tas Latviju ātruma...
Lasīt tālākOCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, konceptuāli lemj Saeima
Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, paredz likuma grozījumi, kurus ceturtdien, 6.jūnijā, konceptuāli atbalstīja Saeima. Izmaiņas...
Lasīt tālākOCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, konceptuāli lemj Budžeta komisija
Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, paredz likuma grozījumi, kurus trešdien, 29. maijā, pirmajā lasījumā atbalstīja Saeimas...
Lasīt tālākSodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem būs lielāki
Sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem, proti, pārsniedzot ātrumu par vairāk nekā 60 kilometriem stundā, būs lielāki. To paredz Saeimā ceturtdien, 2.maijā, galīgajā...
Lasīt tālākNo 1. maija atsevišķos valsts ceļu posmos palielinās maksimālo atļauto ātrumu
No 1. maija atsevišķos valsts galveno autoceļu posmos tiks ieviests palielināts atļautais braukšanas ātrums. Maksimālo atļauto braukšanas ātrumu līdz 110 km/h plānots palielināt Jūrmalas...
Lasīt tālākRīgā spēkā “puteņa biļetes”: Autovadītāji var izmantot sabiedrisko transportu bez maksas
Saskaņā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozēm pirmdienas pēcpusdienā galvaspilsētā iespējama stipra snigšana, kas turpināsies līdz otrdienai, tāpēc Rīgas...
Lasīt tālākNoteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas
Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas...
Lasīt tālākValsts kontrole: Intelektiskās transporta sistēmas valstī neievieš plānveidīgi un koordinēti
Intelektiskās transporta sistēmas (ITS) ir sistēmas, kurās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmanto autotransporta jomā satiksmes un mobilitātes pārvaldībai, un tās ir kritiski...
Lasīt tālāk