• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
17/04/2018, Kategorija: Finanses, bankas

Pērn palielinājies saņemto sūdzību skaits finanšu pakalpojumu jomā. 2017.gadā salīdzinājumā ar 2016.gadu sūdzību skaits ir pieaudzis par 44,16%, informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

Patērētāju sūdzību skaits 2017.gadā salīdzinājumā ar 2016.gadu ir pieaudzis par 44,16%. Patērētāji PTAC 138 gadījumos sūdzējušies par parādu atgūšanu, 76 gadījumos par kreditēšanas jomu, 25 gadījumos par apdrošināšanas jomu, savukārt 45 gadījumos par citiem finanšu pakalpojumiem (maksājumu pakalpojumi, galvojuma līgumi, operatīvais līzings (noma) u.c.).

2016.gadā salīdzinājumā ar 2015.gadu bija ievērojami samazinājies patērētāju iesniegto sūdzību skaits par visām jomām – 282 sūdzības 2015.gadā un 197 sūdzības 2016. gadā, bet 2017.gadā salīdzinājumā ar 2016.gadu sūdzības turpināja samazināties tikai par kreditēšanu (-13,64%), kamēr būtiski palielinājās par parādu piedziņu (+ 91,67%), apdrošināšanu (+ 66,67%) un citiem finanšu pakalpojumiem (+104,55%). Sūdzību skaita pieaugums lielā mērā saistīts ar negodīgām parādu atgūšanas darbībām piespiedu zemes nomas jautājumos.

Apvienojoties AS DNB Bankai un Nordea Bank AB Latvijas filiālei tika izveidota Luminor Bank AS. Summējot patērētāju sūdzību skaitu par visiem trim komersantiem, apvienotais banku veidojums izvirzījies līderos sūdzību skaita ziņā starp kredītiestādēm – 10 sūdzības. Sūdzību skaits par Swedbank AS 2017.gadā ir saglabājies 2016.gada līmenī – 7, savukārt trešajā vietā saņemto sūdzību skaita ziņā ir Citadele banka AS.

Attiecībā uz nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, 2017.gadā no jauna līderos izvirzījušies “ātro kredītu” sniedzēji. Par lielāko tirgus dalībnieku AS „4finance”, kas darbojas ar preču zīmi „smscredit.lv”, un ar to saistītajiem uzņēmumiem SIA “Ondo” un SIA “Vivus” par katru 2017.gadā saņemtas 5 patērētāju sūdzības. Iepriekš minētajām sabiedrībām ar 5 sūdzībām 2017.gadā pievienojusies arī Incredit Group SIA, par kuru iepriekš – 2016.gadā bija saņemta tikai 1 sūdzība.

Starp parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem līderis patērētāju sūdzību skaita ziņā 2017.gadā bija SIA “Vienotais norēķinu centrs” – 40 sūdzības, otrajā vietā atstājot SIA “JULIANUS INKASSO LATVIJA” – 24 sūdzības, trešie SIA “PAUS KONSULTS” – 20 sūdzības.

2017.gadā no patērētājiem sūdzības tika saņemtas kopumā par 14 dažādiem apdrošinātājiem, kā arī sūdzības statistikā pie apdrošinātājiem (tā pat kā gadu iepriekš) ir iekļauts LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs), kurš nodarbojās ar OCTA sistēmas darbības nodrošināšanu. Līderos ar trijām patērētāju sūdzībām par katru no sabiedrībām ir Baltijas Apdrošināšanas Nams AAS, Balta AAS un BTA Baltic Insurance Company AAS.

PTAC norāda, ka saņemtie iesniegumi nenorāda, ka saņemtās sūdzības ir pamatotas, kā arī to, ka, analizējot saņemto sūdzību skaitu par kādu konkrēto pakalpojumu sniedzēju, ir jāņem vērā to sniegto pakalpojumu klāsts, tirgus daļas lielums un fakts, ka ir novērojama saistība starp saņemto sūdzību skaitu un pakalpojumu sniedzēja klientu (patērētāju) skaitu.

Paralēli saņemtajiem iesniegumiem (oficiālajām sūdzībām), PTAC tiek saņemti arī patērētāju, komersantu un citu valsts iestāžu e-pasti ar sūdzībām un jautājumiem, uz kuriem tiek sniegtas neoficiālas atbildes jeb konsultācijas. Vienlaikus tiek sniegtas klātienes un telefoniskās konsultācijas sakarā ar patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem finanšu pakalpojumu jomā. Papildus PTAC sniedz konsultācijas finanšu pakalpojumu sniedzējiem saistībā ar finanšu pakalpojumu sniegšanu patērētājiem, atsevišķu kredītu līgumu noteikumu, reklāmu un esošās vai plānotās komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām. 2017.gadā PTAC sniedza 2327 konsultācijas par finanšu pakalpojumiem, kas par 4% vairāk nekā 2016.gadā. Visvairāk, proti, 745 konsultācijas (32,02%) sniegtas par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumiem, kas ievērojami vairāk salīdzinājumā ar tuvākajiem sekotājiem – konsultācijām par vispārējiem finanšu pakalpojumiem (kreditēšana, noguldījumi, kartes u.c.) – 489 (21,01%) un konsultācijām/e-pasta sūdzībām par patērētāju kreditēšanas līgumu noteikumiem – 468 (20,11%).

PTAC pateicas komersantiem par sadarbību patērētāju individuālo un kolektīvo lietu izskatīšanā un interešu aizsardzībā, kā rezultātā komersanti labprātīgi novērsuši pārkāpumus, tādējādi ieguvēji ir gan patērētāji, gan komersanti, rūpējoties par savu reputāciju.

Foto: Pixabay

909 skatījumi




Video

SEB grupa vienkāršos juridisko struktūru Baltijā

18/12/2024

SEB grupa pieņēmusi lēmumu juridiski apvienot savu darbību Baltijas valstīs. Lai stiprinātu savu pozīciju Baltijas tirgū, palielinātu spēju finansēt uzņēmējdarbību un vienkāršotu pārvaldību,...

Lasīt tālāk
Video

Finanšu situācija šogad uzlabojusies tikai 19% Latvijas iedzīvotāju, kopumā noskaņojums negatīvs

16/12/2024

Iedzīvotāju vērtējums par savas mājsaimniecības finansēm 2024.gadā saglabājas negatīvs – 40% ģimeņu atzīst, ka viņu finansiālā situācija šogad ir pasliktinājusies, 38% palikusi...

Lasīt tālāk
Video

Četri ieteikumi, kā sagatavoties svētkiem finansiāli gudri un ietaupīt

16/12/2024

Straujiem soļiem tuvojas svētku sezona un arvien aktuālāks kļūst jautājums par to, lai gatavošanās Ziemassvētkiem nesagādātu pārāk lielas finansiālas raizes. Svētku laikā daudziem...

Lasīt tālāk
Video

Tēriņi Ziemassvētku svinībām daudziem nemainīgi – 37% tērēs tikpat cik pērn

16/12/2024

Ziemassvētki tradicionāli ir laiks, kad būtiski palielinās ikdienas tēriņi, cilvēki biežāk iegādājās dāvanas, svētku rotājumus un īpašus ēdienus svētku galdam. Turklāt, neskatoties...

Lasīt tālāk
Video

Pensijas turpmāk pārrēķinās automātiski

12/12/2024

Ja par periodu pēc vecuma vai invaliditātes pensijas piešķiršanas (pārrēķināšanas) ir veiktas apdrošināšanas iemaksas, pensiju Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra turpmāk pārrēķinās...

Lasīt tālāk
Video

Vai procentu likmes Eiropā var atgriezties nulles līmenī?

23/10/2024 | Autors: Kārlis Purgailis, bankas Citadele galvenais ekonomists.

Aplūkojot eirozonas inflācijas un makroekonomiskos rādītājus, ir skaidrs, ka ar diviem bāzes likmes samazinājumiem nepietiks. Tomēr vēl nesenā tirgus dalībnieku pārliecība par to,...

Lasīt tālāk
Video

Latvijā augusi iedzīvotāju apmierinātība ar mājokli

21/10/2024

Jaunākajā Luminor bankas aptaujā noskaidrots, ka šogad Baltijas iedzīvotāju apmierinātība ar savu mājokli ir pieaugusi par vairāk nekā 20%, Latvijā pieaugumam palielinoties pat divas reizes,...

Lasīt tālāk
Video

Miljonārs uz nedēļu – cik ātri izgaist veiksminieku loteriju laimesti?

21/10/2024

Vēl nesen pārsteidza ziņa par lietuvieti, kurš laimēja loterijā vēsturiski lielāko summu Baltijā – 81 miljonu eiro. Lai gan par šādu veiksmi sapņo teju ikviens, daudzi, iespējams, nemaz...

Lasīt tālāk
Video

Rolands Zauls: Iedzīvotāju ienākuma nodokļa izmaiņas – kas jāzina investoram?

17/10/2024

Nākamais gads sola izmaiņas vairākos nodokļos, arī tajos, kas investoram jāsamaksā par gūtajiem ienākumiem finanšu tirgos. To paredz nupat uz Saeimu nogādātais 2025.gada budžets, kurā...

Lasīt tālāk
Video

No lietu uz identitātes zagšanu – kādas ir krāpniecības mūsdienu tendences?

17/10/2024

No fizisku lietu zagšanas krāpnieki jau kādu laiku ir pārgājuši uz bīstamāku krāpniecības veidu – identitātes zādzībām. Lai gan abas šīs darbības rada ievērojamu kaitējumu cietušajiem,...

Lasīt tālāk