Žurnālistu ētikas kodekss lētu sensāciju un nepārbaudītas informācijas priekšā. Ar ko īsti nodarbojas sabiedriskie mediji?
Sensācijas un klajš negatīvisms arvien biežāk nonāk sabiedrisko mediju skatītāju uzmanības lokā un tā vien šķiet, ka žurnālistu galvenais uzdevums ir ziņot par kaut kādām krāpnieciskām shēmām, zagšanu un ļaunumu, pat tad, ja sekojošajos stāstos tam nav nekāda pamata, kā rezultātā rodas pamatots jautājums, – vai žurnālistiem tiek maksāts par šādu sižetu veidošanu? Ja nē, kāpēc žurnālisti labprātīgi vērpj intrigas un ražo sensacionālus stāstus, tādējādi otrajā plānā atstājot žurnālistikas pamatprincipus, kas ir aizstāvēt cilvēktiesības un garantēt sabiedrībai patiesas un pārbaudītas informācijas saņemšanu?
Laikā, kad žurnālistiem būtu kritiski jāizvērtē informācijas avots un tas jāpārbauda, arvien biežāk dzirdam par gadījumiem, kuros žurnālisti, nepārbaudot visus faktus, palaiduši ēterā kārtējo apšaubāmo sižetu, kurā informācija tiek sagrozīta un atspoguļota viņiem izdevīgā gaismā!
Ar kārtējo eksperimentu šoreiz izcēlies LTV raidījums “Aizliegtais paņēmiens”, kas īpaši pēdējā laikā, pamatoti nokļuvis skatītāju uzmanības lokā ar saviem diskutabli vērtētajiem sižetiem! Šoreiz par eksperimenta upuri kritusi interneta lapa “Baltijas Telemārketinga centrs”, kuras īpašnieks saņēmis zvanu ar jautājumu, kāpēc tas piedāvājot politiskajām partijām dažādas datu bāzes.
Kā stāsta lapas “Baltijas Telemārketinga centra” īpašnieks, vispirms viņš saņēmis zvanu no kādas it kā politiskās partijas pārstāves Ilzes, kura interesējās par centra piedāvātājiem pakalpojumiem, lai ar telemārketinga palīdzību uzrunātu savus vēlētājus. Tas nekas, ka t.s. Baltijas Telemārketinga centrs patiesībā sastāv tikai no interneta domēna un vietnes ar pakalpojumu aprakstu – tās izveides mērķis ir paaugstināt interneta meklētāju (Google, Yandex u.c.) reitingā attiecīgo domēnu, kas tiek piedāvāts pārdošanai. Lai arī šis “centrs” savā pastāvēšanas vēsturē nav sniedzis nevienu pakalpojumu, tam nav neviena operatora, nevienas datu bāzes, tas nav izvietojis nevienu reklāmu par saviem pakalpojumiem, partijas pārstāve Ilze, šķiet, ir bijusi gatava izmantot tā piedāvātos pakalpojumus.
Nākamais zvans, kuru nekavējoties saņem interneta lapas “Baltijas Telemārketinga centrs” īpašnieks, nāk no žurnālista, kurš, nenoskaidrojot to, kurš ir reāls pakalpojumu sniedzējs un kurš – tikai izkārtne vai starpnieks, kā uzdevums ir savienot uzņēmumu, kam nepieciešami telemārketinga pakalpojumi, ar reālo pakalpojuma sniedzēju, pārmet, ka centrs piedāvā politiskajām partijām dažādas datu bāzes.
Tātad, saliekot šo ainu kopā, ko mēs varam gaidīt no nākamā “Aizliegtais paņēmiens” sižeta? Zemas kvalitātes pētniecisko raidījumā, kurā, nenoskaidrojot faktus līdz galam, mums tiks piedāvāts kārtējais sensacionālais sižets, kurā no konteksta izrauti fakti un kurā žurnālists acīmredzot pārstāv jebkādas citas intereses, izņemot sabiedrības tiesības zināt precīzu notikumu gaitu un patiesību! Kur tad paliek žurnālistu ētikas principi un mediju kvalitāte?
Vēl par tēmu:
Latvijas Pasts atsāk sūtījumu plūsmu ar Kanādu
Kanādas pasta operators Canada Post no 23. decembra atjaunos starptautisko pasta sūtījumu pieņemšanu un piegādes adresātiem. Lai gan Kanādas uzņēmuma un tā streikojošo darbinieku sarunas...
Lasīt tālākKatram ceturtajam Latvijas iedzīvotājam ir Ziemassvētku džemperis
Ziemassvētku laiks ir apvīts ar dažādām tradīcijām, kas gadu gaitā ir attīstījušās, vienai valstij no otras pārņemot dažādas ieražas. Viena no nesenākajām tradīcijām Rietumvalstīs...
Lasīt tālākPuse iedzīvotāju uzskata, ka pirmā rotātā Ziemassvētku eglīte bijusi Rīgā
Tradīcija rotāt Ziemassvētku eglīti ir populāra daudzviet pasaulē, taču joprojām nav vienprātības par to, kurā pilsētā bijusi pirmā izpušķotā svētku egle. Šo godu sev piedēvē vairākas...
Lasīt tālākAptauja: trešdaļai Latvijas iedzīvotāju izdevumi par pārtiku ir būtiski pieauguši
Baltijas valstu iedzīvotāji patlaban izjūt būtisku pārtikas sadārdzināšanos – 31 % Latvijā, 33 % Igaunijā un 26 % Lietuvā atklāj, ka cenu kāpuma dēļ var atļauties mazāk pārtikas...
Lasīt tālākLabdarības maratonā “Dod pieci!” saziedoti 138 715 eiro
Sabiedrisko mediju labdarības maratonā „Dod pieci” aizrit otrā diennakts, un līdz svētdienas, 15. decembra, plkst. 18.00 kopā saziedoti 138 715 eiro. Visi labdarības maratonā iegūtie līdzekļi...
Lasīt tālākAptauja: 40 % Latvijas iedzīvotāju jūtas vientuļi; visvientuļāk jūtas sievietes, jaunieši un rīdzinieki
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” sadarbībā ar “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka 40 % Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā jutušies vientuļi. Vientulība visvairāk...
Lasīt tālākSaeima pieņem Tieslietu akadēmijas likumu
Lai veicinātu efektīvu un profesionālu tiesu varas īstenošanu, nodrošinot ilgtspējīgu mācību sistēmu tieslietu jomā, Saeima ceturtdien, 24.oktobrī, pieņēma jaunu likumu, ar ko iecerēts...
Lasīt tālākTurpmāk pārtikas pakas tiks piešķirtas tikai trūcīgajiem un tiem, kas nonākuši krīzes situācijās
No 2025. gada 1. janvāra Eiropas Savienības atbalsts tiks mērķēts uz sociāli vismazāk aizsargātām iedzīvotāju grupām un tiks mainīts pārtikas atbalsta apjoms. To joprojām varēs saņemt...
Lasīt tālākAptauja: 88% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka mājdzīvnieki padara cilvēkus laimīgākus
Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju (88%) uzskata, ka cilvēki, kuriem pieder mājdzīvnieki, ir laimīgāki, liecina modes un izklaides centra "Rīga Plaza" veiktā aptauja*. Lai palīdzētu dzīvniekiem,...
Lasīt tālākAptauja: 72% Rīgas iedzīvotāju jūtas cieši saistīti ar galvaspilsētu
Rīgas iedzīvotāji, kuri kopumā jūtas saistīti ar savu tuvāko apkaimi, ar Latviju un arī Eiropu, salīdzinoši biežāk norāda, ka jūtas cieši saistīti arī ar Rīgu kā pilsētu, liecina...
Lasīt tālāk