NĪAA: Tirdzniecības centru nomas maksas ieņēmumi februārī ir kritušies par 57%
Latvijā strādājošie tirdzniecības centri ir veikuši aprēķinus par samazinātajiem nomas maksas ieņēmumiem apstādinātās veikalu darbības rezultātā. Tirdzniecības centru reālie nomas maksas ieņēmumi piedzīvo krasu, neamortizējamu kritumu. Aprēķini liecina, ka pagājušā gada oktobrī pret iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi ieņēmumi samazinājās par 23% jeb 3.5 milj. eiro, novembrī par 34% jeb 5 milj. eiro, decembrī par 42% jeb 6.3 milj., eiro. Savukārt, šī gada janvārī pret 2020. gada janvāri ieņēmumi jau samazinājušies par 51% jeb 7,6 milj. eiro un februāri par 57% jeb 8.6 milj. eiro.
Nekustamā īpašuma attīstītāju alianse (NĪAA) atbalsta Ekonomikas ministra Jāņa Vitenberga priekšlikumu par nomas maksas atbalsta instrumenta izveidi kā mērķētu atbalsta mehānismu Covid-19 ierobežojumu dēļ cietušai nozarei.
“To, ka līdz šim pieejamais atbalsta mehānisms – apgrozāmo līdzekļu grants “netrāpa” pa tirdzniecības centriem, apliecina tirdzniecības centru nomas maksas ieņēmumu kritums, kas 2021. gada februārī sasniedza 57% un ir ar tendenci turpināt krist. Tirdzniecības centriem ir uzkrāti zaudējumi jau no 2020. gada (pielīdzināmi 3 mēnešu nomas ieņēmumiem nulles apmērā), turklāt tie arī tagad ir gatavi atteikties no peļņas, taču nav spējīgi amortizēt ieņēmumu kritumu par 57% un vairāk. Ir paredzams, ka nomas ieņēmumu kritums turpināsies, jo veikalu apgrozījums 2021. gada janvārī ir samazinājies par 75%. Mūsu skatījumā no tirdzniecības centru puses saprātīgi būtu piedāvāt 30% atlaidi nomas maksai, savukārt pārējo segtu nomas maksas atbalsta mehānisms,” komentē Nekustamā īpašuma attīstītāju alianses (NĪAA) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vanags.
Lai pievērstu uzmanību valdības lēmumu lēnajam tempam, kā arī akcentētu nepieciešamību steidzami ieviest atbalstu nomas maksas segšanai, Latvijas tirdzniecības centri – tostarp Origo, Alfa, Domina Shopping, Spice, Mols, Galerija Centrs un Galleria Riga – un Nekustamā īpašuma attīstītāju alianse pagājušajā nedēļā uzsāka Balto karogu akciju. Tādējādi uzņēmumi vienojas kopīgā nostājā par kritisko situāciju nekustamā īpašuma nozarē, pie tirdzniecības centriem Rīgā un citviet Latvijā izkarinot baltus karogus.
Līdzšinējo noteikumu ietvaros 13 lielākajos tirdzniecības centros atļauts strādāt tirgotājiem vidēji 24% teritorijā no to kopējās platības. Pārējie veikali ir slēgti un vēl arvien nav saņēmuši atbalstu nomas maksas segšanai, kas palīdzētu saglabāt esošās telpas, lai varētu atsākt uzņēmējdarbību, kad to drīkstēs darīt. Zemākais strādājošās platības rādītājs kādā no tirdzniecības centriem ir 9%, radot nepārprotamus draudus, ka tirdzniecības centrs var krīzes periodu nepārdzīvot.
Neskatoties uz ierobežoto strādājošo platību un zaudētajiem ieņēmumiem, tirdzniecības centriem katru mēnesi jāiegulda papildu līdzekļi, lai ievērotu tirdzniecības vietām noteiktos drošības pasākumus, kas nemitīgi mainās un tiek pastiprināti. Arī šomēnes, lai vienkārši turpinātu darbu, drošības pasākumi tirdzniecības centriem radījuši jaunu finansiālo slogu. Kopumā, lai ieviestu no 8. februāra spēkā esošos drošās tirdzniecības nosacījumus, 13 lielākie tirdzniecības centri ieguldījuši tuvu 100 tūkst. eiro dažādu sistēmu izveidē un kontroles pasākumu ieviešanā. Turklāt tas viss darīts apstākļos, kad lielākā daļa no tirdzniecības centru platības nav izmantojama to sākotnējos nolūkos.
Tirdzniecības centru darbība ir tiešā veidā ierobežota ar valdības lēmumu, bet apgrozāmo līdzekļu programma tiem nepalīdz, jo 95% no tirdzniecības centru apgrozījuma veido nomas maksa. Šī nomas maksa tālāk galvenokārt tiek novirzīta kredītu un nekustamā īpašuma nodokļa nomaksai.
Vēl par tēmu:
Ēģiptes izcelsmes kartupeļos atklāj augu veselībai bīstamu baktēriju
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) iznīcināšanai nosūtījis Ēģiptes izcelsmes kartupeļu kravu, jo kartupeļu paraugā, kas noņemts, veicot importa kontroli uz robežas, Valsts augu aizsardzības...
Lasīt tālākNoskaidroti pasaules lielākie uzņēmumi
Profesionālo pakalpojumu uzņēmuma EY un Sanktgallenes Universitātes Pasaules 500 Lielāko Ģimenes Uzņēmumu Indekss par 2025. gadu atklāj, ka Indeksā iekļauto ģimenes uzņēmumu kopējie...
Lasīt tālākFebruārī tūristu mītnēs par 11,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada februārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 145,4 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 11,4% pieaugumu salīdzinājumā ar 2024. gada februāri, liecina Centrālās statistikas...
Lasīt tālākĒrtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju
Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...
Lasīt tālākPVD ir atļāvis PKS “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) pieņēmis lēmumu atļaut piensaimnieku kooperatīvai sabiedrībai “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā. Atgādinām, ka PVD pagājušās nedēļas...
Lasīt tālākPētījums: Baltijas valstīs pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpina pieaugt
Neraugoties uz to, ka pēdējos gados tādas starptautiskas kompānijas kā “Google”, “Meta” un “Amazon” paziņojušas par darbinieku skaita samazināšanos, Latviju un Baltijas valstis...
Lasīt tālākSieviešu pārstāvība Latvijas uzņēmumos virs ES vidējā rādītāja
Salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības (ES) valstīm Latvijā ir lielākais to uzņēmumu īpatsvars, kur vismaz 40% no augstākā līmeņa vadības veido sievietes, liecina Eiropas Investīciju...
Lasīt tālākPamatojoties uz SPKC sniegto informāciju, PVD daļēji aptur PKS “Straupe” darbību
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) uz laiku daļēji apturējis piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības “Straupe” darbību, jo no Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) saņemtā...
Lasīt tālākPopularitāti atgūst divu dienu ceļojumi nedēļas nogalēs pa Baltijas valstīm
Divu dienu ceļojumi nedēļās nogalēs atkal ieinteresējuši tos, kuri vēlas apskatīt neredzētas vietas tepat Baltijas valstīs, kā arī pašreizējos ekonomiskajos apstākļos daudziem būtiski...
Lasīt tālākMartā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas
Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...
Lasīt tālāk