Cilvēku kredītu vēsturi rādīs tikai bankām
Latvijas baņķieri dzīvo pārliecībā, ka tiesībām uz cilvēku kredītvēstures zināšanu jābūt proporcionālām izsniegto kredītu summai.
Parādu krīze Latvijā un daudzās citās valstīs liek meklēt jaunus veidus, kā uzlabot kredītu atgūšanu. Uz to pašu attiecas profilakse – kredītu neizsniegšana tiem, par kuriem zināms, ka viņi nav pildījuši iepriekšējās kredītsaistības. Nebūt ne nejauši 2008. gadā sakrita gan ekonomiskās krīzes sākums, gan Latvijas Bankas paspārnē jau iepriekš izveidotā Kredītu reģistra pārveidošana līdz tagadējai kapacitātei. Tajā «tiek vāktas ziņas par visu veidu saistībām (hipotēku kredītu, kredītu patēriņa preču iegādei, norēķinu karšu kredītu, finanšu līzingu, kredītu apgrozāmo līdzekļu palielināšanai, operatīvo līzingu, faktoringu un trasta kredītiem u.c.), to termiņiem, apjomu, nodrošinājumu jeb sniegtajiem galvojumiem, saistību atlikumiem kalendārā ceturkšņa beigās un par kavētiem parāda maksājumiem, ja tādi ir», uzskaita LB preses sekretārs Mārtiņš Grāvītis. Tomēr tās ir banku klientu saistības tikai pret bankām, kas neaptver daudzas citas šo cilvēku saistības, tajā skaitā neizpildītās saistības pret valsti, komunālo pakalpojumu sniedzējiem, uz nomaksu ņemto preču pārdevējiem utt. Pašlaik Ekonomikas ministrija beidz darbu pie ziņojuma valdībai par to, kā uzlabot kredītmaksājumu disciplīnu ar iespējami plašu kredītu uzskaitījumu un brīdinājumu kredītņēmējiem, ka viņu problēmas ar kredītu nomaksu tiks darītas zināmas visiem tiem, pie kuriem viņi vērsīsies ar lūgumu dabūt naudu vai mantu uz parāda.
Neatkarīgā jau 10. maijā sāka iepazīstināt ar ideju dzēst kredītu krīzi ar informācijas apmaiņas palīdzību. Tiek plānots nevis paplašināt esošajā Kredītu reģistrā aptveramo informāciju, bet pavērt jaunu uzņēmējdarbības veidu – ar parādiem saistītās informācijas vākšanu un pārdošanu. Stihiski tas notiek jau tagad, tāpēc gluži iespējams, ka viens no Ekonomikas ministrijas darbošanās patiesajiem dzinuļiem ir nevis informācijas apmaiņas veicināšana, bet gan ierobežošana. Proti, patlaban 9–10 kredītu piedzinējfirmu apkopotā informācija tiks pasludināta par nederīgu un neizplatāmu, jo šādu informāciju apstrādāt drīkstēšot tikai viens vai divi īpaši izvēlēti un uzraudzīti kredītbiroji. Jau 10. maija publikācijā tika aprakstīta valsts iecerētā «asimetrija, ka dati plūst, vienkārši sakot, no namu pārvaldēm uz bankām, bet ne no bankām uz namu pārvaldēm». Šīs asimetrijas izskaidrošanai tagad dodam vārdu Latvijas Komercbanku asociācijas pārstāvim Jānim Timermanim.
Informācijas apmaiņas ierobežošana tiek balstīta uz lozungu par neaizskaramo privāto dzīvi, kurā ietilpstot privātie parādi. Labi – bet kāpēc tad komercbankas Latvijas Bankas aizsegā bija pirmās, kuras noorganizēja sistēmisku ielaušanos cilvēku privātajā dzīvē? Kā gan J. Timermanis spēj apvienot kaismīgu nosodījumu pašreizējai parādinformācijas tirdzniecībai ar savu līdzdalību kredītbiroju izveidošanas projektā? Atbilde ir vecu vecā, ka to, ko nedrīkst pirkt/pārdot par naudu, drīkst pirkt/pārdot par lielu naudu. Viņš atgādina, ka Eiropas Savienības normas prasot ievērot samērīguma principu. Samērīgumu savukārt varot mērīt ar kredītu summām. «Vai patiešām jebkuram veļas mašīnu tirgotājam, kurš riskē ar pāris simtiem latu, ir jādod tiesības zināt par sava klienta parādiem tikpat daudz, cik jāzina bankām, kas kreditē īpašuma iegādi par simtiem tūkstošiem latu?!» J. Timermanis ir patiesā neizpratnē par to, kā vispār kāds uzdrošinās uzdot jautājumus par viņa nozares privilēģijām attiecībā pret visām citām nozarēm.
Vismaz tā šķiet, ka Ekonomikas ministrijai nav radušies jautājumi, kādus no baņķieru viedokļa pieklājīgi un izglītoti cilvēki uzdot nedrīkst. Piemēram, vai banku privilēģijas nebija viens no parādu krīzes cēloņiem? Proti, vai banku īpašais – nodrošinātā kreditora – statuss neveicināja bezatbildīgu naudas izdāļāšanu, vadoties pēc tā, ka bankas šo naudu atgūšot ja ne savādāk, tad uz visu citu kreditoru rēķina. Bankām atlika vien uzmanīties, lai tās pašas savā vidē pārāk neaizskartu cita citas intereses. Šādu konfliktu novēršanai tika radīts Kredītu reģistrs. Tomēr šis reģistrs nenovērsa banku (vispār naudas uzkrāšanas un norēķinu iestāžu) zaudējumus, kas Latvijā izsakāmi ar pāris miljardu, bet pasaulē ar vairākiem triljoniem latu lielām naudas summām.
Kredītbiroju reālā nozīme var izrādīties dažāda. Deklarēta tiek to loma nākamo parādu krīžu profilaksē un esošo parādu atdošanas veicināšanā, piedraudot kredītņēmējiem izpaust viņu parādu problēmas potenciālajiem kredītu devējiem. J. Timermanis uzskata, ka potenciālā kredīta devēja gods pienākas tikai bankām, jo bankas var kredītu dot un var arī nedot. Savukārt namu pārvaldēm par to apsaimniekoto ēku iemītnieku finanšu problēmām neko daudz zināt nevajagot, jo tāda informācija būtu lieka, t.i., neizmantojama. «Vai tad namu pārvalde drīkst atslēgt siltuma vai ūdens piegādi atsevišķam parādnieka dzīvoklim?» jautā J. Timermanis. Ja cilvēks kādā mājoklī ticis kā īpašnieks vai īrnieks, tad namu pārvaldei viņš ir jākreditē piespiedu kārtā. Banku un namu pārvalžu (to lomā var nokļūt arī citi nebanku kreditori) nelīdztiesība ir tik liela, ka ne viena, ne otra puse neredz jēgu dialogam.
***
VIEDOKĻI
Daniels Pavļuts, ekonomikas ministrs:
– Šobrīd ministrija strādā pie normatīvā regulējuma izveides, lai, ievērojot visas datu aizsardzības prasības, privātie komersanti varētu veidot informācijas apmaiņas platformas – kredītbirojus, kas apkopos ziņas, kuras palīdzēs novērtēt personas spēju uzņemties jaunas finansiālas saistības. Kredītbiroja izveidei būs jāsaņem atbilstoša licence.
Ervīns Straupe, SIA Rīgas namu pārvaldnieks valdes priekšsēdētājs:
– Bankas mēģina ar mūsu rokām sakārtot savu nākotnes biznesu. Tiklīdz bankas nedabūs kaut ko no tā, ko tās grib dabūt, banku pārstāvji aizies uz Jēkaba ielu [uz Latvijas Republikas Saeimu] un panāks likumu, kas uzdod namu pārvaldēm paziņot par saviem klientiem visu, ko tikai bankas prasa.
Avots: nra.lv /Arnis Kluinis
Vēl par tēmu:
VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu
Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...
Lasīt tālākKavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...
Lasīt tālākAptauja: Ziemassvētku dāvanām un svētku galdam iedzīvotāji atvēlēs līdz 300 eiro
Ziemassvētku un gada nogales svinību galdam vairums iedzīvotāju šogad atvēlēs līdz 100 eiro, dāvanām – līdz 200 eiro, liecina bankas Citadele veiktā aptauja. Latvijas iedzīvotāji plāno...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!
“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...
Lasīt tālākSaeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās
Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākSaeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām
Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...
Lasīt tālākPlānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...
Lasīt tālākIlmārs Šņucins: Kādi plāni attiecībā uz izmaiņām nodokļos 2025. gadā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos Ilmārs Šņucins sniedza...
Lasīt tālākSanta Zvejniece: Normatīvo aktu prasības grāmatvedības uzskaitei darījumiem ar nerezidentiem no citām ES valstīm un trešās pasaules valstīm
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" SZ Audit&Tax SIA valdes priekšsēdētāja un sertificēta zvērināta revidente Santa Zvejniece sniedza vērtīgu ieskatu...
Lasīt tālākIrēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...
Lasīt tālāk