• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
15/01/2014, Kategorija: Bizness, Ekonomika

eiro monetas 2Pretēji amatpersonu solījumiem par to, ka pāreja uz eiro neietekmēs preču un pakalpojumu cenas, daļai iedzīvotāju, kas izmanto valsts uzņēmuma Pasažieru vilciens (PV) pakalpojumus, eiro ieviešanas dēļ par mēnešbiļeti ir jāmaksā vairāk nekā iepriekš. Sadārdzinājums skāris apmēram 26% no PV maršrutiem.

Lielvārdes iedzīvotāja Beatrise strādā Rīgā un katru darba dienu uz darbu un atpakaļ dodas ar vilcienu. Viņai par lielu pārsteigumu abonementbiļete piecām darba dienām tagad maksā par 18 eirocentiem dārgāk, bet mēnešbiļete – par 76 eirocentiem vairāk nekā iepriekš, lai gan Pasažieru vilciens tarifus nav paaugstinājis. Savukārt par biļešu iegādi pie konduktora vilcienā tagad ir jāmaksā 50 eirocentu agrāko 30 santīmu vietā (t. i., par 16% vairāk). Tas ir noticis pretēji amatpersonu pērn visu gadu skandinātajam, ka eiro ieviešana neko nesadārdzinās.

Vieniem lētāk, otriem dārgāk

Saskaņā ar VSIA Autotransporta direkcija un PV skaidrojumu mēnešbiļešu cenu izmaiņas ir izraisījusi biļešu cenu noapaļošana piecu eiro centu robežās, tas ir, maksa par braucienu atsevišķos maršrutos ir sadārdzinājusies vai nu par vienu, vai diviem eirocentiem (piemēram, maršrutā Rīga–Lielvārde biļetes cena pieaugusi par diviem eirocentiem), vai arī attiecīgi samazinājusies. Savukārt daļai biļešu cenas nav mainījušās.

«Saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir veikta cenu noapaļošana piecu eirocentu robežās, nevis tarifu paaugstināšana. Šādu tarifu aprēķināšanas kārtību vilcienos ir apstiprinājusi valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD), un tā ir saskaņota ar Finanšu ministriju. Tā rezultātā tiešām dažas biļešu cenas, pārrēķinātas atkal latos, it kā ir kļuvušas par santīmu dārgākas, savukārt daļa biļešu – par santīmu lētākas. Attiecīgi veidojas arī abonementbiļetes cena: viena brauciena cena sareizināta ar potenciālo braucienu skaitu, piemērojot atlaidi. Līdz ar to, ja vienreizējai biļetei apaļošanas rezultātā vērtība mainījusies par santīmu/eirocentu, arī kopējā abonementbiļetes cena var mainīties,» Neatkarīgajai skaidroja PV sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece. Piemēram, piecu dienu abonementbiļete (braucieniem turp un atpakaļ) tiek aprēķināta, pamatbiļetes cenu sareizinot ar 10 un piemērojot 25% atlaidi, abonementbiļete mēnesim (braucieniem turp un atpakaļ) – biļetes cenu sareizinot ar 50 un piemērojot 35% atlaidi. Līdz ar to, pēc PV aprēķiniem, iznāk, ka divu eirocentu pamatbiļetes sadārdzinājums maršrutā Rīga–Lielvārde rada 79 eirocentu mēnešbiļetes cenu kāpumu.

Analizējot datus par vienreizējo biļešu veidiem, kas iegādājami no stacijas Rīga (kopumā tādi ir 149), ATD ir secinājusi, ka biļešu cenu samazinājums līdz diviem centiem vērojams 48% gadījumu, bet biļešu cenas nav mainījušās 26% gadījumu. Izejot no tā, attiecīgajos maršrutos ir pieaugusi vai samazinājusies abonementbiļešu cena. Tas gan ir vājš mierinājums tiem pasažieriem, kuri iekļaujas tajos 26%, kuriem cenas ir pieaugušas.

«Eiro ieviešana nedrīkst pasliktināt ne 26 procentu, pat ne viena procenta iedzīvotāju dzīves kvalitāti. Arī šie 26% ticēja valsts solītajam par cenu nepalielināšanos,» ar savām pārdomām dalījās Beatrise.

Autobusu šoferiem piemēro izņēmumu

Autrotransporta direkcija par cenas kāpumu daļai sabiedriskā transporta nav pārsteigta. «Starppilsētu sabiedriskā transporta biļešu cenu konvertācija no latiem uz eiro ir izņēmuma gadījums, uz kuru attiecas no citām pakalpojumu sfērām atšķirīgi noapaļošanas principi. 2013. gada augustā Eiro ieviešanas procesa vadības komiteja, konsultējoties ar PTAC, akceptēja Autotransporta direkcijas iesniegto priekšlikumu – biļešu cenu noapaļošanā starppilsētu maršrutos piemērot piecu centu soli. Tāds lēmums pieņemts, lai sīknaudas aprite tiktu pēc iespējas ierobežota, atvieglojot transportlīdzekļu vadītājukonduktoru darbu un samazinot reisu kavēšanas riskus.

Konvertējot biļešu cenas eiro valūtā, tās varēja mainīties divu centu robežās – gan pieaugot, gan samazinoties. Piemēram, ja biļetes cena ir 1,61 eiro vai 1,62 eiro, tā tika noapaļota līdz 1,60 eiro, savukārt gadījumā, ja biļetes cena ir 1,63 eiro vai 1,64 eiro, tā tika noapaļota uz 1,65 eiro,» Neatkarīgajai skaidroja ATD komunikācijas speciāliste Sandra Maļuha.

Arī Finanšu ministrijas Eiro projekta vadītāja Dace Kalsone Neatkarīgajai apstiprināja, ka pērn darba grupās un Eiro ieviešanas vadības komitejā tika spriests par pāreju uz eiro pasažieru pārvadājumu jomā. «Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija bija izanalizējusi vairākus variantus, lai atrastu optimālāko, un tiešām rūpīgi vērtēja, lai pārejas ietekme būtu pēc iespējas mazāka. Un toreiz tika panākta vienošanās, ka starppilsētu pasažieru pārvadājumos eiro pārejā var tikt izmantots piecu eiro solis, lai starppilsētu autobusu vadītājiem būtu vieglāk izdot un operēt ar skaidru naudu. Toreiz par abonementbiļešu aprēķināšanas kārtību, kas varētu tik būtiski ietekmēt gala cenu, netika runāts,» atzina D. Kalsone.

Pagaidām bez rezultātiem

Finanšu ministrijas Eiro birojs, reaģējot uz Neatkarīgās jautājumu par izveidojušos situāciju, operatīvi sasauca sanāksmi, pieaicinot Satiksmes ministriju, Ekonomikas ministriju, PTAC, Autotransporta direkciju. Finanšu ministrija lūgusi Sabiedriskā transporta padomi un Pasažieru vilcienu apsvērt iespēju tajos gadījumos, kad abonementbiļetes ir sadārdzinājušās, palielināt atlaides apjomu, lai galacena būtu līdzvērtīga iepriekšējai cenai. Tāpat nolemts turpināt meklēt optimālāko risinājumu un pastiprināt komunikāciju ar sabiedrību, lai izskaidrotu, kāpēc dažas biļetes ir kļuvušas dārgākas, dažas lētākas.

«Mēs virzāmies soli pa solim. Žēl, ka šis jautājums netika izdiskutēts jau vasarā, kad tika detalizēti spriests par eiro pāreju pasažieru pārvadājumu jomā. Šobrīd pozitīvi ir tas, ka visas iesaistītās institūcijas atsaucas un ir gatavas meklēt risinājumu,» sacīja D. Kalsone.

Konduktoru pakalpojumi vērtīgāki

Savukārt konduktora pakalpojumu sadārdzināšanos S. Maļuha skaidro ar nepieciešamību pieradināt pasažierus pirkt biļeti kasē, ja ir tāda iespēja.

«Piemaksa par biļetes pārdošanu stacijās, kurās strādā kase, ir papildu pakalpojums, kas neietilpst pārvadājumu tarifā. Pasažierim ir iespējas iegādāties biļeti, neizmantojot šo papildu pakalpojumu. Lēmums noapaļot šā pakalpojuma cenu līdz apaļiem 50 eirocentiem pieņemts, lai mudinātu pasažierus iegādāties biļetes dzelzceļa stacijas kasēs, mazinot biļešu kontrolieru slogu un līdz ar to arī nepamanīto bezbiļetnieku skaitu. Jāuzsver, ka stacijās, kurās kases slēgtas, biļetes vilcienā tiek pārdotas bez minētā uzcenojuma,» skaidroja S. Maļuha.

Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde

274 skatījumi




Video

VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu

17/12/2024

Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...

Lasīt tālāk
Video

Kavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju

17/12/2024

Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...

Lasīt tālāk
Video

Aptauja: Ziemassvētku dāvanām un svētku galdam iedzīvotāji atvēlēs līdz 300 eiro

13/12/2024

Ziemassvētku un gada nogales svinību galdam vairums iedzīvotāju šogad atvēlēs līdz 100 eiro, dāvanām – līdz 200 eiro, liecina bankas Citadele veiktā aptauja. Latvijas iedzīvotāji plāno...

Lasīt tālāk
Video

“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!

13/12/2024

“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...

Lasīt tālāk
Video

Saeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās

12/12/2024

Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...

Lasīt tālāk
Video

Saeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām

12/12/2024

Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...

Lasīt tālāk
Video

Plānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā

29/10/2024

Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...

Lasīt tālāk
Video

Ilmārs Šņucins: Kādi plāni attiecībā uz izmaiņām nodokļos 2025. gadā?

29/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos Ilmārs Šņucins sniedza...

Lasīt tālāk
Video

Santa Zvejniece: Normatīvo aktu prasības grāmatvedības uzskaitei darījumiem ar nerezidentiem no citām ES valstīm un trešās pasaules valstīm

29/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" SZ Audit&Tax SIA valdes priekšsēdētāja un sertificēta zvērināta revidente Santa Zvejniece sniedza vērtīgu ieskatu...

Lasīt tālāk
Video

Irēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?

28/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...

Lasīt tālāk