FM: Gada nogalē turpināja pieaugt mazumtirdzniecības apgrozījums
Mazumtirdzniecības apgrozījums šā gada novembrī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, pieauga par 2,3%. Tas atsver iepriekšējā mēneša pieticīgo sniegumu, kad bija vērojams neliels samazinājums. Lai arī svārstīgie statistikas dati liek uztvert mēneša pieauguma tempus piesardzīgi, taču arī gada griezumā reģistrēts samērā spēcīgs pieaugums 4,0% apmērā. Tas kopumā arī atbilst iepriekšējo 2018. gada mēnešu pieaugumam, kad nozare pārdošanas apjomus kāpināja vidēji par 4,2%. Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums, salīdzinot ar pērnā gada novembri, ir audzis gan pārtikas preču tirdzniecībā – par 4,4%, gan arī nepārtikas preču (izņemot degvielu) tirdzniecībā – par 5,6%. Savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 1,1%, ko visticamāk ietekmēja augstākas degvielas cenas nekā pirms gada.
Mazumtirdzniecības nozares attīstību pārsvarā ietekmē uzlabojumi darba tirgū un līdz ar to arī augošie mājsaimniecību ienākumi – mazinās bezdarbs, kāpj algas, pie tam arī inflācija ir mērena, ļaujot algu pieaugumam uzlabot pirktspēju, nevis tikai nosegt preču un pakalpojumu sadārdzinājumu. Tā, piemēram, šā gada trešajā ceturksnī, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, nodarbināto skaits palielinājies par 17,2 tūkstošiem, savukārt vidējā darba samaksa un pensijas apmērs bija attiecīgi par 7,9% un 8,1% augstāki nekā pirms gada. Tajā pašā laikā patēriņa cenas trešajā ceturksnī pieauga vien par 2,9%.
Straujākais mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums novembrī ir fiksēts mazumtirdzniecībā nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā netirgo pārtikas produktus, kopumā par 31,1% gada griezumā. Līdzvērtīgs kāpums fiksēts arī iepriekšējos šā gada rudens mēnešos. Augusta beigās Rīgā durvis vēra mājokļu labiekārtošanas preču veikals IKEA, kas lielā mērā arī noteica visai iespaidīgu šīs preču apakšgrupas tirdzniecības kāpumu nākamajos mēnešos. Jāatzīmē, ka šī tirdzniecības tīkla veikals Rīgā ir lielākais Baltijā, līdz ar to savu artavu mājokļu labiekārtošanas preču tirdzniecībā kāpumā nodrošināja arī ārvalstu viesi no tuvākajām valstīm.
Eiropas Komisijas apkopotie patērētāju un mazumtirgotāju noskaņojuma indikatori Latvijā vēl arvien ir noturīgi augsti, tomēr interesanti šķiet dati par lielo pirkumu plāniem nākotnē. Šā gada pirmajā pusē patērētāju vēlme pēc lieliem pirkumiem nākotnē bija būtiski uzlabojusies un tagad pakāpeniski samazinās, kamēr šobrīd faktiski pieaug metālizstrādājumu, būvmateriālu un santehnikas preču, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu, kā arī automobiļu un motociklu tirdzniecība, kas visdrīzāk iezīmē savstarpēju likumsakarību. Tieši metālizstrādājumiem un santehnikas precēm, kā arī IKT iekārtām novembrī bija fiksēts otrais un trešais straujākais kāpums starp visām precēm, attiecīgi 14,7% un 10,2%, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo mēnesi. Dati par automobiļu un motociklu tirdzniecību novembrī vēl nav pieejami, taču oktobrī reģistrētais kāpums bija būtiski augstāks par mazumtirdzniecības vidējo pieaugumu, proti 8,1%.
Foto: Pixabay
Vēl par tēmu:
Ēģiptes izcelsmes kartupeļos atklāj augu veselībai bīstamu baktēriju
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) iznīcināšanai nosūtījis Ēģiptes izcelsmes kartupeļu kravu, jo kartupeļu paraugā, kas noņemts, veicot importa kontroli uz robežas, Valsts augu aizsardzības...
Lasīt tālākNoskaidroti pasaules lielākie uzņēmumi
Profesionālo pakalpojumu uzņēmuma EY un Sanktgallenes Universitātes Pasaules 500 Lielāko Ģimenes Uzņēmumu Indekss par 2025. gadu atklāj, ka Indeksā iekļauto ģimenes uzņēmumu kopējie...
Lasīt tālākFebruārī tūristu mītnēs par 11,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada februārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 145,4 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 11,4% pieaugumu salīdzinājumā ar 2024. gada februāri, liecina Centrālās statistikas...
Lasīt tālākĒrtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju
Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...
Lasīt tālākPVD ir atļāvis PKS “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) pieņēmis lēmumu atļaut piensaimnieku kooperatīvai sabiedrībai “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā. Atgādinām, ka PVD pagājušās nedēļas...
Lasīt tālākPētījums: Baltijas valstīs pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpina pieaugt
Neraugoties uz to, ka pēdējos gados tādas starptautiskas kompānijas kā “Google”, “Meta” un “Amazon” paziņojušas par darbinieku skaita samazināšanos, Latviju un Baltijas valstis...
Lasīt tālākSieviešu pārstāvība Latvijas uzņēmumos virs ES vidējā rādītāja
Salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības (ES) valstīm Latvijā ir lielākais to uzņēmumu īpatsvars, kur vismaz 40% no augstākā līmeņa vadības veido sievietes, liecina Eiropas Investīciju...
Lasīt tālākPamatojoties uz SPKC sniegto informāciju, PVD daļēji aptur PKS “Straupe” darbību
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) uz laiku daļēji apturējis piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības “Straupe” darbību, jo no Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) saņemtā...
Lasīt tālākPopularitāti atgūst divu dienu ceļojumi nedēļas nogalēs pa Baltijas valstīm
Divu dienu ceļojumi nedēļās nogalēs atkal ieinteresējuši tos, kuri vēlas apskatīt neredzētas vietas tepat Baltijas valstīs, kā arī pašreizējos ekonomiskajos apstākļos daudziem būtiski...
Lasīt tālākMartā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas
Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...
Lasīt tālāk