• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
16/01/2023, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība
Autors: Nekā personīga, TV3

Šonedēļ “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums saņēma licenci darbam Igaunijas teritorijā. Igauņi pārliecināti, ka mērķis ir pārvadāt krievu preces, kuras Igaunijas dzelzceļš atteicies apkalpot, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Šoruden Somijas politiķi valsts dzelzceļa uzņēmumam uzdeva pārtraukt pārvadāt Krievijas kravas. Igaunijas kompānija “Operail” situāciju izmantoja un sāka pārņemt krievu kravas, no kurām somi bija atteikušies. Tiklīdz par to uzzināja Igaunijas mediji, politiķiem nācās rīkoties.

Valdība decembra vidū uzdeva “Operail” pārtraukt Krievijas kravu apkalpošanu. Tas skāra 50 uzņēmumus. Privātu uzņēmumu, kam būtu vajadzīgās atļaujas un pietiekama kapacitāte kravu pārņemšanai, Igaunijā nav. Taču tāda ir “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmumam “LDz Cargo”, kas šonedēļ sāka pārvadājumus Igaunijā.

“Viņiem Igaunijā ir liela iespēja, es domāju, ka vienīgais iemesls, kāpēc LDz sāka strādāt Igaunijā, ir tāpēc, ka “Operail” vairs nestrādā. Es domāju, ka galvenais iemesls, kāpēc viņi ienāca Igaunijā, ir krievu bizness. Tas ir vienīgais saprātīgais iemesls,” pauž Igaunijas biznesa laikraksta “Aripaev” žurnālists Martins Johaness Teders.

“Igaunijā situācija dzelzceļa nozarē arī ir diezgan smaga, ņemot vērā to, ka jau tāpat kravu apjomi mazinājās, tagad arī politiski pieņemtie lēmumi nesadarboties ar Krieviju. Tā mums pavērās niša kaut kādā mērā,” saka Satiksmes ministrijas Transporta loģistikas un starptautiskās sadarbības koordinācijas departamenta direktors Andris Maldups.

“Dzelzceļam – “LDz Cargo” – kā pārvadātājam jāmeklē jebkura iespēja piesaistīt jaunus klientus, apkalpot jaunus tirgus. Par to, ka vajadzētu iet arī kaimiņvalstīs, runāts daudzkārt. “Es domāju, ka tas ir tikai atbalstāms priekšlikums. Tas, ka dzelzceļš nokārtojis visas atļaujas un sertifikācijas, ir ļoti labi. Mums jau ir Baltijas aviokompānija, arī dzelzceļam par tādu būtu jākļūst,” turpina Maldups.

“Latvijas dzelzceļš” rakstiskā komentārā apgalvo, ka jau pagājušā gada sākumā sāka atļauju saņemšanas procesu darbam Igaunijā. Pirmās “LDz Cargo” pārvadātās kravas kaimiņvalstī pārvadātas pēc kāda ASV uzņēmuma pasūtījuma. Par to, kāda būs rīcība ar Krievijas kravām, “Latvijas dzelzceļš” nekādu atbildi nesniedza.

Igaunijas dzelzceļš precizē, ka pirmās “LDz Cargo” pārvadātās kravas šķērsojušas Krievijas robežu.

“Latvijas dzelzceļa” komentārs: “Lai gan Baltijas valstīs šāda prakse līdz šim vēl nebija uzsākta, visam “Latvijas dzelzceļš” koncernam aktīvi domājot par tirgu diversifikāciju un jaunu biznesa apjomu piesaisti, VAS “Latvijas dzelzceļš” meitas uzņēmums SIA “LDZ Cargo” jau 2022. gada sākumā uzsāka darbu pie visu nepieciešamo atļauju saņemšanas iekšzemes pārvadājumu uzsākšanai Igaunijā.”

Šis ir bijis komplicēts un laikietilpīgs process, tomēr jau tā noslēguma fāzē sākām saņemt kravu īpašnieku interesi par iespējamo iekšzemes pārvadājumu Igaunijā nosacījumiem un citām detaļām, un pēc visu atļauju saņemšanas un līguma ar Igaunijas dzelzceļa uzturētāju par infrastruktūras izmantošanu Igaunijas teritorijā, bijām gatavi uzsākt iekšzemes kravu pārvadājumus mūsu kaimiņvalstī.

Pirmās SIA “LDZ Cargo” pārvadātās kravas Igaunijas iekšzemē tiek vestas pēc kāda ASV uzņēmuma pasūtījuma, tomēr mūsu rīcībā nav informācijas par šī uzņēmuma iepriekšējiem kravu pārvadājumiem.

“Pavasarī, pēc kara sākuma, valdība uzdeva visiem valsts uzņēmumiem pamazām pārtraukt biznesu ar Krieviju. Ar laiku bizness ar Krieviju ir drastiski samazinājies. Tagad tas vairs nav liels, un cilvēki ar to ir mierā. Arī uzņēmumi, tikai daži uzņēmumi komentēja “Operail” gadījumu, jo lielākā daļa kompāniju negrib sabiedrībai stāstīt, ka viņi joprojām sadarbojas ar Krieviju,” pauž žurnālists.

“Tās ir divas dažādas lietas, viena ir iešana Igaunijas tirgū, otra – no ētiskā viedokļa Krievijas kravu apkalpošana. Par Krievijas kravu apkalpošanu ir jāvērtē, es domāju, ka tas šobrīd tādā griezumā nav īsti vērtēts. Vismaz līdz šim mēs esam pieturējušies pie principa, ka mums šie kravu apjomi tā jau ir nokrituši līdz kritiski zemam līmenim, ka valstij ir jāiesaistās ar finansējumu infrastruktūras uzturēšanai. Katra likumīga krava mums ir svarīga, katra tonna ir svarīga. Mēs vedam visu, ko drīkst vest,” skaidroja Satiksmes ministrijas Transporta loģistikas un starptautiskās sadarbības koordinācijas departamenta direktora vietnieks Andris Maldups.

Satiksmes ministrija min, ka “Latvijas dzelzceļš” varētu pārvadāt kravas no Mažeiķiem uz Igauniju, taču igauņi apšauba, ka tas ir galvenais Latvijas uzņēmuma mērķis.

936 skatījumi




Video

VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu

17/12/2024

Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...

Lasīt tālāk
Video

Kavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju

17/12/2024

Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...

Lasīt tālāk
Video

“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!

13/12/2024

“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...

Lasīt tālāk
Video

Saeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās

12/12/2024

Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...

Lasīt tālāk
Video

Saeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām

12/12/2024

Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...

Lasīt tālāk
Video

Plānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā

29/10/2024

Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...

Lasīt tālāk
Video

Irēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?

28/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...

Lasīt tālāk
Video

Kaspars Banders: Transfertcenu aktualitātes – kas uzņēmumiem jāņem vērā?

28/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" "KPMG Baltics" SIA nodokļu konsultāciju nodaļas direktors Kaspars Banders sniedza ieskatu aktuālajās transfertcenu prasībās...

Lasīt tālāk
Video

Mazinās administratīvo slogu būvniecības jomā

23/10/2024

2024. gada 22. oktobra sēdē Ministru kabinets apstiprināja izmaiņas virknē būvnoteikumu, lai mazinātu administratīvo slogu nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā, novēršot datu dublēšanos...

Lasīt tālāk
Video

ĀM: Jāturpina stingri ieviest esošās sankcijas un jāizskauž “ēnu flote”

18/10/2024

“Sankcijas pret Krieviju strādā – Krievijas ekonomiku un tās ienākumu avots, kas “baro” tās militārās spējas un kara mašinēriju agresijas karā pret Ukrainu, sankcijas ietekmē negatīvi. Krievijas...

Lasīt tālāk