Interneta balsošanas ieviešana izmaksās miljons latu
Interneta vēlēšanu sistēmas ieviešanai paredzētie izdevumi interneta vēlēšanu portāla izveidošanai, Vēlētāju reģistra uzlabošanai un Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) darbam kopā varētu sasniegt vienu miljonu latu, liecina 8.marta valsts sekretāru sanāksmei iesniegtā koncepcija “Par interneta vēlēšanu sistēmas izveidi”.
Nauda būtu nepieciešama trīs interneta vēlēšanu procesā iesaistītajām institūcijām. Pirmkārt, interneta vēlēšanu portāla turētājam. Saskaņā ar pašreiz veikto interneta vēlēšanu portāla funkcionalitātes novērtējumu interneta vēlēšanu portāla izstrādes izmaksas paredzamas robežās no 500 000 līdz 700 000 latu, kas tiks precizētas pēc interneta vēlēšanu sistēmu gala prasību definēšanas. No šīs summas interneta vēlēšanu portāla izveidei (programmatūras izveidei) nepieciešamais finansējums būs no 400 000 līdz 600 000 latu. Savukārt interneta vēlēšanu portāla tehniskā aprīkojuma iegādei nepieciešamais finansējums ir 100 000 latu.
Otrkārt, prognozējot CVK nepieciešamo finansējumu interneta vēlēšanu nodrošināšanai, jāņem vērā, ka interneta vēlēšanu sistēmas risinājums paredz papildu pienākumu CVK elektroniski nosūtīt interneta vēlēšanu portālam to vēlētāju sarakstu, kuri balsojuši klātienē vēlēšanu iecirkņos.
Treškārt, prognozējot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) nepieciešamo finansējumu interneta vēlēšanu nodrošināšanai, koncepcijā atzīmēts, ka interneta vēlēšanu sistēmas risinājums paredz Vēlētāju reģistra sagatavošanu arī Saeimas vēlēšanu un tautas nobalsošanu nodrošināšanai. Saskaņā ar pašreiz veikto vēlētāju reģistra funkcionalitātes novērtējumu, pēc PMLP prognozēm, Vēlētāju reģistra uzlabojumu izmaksas veido 300 000 latu: Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas pamata funkcionalitātes pilnveidošanai nepieciešamais finansējums ir 100 000 latu, Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas infrastruktūras uzlabojumiem nepieciešamais finansējums ir 140 000 latu, Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas ārējo saskarņu pilnveidošanai nepieciešamais finansējums ir 60 000 latu.
Interneta vēlēšanu sistēmas tehniskais risinājums paredz, ka interneta vēlēšanu procesā tiks izmantots uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja izveidots interneta vēlēšanu portāls, kā arī droša elektroniska paraksta risinājums. Līdz ar to ar pašreizējiem tehnoloģiju risinājumiem tiks izveidota tāda interneta vēlēšanu sistēma, kas ir droša un uzticama.
Tendence izvēlēties sev ērtāko un efektīvāko pakalpojuma saņemšanas veidu, kā arī informācijas un komunikācijas tehnoloģiju un informācijas sabiedrības straujais attīstības temps mudina arī valsts pārvaldes procesus sakārtot atbilstoši jaunāko tehnoloģiju sasniegumiem. Jaunāko tehnoloģiju piedāvāto risinājumu ieviešana nodrošina labas pārvaldības un citu valsts pārvaldes darbībai saistošu principu faktisku iedzīvināšanu, teikts koncepcijā.
Koncepcijā teikts, ka vēlēšanu procesa modernizācija veicinās balsstiesīgo iedzīvotāju aktivitāti un vēlēšanu pieejamību, iesaistot vēlēšanu procesā arī “mazāk aktīvos” vēlētājus, kā arī tos vēlētājus, kuriem dažādu iemeslu dēļ nav iespējas atrasties deklarētajā dzīvesvietā vispārējā vēlēšanu dienā.
Šādas sistēmas ieviešana veicinās vēlēšanu tiesību īstenošanu un nodrošinās to ērtu pieejamību cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī nodrošinās iespēju vēlēšanās piedalīties “e-paaudzei” (uz mūsdienu tehnoloģijām orientēta sabiedrības daļa).
Interneta vēlēšanu sistēmā ir jāiekļauj šādi konceptuāli svarīgi elementi: vēlētāja identitātes pārbaude elektroniskā vidē jeb autentifikācija, kas ir interneta vēlēšanu ieviešanas tehniskais priekšnosacījums, balsojuma aizklātums un atkārtotas balsošanas iespēja vēlētāju iecirknī vispārējā vēlēšanu dienā pēc tam, kad vēlētājs ir nobalsojis internetā.
Pēc elektroniski aizpildītas vēlēšanu zīmes sagatavošanas vēlētāja balsojums tiks sašifrēts ar vēlēšanu zīmju šifrēšanas sertifikātu un parakstīts ar vēlētāja drošu elektronisku parakstu, kā rezultātā interneta vēlēšanu portāla turētājs varēs konstatēt tikai to, ka konkrēts vēlētājs ir balsojis elektroniski, bet nevarēs redzēt pašu balsojumu. Pēc balsošanas internetā slēgšanas interneta vēlēšanu portāls sagatavos internetā nobalsojušo vēlētāju sarakstu un nosūta to CVK.
Ņemot vērā to, ka šobrīd valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) ir vienīgais USPS, kas ir reģistrēts Latvijā, akreditēts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kura akcijas pieder valstij Satiksmes ministrijas personā, interneta vēlēšanu platformas turētāja funkcijas veikšanu jānodod LVRTC.
Atzīmējams, ka tehnisko risinājumu interneta vēlēšanu sistēmas ieviešanai, tostarp sadalījumu pa vēlēšanu apgabaliem, vēlēšanu kārtību un vēlēšanu procedūras posmus, ir iespējams aktualizēt atbilstoši CVK pieprasījumiem un tiesību aktu grozījumiem, kas regulē vēlēšanu procesu, tādējādi nodrošinot tehniskā risinājuma pielāgošanu prasībām attiecībā uz interneta vēlēšanu organizēšanu un norisi.
Koncepcija paredz grozījumu veikšanu septiņos likumos.
Avots: nra.lv
Vēl par tēmu:
VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu
Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...
Lasīt tālākKavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...
Lasīt tālākAptauja: Ziemassvētku dāvanām un svētku galdam iedzīvotāji atvēlēs līdz 300 eiro
Ziemassvētku un gada nogales svinību galdam vairums iedzīvotāju šogad atvēlēs līdz 100 eiro, dāvanām – līdz 200 eiro, liecina bankas Citadele veiktā aptauja. Latvijas iedzīvotāji plāno...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!
“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...
Lasīt tālākSaeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās
Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākSaeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām
Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...
Lasīt tālākPlānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...
Lasīt tālākIlmārs Šņucins: Kādi plāni attiecībā uz izmaiņām nodokļos 2025. gadā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos Ilmārs Šņucins sniedza...
Lasīt tālākSanta Zvejniece: Normatīvo aktu prasības grāmatvedības uzskaitei darījumiem ar nerezidentiem no citām ES valstīm un trešās pasaules valstīm
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" SZ Audit&Tax SIA valdes priekšsēdētāja un sertificēta zvērināta revidente Santa Zvejniece sniedza vērtīgu ieskatu...
Lasīt tālākIrēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...
Lasīt tālāk