• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
21/01/2019, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība
Autors: Nekā personīga, TV3

Vasaras beigās VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) noslēdza 8,5 miljonu eiro līgumu ar kompāniju “Reck”. Summa bija divarpus reižu lielāka par izsludināto, un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) uzraugi lūguši sākt kriminālprocesu par iespējamu krāpšanos. IUB konstatējis, ka uzvarētājs atsaucies uz apakšuzņēmēju pieredzi, kāda tiem nav bijusi. Ja tas atklātos ātrāk, “Reck” nebūtu ticis pie lielā pasūtījuma, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

LVC apsaimnieko 20 000 kilometru ceļu un uz tiem esošos luksoforus, svarus, meteostacijas un citas satiksmes uzraudzības iekārtas. 2016. gadā uzņēmums nolēma rīkot iepirkumu, lai tās savienotu vienotā uzraudzības sistēmā. Tam bija atvēlēti četri miljoni eiro.

Konkursā pieteicās divi pretendenti. Firma “Fima” solīja darbus paveikt pa 3,5 miljoniem eiro. Uzņēmuma “Reck” piedāvājums bija 8,5 miljoni eiro.

Konkurss vairākkārt apstrīdēts IUB. 2018. gada augustā pie līguma tika “Reck”, jo otrs pretendents savu sūdzību atsauca.

Lai arī strīdi bija beigušies, IUB turpināja pārbaudi, vai LVC iepirkumu komisija par paviršu darbu nav pelnījusi administratīvo sodu. Šonedēļ pārbaude pabeigta. Pārkāpumus komisijas darbā birojs neatrada, taču konstatēja, ka SIA “Reck”, iespējams, nav sniegusi patiesu informāciju par pieredzi darbos ar svariem. Tāpēc policijai nosūtīts lūgums sākt kriminālprocesu par iespējamu krāpšanu.

“Ja gadījumā šāds fakts par iespējamu krāpšanu vai maldināšanu tiks konstatēts un tas arī tiks atzīts, tad mēs nekavējoties šo līgumu lauzīsim. Tas izriet arī no mūsu savstarpējā līguma – ir konkrēts punkts, ja ir bijusi maldināšana, lai iegūtu šo līgumu, tad mēs kā pasūtītājs arī šo līgumu lauzīsim,” norāda VAS “Latvijas valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange.

LVC prasīja, ka konkursā var piedalīties firma, kas uzstādījusi automātiskos svarus, kam ir OIML sertifikāts. “Reck” apgalvoja, ka viņu apakšuzņēmējs atbilstošus svarus uzstādījis Valsts ieņēmumu dienestam (VID) Silenes, Pāternieku un Terehovas muitas punktā. VID saka, ka viņiem svaru ar šādu sertifikātu nav.

“Valsts ieņēmumu dienests, iegādājoties šos svarus, prasībās norādīja atbilstību tobrīd spēkā esošiem Ministru kabineta noteikumiem par neautomātiskajiem ass svariem, un tajos nav atsauce uz šo sertifikātu,” norāda VID Nodrošinājuma pārvaldes direktore Antra Gremzde.

Gan “Reck”, gan viņu apakšuzņēmējs kompānija “ARKA Technologies” apgalvo, ka uz robežas esošie svari atbilst LVC prasītajiem, bet VID to vienkārši nezina.

“Apakšuzņēmējs mums ir piestādījis visus nepieciešamos pieredzes apliecinājumus, kā arī ģenerāluzņēmēja atsauksmi. Rakstiski apliecinot, ka visa iesniegtā informācija ir patiesa,” norādīja SIA “Reck” pārstāve Iveta Dzērve. “ARKA Technologies OU” pārstāvis Ivars Sokolovskis gan uzsver, ka sertifikāts ir.

IUB “Reck” uzrādīto pieredzi svaru nozarē izvērtēja pēc uzņēmuma “KEMEK Engineering” sūdzības. “KEMEK” bija apakšnieks otram pretendentam, kas pie līguma netika. Uzņēmuma vadība ir pārliecināta, ka arī LVC iepirkumu komisijai vajadzējis saprast, ka norādītā pieredze neatbilst prasītajai.

“Vērsām Iepirkumu uzraudzības biroja uzmanību un galu galā arī “Latvijas Valsts ceļu” uzmanību uz to, ka viņu pašu divi iepirkumu komisijas locekļi ir vērsušies ieņēmumu dienestā un uzdevuši jautājumu, bet kas jums tur īsti ir uzstādīts? Un Valsts ieņēmumu dienests viņiem arī atbildēja, ka viņiem ir uzstādīti tāda ražotāja “Avary Weigh Tronix” ražotie auto svari, nu un attiecīgi modelis. Un no tā principā ir diezgan tieši secināms, ka tie svari neatbilst OIML standartam,” komentēja SIA ”KEMEK Engineering” pārdošanas vadītājs Ivars Javaitis.

Ja LVC iepirkumu komisija būtu konstatējusi, ka “Reck” apakšuzņēmējam nav prasītās pieredzes, līgums ar uzņēmumu nebūtu noslēgts un būtu jārīko jauns konkurss. Tagad LVC sola līgumu lauzt, ja krāpšanu pierādīs kriminālprocesā. Ar Latvijas izmeklēšanas un tiesu sistēmas spējām rezultāta var nebūt arī pēc desmitiem gadu, kad trīsgadu līgums jau sen būs beidzies.

Viens no SIA “Reck” apakšuzņēmējiem līgumā ar LVC ir SIA “Lucidus”. Šis uzņēmums apņēmies apkalpot visus LVC luksoforus.

“Rīgas satiksmes” kukuļošanas lietā apcietinātā uzņēmēja Māra Martinsona ģimenei daļēji piederošais uzņēmums ir Austrijas luksoforu ražotāja “Swarco” pārstāvis Latvijā. Firmai “Lucidus” līdz šim ir ļoti veicies ne vien LVC luksoforu iepirkumos, bet arī lielākā luksoforu pārvaldītāja – aģentūras ”Rīgas gaisma” konkursos.

Par šo veiksmi interesi izrāda Eiropas Komisija (EK). Tā šobrīd vērtē, vai sākt pārkāpuma procedūru pret Latviju par godīgas konkurences neievērošanu.

Eiropas Komisijas 2018. gada 8. novembra paziņojums: “Komisija uzskata, ka konkursos, kas attiecas uz satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu (piemēram, luksoforu, kameru un vadības ierīču) iepirkumu, nav ievēroti vienlīdzīgas attieksmes un nediskriminācijas principi. Turklāt Komisija ir nobažījusies par to, ka bez atklāta konkursa ir piešķirts līgums par mākoņdatošanas attālinātas kontroles sistēmas apkalpošanu saistībā ar satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu darbību.”

Atbildes uz EK jautājumiem jāsniedz Satiksmes ministrijai (SM). Ministrs Uldis Augulis (ZZS) ir pārliecināts, ka EK viss ir izskaidrots un problēmu nebūs.

“Tas ir kaut kāds iepriekšējais vecais iepirkums, kur – nevis par pašu iepirkumu, bet par procedūru, kas nav bijusi, iespējams, atbilstoša. Bet, nu, šī ir ierobežotas pieejamības informācija, un vairāk es neko nevaru nokomentēt,” sacīja satiksmes ministrs.

EK pārbauda gadījumus, kad iepirkumos prasīta tikai konkrēta prece bez iespējas piedāvāt alternatīvas. Cik šādi gadījumi konstatēti, neatklāj ne EK, ne SM.

“Eiropas Komisija ļoti strikti skatās, ka pasūtītājs nedrīkst pateikt, pirkšu tikai šo. Un šajā gadījumā Eiropas Komisijas rīcībā bija informācija, ka atsevišķos iepirkumos, kurus viņi arī minēja, un lūdza sniegt paskaidrojumus, vai valstij tā ir tāda normāla prakse, vai tomēr valstij ne normatīvie akti, nedz uzraugošās iestādes tomēr šādu praksi nepieļauj,” skaidroja Iepirkumu uzraudzības biroja direktore Dace Gaile.

EK interesējas arī par līgumu, ar ko vienai kompānijai bez konkursa ir piešķirtas tiesības apkalpot mākoņdatošanas attālinātas kontroles sistēmas. Tā dod iespēju tiešsaistē datorā regulēt luksoforu darbību, uzzināt par tā kļūmēm. “Šis mākoņdatošanas iepirkums, kā es saprotu, arī saistīts ar ceļu organizācijas vai kustības organizācijas jeb uzraudzības līdzekļiem, šeit gan es detalizētu informāciju nevarēšu pastāstīt, cik man ir zināms, līgums, kas ir minēts Eiropas Komisijas oficiālajā paziņojumā, ir slēgts zem līguma sliekšņiem kā pagaidu līgums,” piemetina IUB pārstāve.

Līdz šim prasību uz ceļiem uzstādīt tikai tādus luksoforus, kas ir savietojami ar “Lucidus” pārstāvētās austriešu firmas “Swarco cloud” sistēmu, bija noteikusi sabiedrība LVC. Tas nozīmē, ka būvfirmas, kas pārbūvē ceļu posmus ar luksoforiem, nemaz nevar izvēlēties cita ražotāja luksoforus, bet tai jāpērk iekārtas no “Lucidus”.

“14., 15. gadā parādījās pirmie luksofori, kuriem bija iespēja šai te tālvadībai. Tā kā tie kontrolieri bija “Swarco” ražotāja, tad ražotājs piedāvāja arī savu mākoņdatu pakalpojumu, un 15. gadā tas arī tika izmantots – tika noslēgts līgums ar piegādātāju par summu 2000 eiro. 17. gadā līgums tika pagarināts uz trīs gadiem ar iespēju pārtraukt to ātrāk,” norāda VAS ”Latvijas valsts ceļi” Komunikācijas nodaļas vadītāja Anna Kononova.

Tagad līgums esot pārtraukts, jo LVC esot sava sistēma. Piecus gadus “Lucidus” ar “Swarco” dominē Rīgas luksoforu iepirkumos. Arī Rīgā uzstādīta “Swarco cloud” pārvaldības sistēma un ielu pārbūvētāji luksoforus pērk no “Lucidus”.

Tikmēr aģentūras ”Rīgas gaisma” direktors Jānis Drulle nespēj atbildēt, vai pirkti luksafori arī no citām firmām. “To es nemācēšu komentēt. Šādu jautājumu jūs man iepriekš neuzdevāt. Man jāpārbauda ir. Es zinu, ka pēdējais līgums, kurš pašlaik ir spēkā esošs, ir ar SIA “Lucidus”, un tas neparedz tikai “Swarco” produkcijas piegādi. Jo luksoforu komponenti ir ļoti dažādi. Gan kontrolieri, gan lēcas,” pauda Drulle.

Viņs skaidro, ka aģentūra ir izvirzījusi prasību, ka luksofori – ir jāspēj tos monitortēt attālināti, jo tas samazina to ikdienas uzturēšanas izmaksas. “Vai tāda programma, viena, otra vai trešā – tas mums nav svarīgi. Mums ir svarīgs pats fakts. Šajā gadījumā ir uzvarējusi šāda programma un mēs tehniskajā ziņā esam ar to apmierināti,” norāda Drulle.

“Lucidus” savus panākumus valsts un pašvaldību iepirkumos skaidro ar lielo pieredzi satiksmes organizācijas ierīču tirdzniecībā un uzstādīšanā. Uzņēmuma vadība saka, ka līgumu par luksoforu uzraudzības programmu ar LVC un “Rīgas gaismu” firmai neesot.

Tomēr “Nekā personīga” secina, ka abi uzņēmumi līdz šim ir devuši priekšroku “Lucidus” luksoforiem tieši tāpēc, ka to rīcībā ir “Swarco” iekārtu uzraudzības programma, kurai nevar pieslēgt citu firmu ražojumus.

“Licence izmantot “Swarco cloud” vidi tiek iegūta, iegādājoties satiksmes vadības kontrolierus, līdzīgi kā iegādājoties viedtālruni, tam komplektā ir licence vairāku programmu izmantošanai. Satiksmes vadības kontrolierus vairumā gadījumu iegādājas elektromontāžas vai ceļu būves uzņēmumi ceļu izbūves vai rekonstrukcijas projektu ietvaros,” skaidro “Lucidus” valdes loceklis Juris Zinkevičs.

SIA “Lucidus” nav spēkā esošu līgumu par “Swarco cloud” vides vai servisa iznomāšanu ar pašvaldības aģentūru “Rīgas gaisma” un VAS “Latvijas valsts ceļi”.

SIA “Lucidus”, kuras iepriekšējais nosaukums ir “Moduls Interjers”, veicas arī citos Rīgas pašvaldības iepirkumos. Firma pilsētai piegādā “Vizulo” gaismekļus, rūpējas par Ziemassvētku rotājumiem. Kopš 2017. gada tai ir 40 miljonu līgums arī ar “Rīgas satiksmi”.

Vai Eiropas Komisija sāks pārkāpuma procedūru, atkarīgs no tās vērtējuma par Latvijas likumiem. Taču problēmas nav tik daudz likumiem, kā ar to piemērošanu. Uzņēmēji atrod arvien jaunus veidus, kā ar sadārdzinātiem iepirkumiem izvairīties no godīgas konkurences.

Foto: Pexels

8,723 skatījumi




Video

VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu

17/12/2024

Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...

Lasīt tālāk
Video

Kavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju

17/12/2024

Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...

Lasīt tālāk
Video

“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!

13/12/2024

“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...

Lasīt tālāk
Video

Saeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās

12/12/2024

Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...

Lasīt tālāk
Video

Saeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām

12/12/2024

Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...

Lasīt tālāk
Video

Plānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā

29/10/2024

Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...

Lasīt tālāk
Video

Irēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?

28/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...

Lasīt tālāk
Video

Kaspars Banders: Transfertcenu aktualitātes – kas uzņēmumiem jāņem vērā?

28/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" "KPMG Baltics" SIA nodokļu konsultāciju nodaļas direktors Kaspars Banders sniedza ieskatu aktuālajās transfertcenu prasībās...

Lasīt tālāk
Video

Mazinās administratīvo slogu būvniecības jomā

23/10/2024

2024. gada 22. oktobra sēdē Ministru kabinets apstiprināja izmaiņas virknē būvnoteikumu, lai mazinātu administratīvo slogu nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā, novēršot datu dublēšanos...

Lasīt tālāk
Video

ĀM: Jāturpina stingri ieviest esošās sankcijas un jāizskauž “ēnu flote”

18/10/2024

“Sankcijas pret Krieviju strādā – Krievijas ekonomiku un tās ienākumu avots, kas “baro” tās militārās spējas un kara mašinēriju agresijas karā pret Ukrainu, sankcijas ietekmē negatīvi. Krievijas...

Lasīt tālāk