Kad respondents izvēlas neatbildēt – sabiedriskās domas un tirgus izpēte jaunu izaicinājumu priekšā
Sabiedriskās domas izpēte joprojām ir galvenais veids, ar kura palīdz rast atbildes uz svarīgiem jautājumiem saistībā ar politiskās vides dinamiku un atklāt cilvēku attieksmi pret konkrētām reālijām un sociālām parādībām. Uz to rezultātiem paļaujas gan dažādas organizācijas un politiskās partijas, gan plašsaziņas līdzekļi, gan, protams, sabiedrība. Tāpat nevar aizmirst par tirgus izpēti, kas ir viens no svarīgākajiem mārketinga elementiem, ar kura palīdzību iespējams noskaidrot produkta un pakalpojuma pieprasījumu, kā arī klientu attieksmi.
Nereti gan nākas secināt, ka vairums respondentu ir izvairīgi sniegt konkrētas atbildes uz uzdotajiem jautājumiem. Lielāka daļa no tiem izvairās atbildēt uz jautājumiem, kas saistīti ar politiku, personiskām simpātijām un viedokli. Par piemēru var minēt nesenās ASV prezidenta vēlēšanas, kurās lielāka daļa sabiedrības aptaujas liecināja, ka demokrātu kandidāte Hilarija Klintone kļūs par nākamo Baltā nama saimnieci, tā vēl oktobrī liecināja televīzijas kanāla ABC veiktās aptauju rezultāti, kuros par Klintoni bija gatavi balsot 50%, kamēr par Trampu – 38%, tomēr patiesā situācija bija par labu republikāņu kandidātam Donaldam Trampam. Ņemot vērā mediju uzspiesto viedokli par Trampa skandalozo reputāciju un politiskās pieredzes trūkumu, lielāka daļa vēlētāju aptaujās, visticamāk, neatklāja, ka balsos par viņu. Kā norāda “Sabiedriskās domas un tirgus izpētes centra” (SDTIC) vadītājs Alberts Jodis, līdzīgi piemēri meklējami arī pašmāju politiskajā dzīvē. Aptaujas rāda vēlētāju atbalstu vienai partijai, kamēr realitātē vēlēšanās pārliecinoši uzvar cita. Kā skaidro Jodis, tas saistīts arī ar to, ka bieži vien mediji izdara uz sabiedrību spiedienu un vairums izvairās tieši atbildēt uz jautājumiem par savu favorītu vai paust jebkādu citu nepopulāru viedokli, kas nav saskaņā ar medijos un sabiedrībā pastāvošajiem stereotipiem.
“Sabiedrībā ir iesakņojies subjektīvs viedoklis par politiskajiem spēkiem, kurus mediji cenšas nostiprināt un cilvēkus pārliecināt par pretējo vairs nav tik viegli. Mazākā mēra, bet tas attiecas arī uz situāciju tirgus izpētē, piemēram, ne visi aptaujās labprāt atzīst, ka lieto neveselīgus ēdienus vai dzērienus, jo par tiem ir nostiprinājušies neglaimojoši priekšstati un cilvēki nevēlas sevi saistīt ar tiem. Tāpat cilvēki atsakās atbildēt uz personiskiem vai sensitīviem jautājumiem, kas saistīti ar privāto dzīvi vai veselību, tāpēc ekspertiem ir gandrīz neiespējami iegūt patieso datu kopainu,” skaidro A. Jodis.
“Sabiedriskās domas un tirgus izpētes centrs” jau ilgāku laika periodu strādā pie tā, lai mainītu šo situāciju un sadarbībā ar “Rīgas Psiholoģijas skolu” atradis vairākus veidus, kuri palīdz iegūt precīzākas atbildes uz jautājumiem, par kuriem sabiedrība runā nelabprāt. Kā uzsver A. Jodis, svarīgi ir strādāt pie jautājumu uzbūves, lai tie būtu pareizi konstruēti, kas tikpat kā neļautu izvairīties no atbildes paušanas. Piemēram, tā vietā, lai jautātu, kuru politisko spēku jūs atbalstāt, iespējams jautāt, kādi politisko spēku uzskati jums ir tuvāki, ko jūs domājat par vienu vai otru politisko spēku, par kuru no diviem pretendentiem balsotu, ja nebūtu iespēja atteikties izdarīt izvēli u.c. Uz to pamata iespējams radīt precīzāku situācijas atspoguļojumu. Tikpat svarīga ir sadarbība pētījumu centru starpā.
Pētījumu centriem vajadzētu diskutēt un apmainīties ar informāciju par to, kā panākt precīzākas respondentu atbildes politiskajos, sabiedriskajos un cita veida jautājumos, tādējādi ceļot kopējo pētījumu kvalitāti un veicinot to attīstību, uzsver SDTIC vadītājs. “Tikai darbojoties kopā un apmainoties ar pieredzi, varam panākt, ka datu analīze uzlabosies ne tikai vienam konkrētajam sabiedriskās domas izpētes centram, bet visiem nozares pārstāvjiem kopumā – tikai tā varam panākt, ka iegūstam pēc iespējas precīzākus datus un atbilstoša to analīze nonākt atpakaļ pie sabiedrības” – tā Jodis.
Vēl par tēmu:
Latvijas Pasts atsāk sūtījumu plūsmu ar Kanādu
Kanādas pasta operators Canada Post no 23. decembra atjaunos starptautisko pasta sūtījumu pieņemšanu un piegādes adresātiem. Lai gan Kanādas uzņēmuma un tā streikojošo darbinieku sarunas...
Lasīt tālākKatram ceturtajam Latvijas iedzīvotājam ir Ziemassvētku džemperis
Ziemassvētku laiks ir apvīts ar dažādām tradīcijām, kas gadu gaitā ir attīstījušās, vienai valstij no otras pārņemot dažādas ieražas. Viena no nesenākajām tradīcijām Rietumvalstīs...
Lasīt tālākPuse iedzīvotāju uzskata, ka pirmā rotātā Ziemassvētku eglīte bijusi Rīgā
Tradīcija rotāt Ziemassvētku eglīti ir populāra daudzviet pasaulē, taču joprojām nav vienprātības par to, kurā pilsētā bijusi pirmā izpušķotā svētku egle. Šo godu sev piedēvē vairākas...
Lasīt tālākAptauja: trešdaļai Latvijas iedzīvotāju izdevumi par pārtiku ir būtiski pieauguši
Baltijas valstu iedzīvotāji patlaban izjūt būtisku pārtikas sadārdzināšanos – 31 % Latvijā, 33 % Igaunijā un 26 % Lietuvā atklāj, ka cenu kāpuma dēļ var atļauties mazāk pārtikas...
Lasīt tālākLabdarības maratonā “Dod pieci!” saziedoti 138 715 eiro
Sabiedrisko mediju labdarības maratonā „Dod pieci” aizrit otrā diennakts, un līdz svētdienas, 15. decembra, plkst. 18.00 kopā saziedoti 138 715 eiro. Visi labdarības maratonā iegūtie līdzekļi...
Lasīt tālākAptauja: 40 % Latvijas iedzīvotāju jūtas vientuļi; visvientuļāk jūtas sievietes, jaunieši un rīdzinieki
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” sadarbībā ar “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka 40 % Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā jutušies vientuļi. Vientulība visvairāk...
Lasīt tālākSaeima pieņem Tieslietu akadēmijas likumu
Lai veicinātu efektīvu un profesionālu tiesu varas īstenošanu, nodrošinot ilgtspējīgu mācību sistēmu tieslietu jomā, Saeima ceturtdien, 24.oktobrī, pieņēma jaunu likumu, ar ko iecerēts...
Lasīt tālākTurpmāk pārtikas pakas tiks piešķirtas tikai trūcīgajiem un tiem, kas nonākuši krīzes situācijās
No 2025. gada 1. janvāra Eiropas Savienības atbalsts tiks mērķēts uz sociāli vismazāk aizsargātām iedzīvotāju grupām un tiks mainīts pārtikas atbalsta apjoms. To joprojām varēs saņemt...
Lasīt tālākAptauja: 88% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka mājdzīvnieki padara cilvēkus laimīgākus
Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju (88%) uzskata, ka cilvēki, kuriem pieder mājdzīvnieki, ir laimīgāki, liecina modes un izklaides centra "Rīga Plaza" veiktā aptauja*. Lai palīdzētu dzīvniekiem,...
Lasīt tālākAptauja: 72% Rīgas iedzīvotāju jūtas cieši saistīti ar galvaspilsētu
Rīgas iedzīvotāji, kuri kopumā jūtas saistīti ar savu tuvāko apkaimi, ar Latviju un arī Eiropu, salīdzinoši biežāk norāda, ka jūtas cieši saistīti arī ar Rīgu kā pilsētu, liecina...
Lasīt tālāk