Latvijai atkal draud PVN paaugstināšana
Finanšu ministrija apstiprina – nākamgad būs jāsavelk jostas, jo valsts budžets būs jākonsolidē par 0,4% no IKP jeb, kā aprēķinājusi Fiskālās disciplīnas padome – par 113,8 miljoniem eiro. FM apsver iespēju samazināt ministriju izdevumus, atteikties no plānotās iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazināšanas vai paaugstināt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmi.
Finanšu ministrijas Fiskālās politikas departamenta direktors Nils Sakss norāda, ka budžeta konsolidācija būs jāveic, neskatoties uz to, ka Latvijai jānodrošina papildu finansējums drošībai – gan iekšējai, gan ārējai, lai izpildītu apņemšanos pret mūsu starptautiskajiem partneriem. Turklāt Labklājības ministrija virza grozījumus pensiju likumā, kas 2016. gadā rada vēl papildu izdevumus 0,1% apmērā no IKP. Papildus tam jārēķinās, ka var rasties apstākļi, kas steidzami prasa papildu finansējumu. Ja tiek pieņemti LM virzītie grozījumi pensiju likumā un papildu vajadzībām atvēlēta ceturtdaļa no tā, ko šogad paredzēts tērēt jaunajām politikas prioritātēm, tad, pēc FM aprēķiniem, konsolidācijas apjoms jau būtu 0,7% no IKP.
«Tā nav joka lieta, un ar kosmētiskiem līdzekļiem to izdarīt nevarēs. Valdībai nāksies izšķirties starp sliktu un vēl sliktāku variantu. Variantu jau nav daudz,» atklāja N. Sakss.
Viens no variantiem ir samazināt izdevumus – vidēji katrai ministrijai par 5 procentiem, otrs – palielināt ieņēmumus. Pēc N. Saksa aplēsēm, būtiska fiskālā ietekme ir tikai trim nodokļiem – iedzīvotāju ienākuma nodoklim, pievienotās vērtības nodoklim un sociālās apdrošināšanas iemaksām.
Atsakoties no iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazināšanas par 1 procentpunktu, kā ir plānots (no pašreizējiem 23% uz 22%), ieņēmumi pieaugtu par 0,2% no IKP, taču, kā norāda FM, uz konsolidāciju efekts būtu tikai 0,04% no IKP, jo tikai 20% no IIN tiek novirzīti valsts budžetā. 80% nonāk pašvaldību budžetos. «Nav pamata domāt, ka pašvaldības šos papildu ieņēmumus uzkrās. Visticamāk tās attiecīgi palielinās izdevumus, līdz ar to efekts uz deficītu būs neitrāls. Šo situāciju varētu labot, attiecīgi mainot IIN proporciju starp valsts budžetu un pašvaldību budžetu tā, lai pieaugums nonāktu valsts budžetā. Šādā situācijā konsolidācijas efekts būtu 0,2%. Arī sociālās apdrošināšanas iemaksu palielināšana pēc būtības nerisina problēmu, jo šos līdzekļus nevar izmantot valsts pamatbudžeta izdevumu segšanai. Jāatzīmē, ka jau pašlaik sociālās apdrošināšanas budžetā 2016. gadā tiek prognozēts 0,4% no IKP pārpalikums, bet valsts pamatbudžetā 2% no IKP deficīts. Vēl lielāka pārpalikuma veidošana, attiecīgi pieļaujot lielāku valsts pamatbudžeta deficītu, radītu ilgtermiņa problēmas, jo sociālās apdrošināšanas budžeta pārpalikums tikai pastiprinātu spiedienu palielināt šī budžeta izdevumus,» skaidroja N. Sakss. Pēc viņa teiktā, vistiešāko efektu uz valsts pamatbudžeta deficīta samazināšanu dotu izmaiņas pievienotās vērtības nodoklī. PVN palielināšana par 1 procentpunktu (no pašreizējā 21% uz 22%) dotu konsolidācijas efektu 0,3% no IKP.
«Jāatzīmē, ka minētie aprēķini ir vienkāršoti, tomēr tie pareizi raksturo iespējamās izvēles. Būtu maldīgi cerēt, ka varēs izvairīties no šiem sāpīgajiem lēmumiem. Ēnu ekonomikas apkarošanas efektam uz ieņēmumu palielināšanu ir noteiktas robežas, un tās jau lielā mērā ir sasniegtas 2015. gada budžeta izstrādē,» piebilda N. Sakss.
VIEDOKĻI
Dainis Gašpuitis, SEB bankas makroekonomikas eksperts:
– Pirms vērtēt iespējamos pasākumus, vajadzētu pieminēt faktu, ka situācijas sarežģītība ekonomikā iezīmējās jau vismaz gadu iepriekš. Taču bija pirmsvēlēšanu laiks un situācija nespieda. Agrāka reakcija ļautu plašāk apspriest optimālos pasākumus, lai noturētu fiskālo disciplīnu. Tas, kā ritēs konsolidācija, būs atkarīgs no skatījuma koalīcijā – valdības stabilitātes. Šī būs iespēja atgriezties pie reformu darba kārtības, kas būtu vēlamais ceļš. Tomēr vieglākais ceļš jeb pēdējais salmiņš var kļūt ieņēmumu palielināšana, kas nozīmētu PVN palielināšanu. Tāpat iespējams, ka aktualizēsies akcīzes nodokļa jautājums. Primārais un reālākais stimulēšanas avots ir un tuvākajā laikā būs ES fondi un to pieejamība, kas nevedas. Tāpat pastiprināti jāturpina balstīt eksporta veicināšanas pasākumus, kas nedos tiešus un tūlītējus rezultātus, bet ļaus pozitīvāk skatīties vidējā termiņā. No izdevumu puses skatoties, ir skaidrs, ka drošībai tie tiks palielināti. Primāri tiks vētīti plānotie izdevumi jaunajām prioritātēm, pārskatīti investīciju projekti. Taču, ņemot vērā konsolidācijas pieredzi, visticamāk, primārais virziens būs ieņēmumu palielināšana, mazāk uz izdevumu rēķina, kas politiski ir grūtāk īstenojama. Ļoti iespējams, ka tiks atlikta solītā IIN samazināšana.
Mārtiņš Kazāks, Swedbank galvenais ekonomists Latvijā:
– Lai ievērotu Fiskālās disciplīnas likumu, valstij ir trīs iespējas: strukturālas reformas, lai paātrinātu ekonomikas izaugsmi; samazināt izdevumu apetīti; palielināt ieņēmumus. Strukturālas reformas… Tas jau malts gadu gadiem, un nekā jauna tur nav. Ieņēmumu palielināšanu var panākt, palielinot atsevišķus mazos nodokļus, piemēram, akcīzi degvielai un alkoholam. Bet galvenie jeb apjomīgākie soļi būtu samazināt ēnu ekonomiku, uz laiku atteikties no plānotā IIN samazinājuma; izlīdzināt nodokļus dažādiem ienākumu veidiem, t.sk. kapitāla pieaugumam. Var celt patēriņa nodokļus un NĪN mājoklim, kas ir vieglāk iekasējami un no kā grūtāk izvairīties. Bet nodokļu izmaiņām būtu jābūt saskaņā ar nākotnes vīziju, kāda nodokļu sistēma būs pēc gadiem pieciem, nevis haotiski raustīt katru gadu, lai vienkārši mazinātu budžeta deficītu.
Izdevumus mazināt… Gan jau katra ministrija redz kādas slēptās rezerves. Bet plašāks risinājums būtu de facto noskaidrot, kādus pakalpojumus valsts sniegs un kādus nesniegs. Tad šos līdzekļus var efektīvāk izmantot to pakalpojumu sniegšanai, kas tiešām paliks valsts un pašvaldību ziņā.
Vēl par tēmu:
Lembergs: Latvijā joprojām valda sociālisms
Latvija ir sociālisma pirmrindniece, sacīja politiķis Aivars Lembergs. "Jo lielāki valdības izdevumi pret IKP, jo valstī ir vairāk sociālisma. Kura ir vairāk sociālistiska valsts? Latvija...
Lasīt tālākLīdz decembra izskaņai nav gaidāms noturīgs sals un sniega sega
Sestdien ir gaidāms lielākoties mākoņains laiks, vien brīžiem debesis skaidrosies. Naktī un dienā daudzviet ir gaidāmi nokrišņi - galvenokārt lietus, slapjš sniegs, bet austrumos arī...
Lasīt tālākPašvaldībās noteikts vienots minimālais sociālo pakalpojumu grozs
Lai noteiktu vienotu minimālo sociālo pakalpojumu grozu, kas visām pašvaldībām neatkarīgi no to lieluma un cilvēku skaita jānodrošina saviem iedzīvotājiem, Saeima ceturtdien, 19.decembrī,...
Lasīt tālākSaeima konceptuāli atbalsta principu “parāds seko dzīvoklim”
Lai ieviestu likumisku reālnastu jeb principu, ka “parāds seko dzīvoklim”, Saeima ceturtdien, 19.decembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus Dzīvokļa īpašuma likumā un saistītus grozījumus...
Lasīt tālākSavas kredītsaistības varēs dzēst plašāks personu loks
Lai vēl plašākai iedzīvotāju daļai būtu iespēja dzēst savas kredītsaistības, Saeima ceturtdien, 19.decembrī, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Fiziskās personas atbrīvošanas...
Lasīt tālākSaeima Nacionālo bruņoto spēku komandiera amatā apstiprina Kasparu Pudānu
Saeima ceturtdien, 19.decembrī, Nacionālo bruņoto spēku (NBS) komandiera amatā apstiprināja brigādes ģenerāli Kasparu Pudānu. K.Pudānam ir vairāk nekā 20 gadu dienesta pieredze NBS,...
Lasīt tālākBukmeikeri prognozē, vai būs gaidāmi sniegoti Ziemassvētki
Gada skaistākie un sirsnīgākie svētki – Ziemassvētki – tūlīt jau būs klāt. Šis laiks, kad ikdienas steigu caurvij domas par dāvanām mīļajiem un ģimeniskiem kopā būšanas mirkļiem,...
Lasīt tālākPuse iedzīvotāju uzskata, ka pirmā rotātā Ziemassvētku eglīte bijusi Rīgā
Tradīcija rotāt Ziemassvētku eglīti ir populāra daudzviet pasaulē, taču joprojām nav vienprātības par to, kurā pilsētā bijusi pirmā izpušķotā svētku egle. Šo godu sev piedēvē vairākas...
Lasīt tālākVEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu
Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...
Lasīt tālākKavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...
Lasīt tālāk