• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
24/07/2024, Kategorija: Izglītība

Pieejami ikgadējie dati par Latvijas augstākās izglītības iestāžu absolventu nodarbinātību, t.sk. nodarbinātību profesijās un tautsaimniecības nozarēs, kā arī par ienākumiem. Atbilstoši monitoringam absolventu nodarbinātība, tostarp augstākajā kvalifikācijā, ir augsta, turklāt atsevišķos aspektos augstāka nekā vidēji Eiropā, informē Izglītības un zinātnes ministrija (IZM).

Jau piekto gadu absolventu dati tiek apkopoti Valsts izglītības informācijas sistēmas (VIIS) absolventu monitoringa rīkā. Šis ir viens no augstākās izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas rīkiem, lai sniegtu atbalstu topošajiem studentiem karjeras izvēlē. Apraksti ir pieejami atsevišķās VIIS publikācijās, bet dati ir redzami arī Latvijas atvērto datu portālā.

Pirmie dati tika prezentēti 2019. gadā, sniedzot ieskatu par 2017. gada augstskolu absolventu darba gaitām gadu pēc absolvēšanas, t.i., 2018. monitoringa gadā. Šobrīd ir iespējams izvērtēt rezultātus līdz pat piektajam gadam pēc augstākās izglītības iestādes absolvēšanas, t.i., līdz 2022. monitoringa gadam. Aktuālais absolventu monitorings aptver 98% Latvijas augstākās izglītības iestāžu absolventus, precīzāk, Latvijas valstspiederīgos, kā arī absolventus, kuriem studiju pabeigšanas brīdī bija piešķirta uzturēšanās atļauja.

Kopumā nodarbinātības un ienākumu tendenču dinamika uzrāda konsekventu augstākās izglītības vērtības pieaugumu gan tautsaimniecības līmenī, proti, ir augsta un pieaugoša nodarbinātība, t. sk. augstākās kvalifikācijas profesijās, gan indivīda līmenī – ienākumi no otrā līdz piektajam gadam pēc absolvēšanas pieaug. Kovida pandēmijas perioda (2020.-2022. monitoringa gada) rezultāti apliecina šo augstākās izglītības vērtību. Vienlaikus norādāms, ka augstākās izglītības programmu absolventu monitorings lielākā mērā atspoguļo tautsaimniecības nozaru specifiku, un tas ir sasaistāms ar darba tirgus attīstības tendencēm šajās nozarēs kopumā.

Vērtējot augstskolas absolventus, par kuriem pieejamas ziņas Latvijas valsts reģistros, t.i., administratīvajos datos, augstākās izglītības programmu absolventu nodarbinātība visos monitoringa gados ir augsta – vidēji 87-88% līmenī. Absolventu nodarbinātība augstākās kvalifikācijas profesijās ir 80% līmenī, un šajā rādītājā joprojām ir nedaudz pieaugoša tendence dinamikā, analizējot gadus pēc absolvēšanas. Apskatot viena gada absolventus piecu gadu periodā, vērojama likumsakarīga karjeras izaugsmes tendence – proporcionāli paaugstinās vadītāju un vecāko speciālistu, arī speciālistu īpatsvars.

Dati rāda, ka, vērtējot visu piecu gadu rezultātus, absolvēto studiju tematisko grupu dalījumā 2022. monitoringa gadā augstākā nodarbinātība un nodarbinātība augstākās kvalifikācijas profesijās, pārsniedzot 90%, ir izglītības jomas absolventiem. Augsti, tuvu 90%, šie rādītāji ir arī veselības aprūpes un sociālās labklājības; dabaszinātņu, matemātikas, IT tematisko grupu absolventiem, savukārt viszemākā – humanitāro zinātņu un mākslas tematisko grupu absolventiem (80% – 84% nodarbinātība un 79% – 81% nodarbinātība augstākās kvalifikācijas profesijās). Vērtējot absolventu ienākumu pamattendences piecu gadu dinamikā, var novērot, ka jau pirmajā gadā pēc absolvēšanas augstākās izglītības absolventu vidējie aritmētiskie ienākumi ir par aptuveni 26% augstāki nekā vidējā alga valstī, bet attiecīgi otrajā gadā par aptuveni 33%, trešajā gadā – par 41% augstāki, ceturtajā gadā – par 54% un piektajā gadā par aptuveni 60% augstāki.

2022. gadā Latvija uzsāka dalību otrajā “EUROGRADUATE 2022” pilotpētījumā, lai papildinātu un salīdzinātu šos administratīvos datus par absolventiem, kā arī lai gūtu papildus informāciju izglītības, prasmju, karjeras un mobilitātes aspektos, analizējot augstākās izglītības absolventu konkurētspēju Eiropas mērogā. Šo izmēģinājuma pētījumu pēc IZM pasūtījuma Latvijā veica “Kantar TNS”, aptaujājot 2017. gada un 2021. gada augstākās izglītības studiju programmu absolventus. Šī pētījuma pirmo secinājumu (gala ziņojums vēl nav publicēts) rezultāti un tendences saskan ar Latvijas absolventu monitoringa administratīvajiem datiem.

Saskaņā ar šo pilotpētījumu Latvijas 2017. un 2021. gada augstākās izglītības absolventu nodarbinātības rādītāji ir Eiropas vidējā līmenī vai augstāki. “EUROGRADUATE 2022” aptaujas rezultāti apliecina arī iepriekš novēroto tendenci, ka Latvijā augstākās izglītības programmu absolventu vidū bezdarbs ir ievērojami zemāks, t.i., pat divas reizes, salīdzinot ar vidējo bezdarba līmeni valstī.

801 skatījumi




Video

Cilvēktiesību komisija aicina turpināt pilnveidot rīcības algoritmu vardarbības novēršanai skolās

12/03/2025

Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti trešdien, 12. martā, iepazīstoties ar rīcības algoritmu vardarbības novēršanai izglītības iestādēs un plānotajām izmaiņām...

Lasīt tālāk
Video

Saeima konceptuāli atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu pamatskolā

07/03/2025

[caption id="attachment_33908" align="alignnone" width="300"] Hands raised in classroom[/caption] Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, ceturtdien, 6. martā,...

Lasīt tālāk
Video

Saeimas Izglītības komisija rosina ierobežot tālmācības iespējas pamatskolā

26/02/2025

Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, trešdien, 26.februārī, lēma Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Deputāti vienojās iesniegt...

Lasīt tālāk
Video

Deputāti aicina nekavējoties atjaunot veselības mācību kā atsevišķu priekšmetu skolu mācību programmās

20/02/2025

Sociālo un darba lietu komisijas Sabiedrības veselības apakškomisijas un Nevienlīdzības mazināšanas apakškomisijas deputāti vēstulē Valsts prezidentam un Ministru prezidentei, kā arī...

Lasīt tālāk
Video

Tiesībsargs: Audzēkņiem ir tiesības laicīgi zināt par izmaiņām stipendiju piešķiršanas kārtībā

30/01/2025

Stipendijas saņemšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību var mainīt, taču šim procesam jābūt savlaicīgi zināmam un skaidri saprotamam visiem, uz kuriem tas attiecas. 2024. gada...

Lasīt tālāk
Video

Mācību kvalitāte, skola vai pedagogs – kurš atbildīgs par skolēnu sasniegumiem?

28/01/2025 | Autors: Rīgas 72. vidusskolas direktors un Latvijas Universitātes Starpnozaru, izglītības inovāciju centra pētnieks Pāvels Pestovs

Nav noslēpums, ka reizēm skolēni intensīvi mācās tieši pirms pārbaudes darbiem, bet ātri aizmirst apgūto pēc to nokārtošanas. Tas var radīt grūtības, jo nākamās tēmas bieži balstās...

Lasīt tālāk
Video

Tiesībsarga birojs: Pedagogu ētikas normām jābūt vienotām, un arī pārkāpumi jāvērtē pēc vienotas kārtības

21/01/2025

Izvērtēt, vai pedagogs ievērojis profesionālās ētikas principus, šobrīd ir katras izglītības iestādes vadības kompetencē. Arī ētikas kodeksu izstrādā katra izglītības iestāde pati....

Lasīt tālāk
Video

Saeima apstiprina jaunu Augstākās izglītības padomi

17/01/2025

Saeima ceturtdien, 16.janvārī, apstiprināja jaunu Augstākās izglītības padomi. Augstākās izglītības padomē apstiprināta Baiba Rivža, Artūrs Zeps, Andris Teikmanis, Jeļena Vediščeva,...

Lasīt tālāk
Video

Česlavs Batņa kritizē nepārdomātu līdzekļu izlietojumu izglītības nozarē

15/01/2025

Pērn Ministru kabinets lēma par pasākuma „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana” īstenošanas noteikumiem, šim projektam atvēlot vairāk nekā 21...

Lasīt tālāk
Video

Lembergs: Valdība strādā pie tā, lai slēgtu skolas, bet tai būtu jādomā kā celt izglītības līmeni

28/10/2024

Tas ir kauns, ka neviena Latvijas augstskola nav iekļuvusi starp 1000 labākajām pasaules universitāšu reitingā, sacīja politiķis Aivars Lembergs. “Tikko olimpiskajās spēlēs mūsu puiši...

Lasīt tālāk