LPS: Energoresursu sadārdzinājuma situācijā jādara viss, lai novērstu iedzīvotāju maksātnespējas iestāšanos
Laikā, kad strauji pieaug energoresursu cenas, valstij un pašvaldībām kopā ir jādara viss iespējamais, lai novērstu iedzīvotāju nonākšanu līdz maksātnespējas situācijai. Lai lēmumi par situācijas stabilizēšanu un atbalsta pasākumu intensificēšanu tiktu pieņemti pēc iespējas operatīvāk un ņemot vērā apstākļus pašvaldībās, Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) Valde nosūtījusi priekšlikumus valsts augstākajām amatpersonām.
Iespējamie risinājumi energoresursu tirgus situācijas stabilizēšanai un atbalsta pasākumu paplašināšanai pārrunāti ar ekonomikas ministri Ilzi Indriksoni un labklājības ministru Gati Eglīti 7. septembra valdes sēdē.
Pārrunājot pašreizējo situāciju energoresursu cenu jomā un turpmākās tendences, LPS priekšsēdis Gints Kaminskis vērsa uzmanību, ka vairākkārt pieaugot energoresursu (šķelda, elektrība, dabasgāze, elektroenerģija) tarifiem, palielinās un arī turpinās palielināties to iedzīvotāju skaits, kuri vērsīsies pašvaldībā ar lūgumu piešķirt mājokļa pabalstu, jo ar savu ienākumu līmeni nespēs nosegt komunālo pakalpojumu izmaksas.
“Pašlaik valstī prognozējamās siltumapgādes un citu energoresursu cenas ir nepieejamas vismaz 55% mājsaimniecību, un rada negatīvu sociālekonomisko ietekmi uz iedzīvotāju labklājību, tautsaimniecības izaugsmi, kā arī apdraud valsts nacionālo drošību. Risinājumiem jābūt nekavējošiem un tādiem, lai iedzīvotāji varētu norēķināties par komunālajiem pakalpojumiem,” pauž LPS priekšsēdis Gints Kaminskis.
Vēstulē amatpersonām LPS vērš uzmanību uz pašvaldību novērojumiem, ka augsto energoresursu cenu dēļ piegādātāji mēdz lauzt iepriekš noslēgtos līgumus par kurināmā piegādi cerībā par to pašu apjomu iegūt lielāku peļņu vai nevarēs nodrošināt nepieciešamo kurināmā apjomu. Tas vieš bažas par to, ka pašvaldībām būs apgrūtināta iespēja izpildīt pašvaldības autonomo funkciju – organizēt iedzīvotājiem komunālos pakalpojumus, jo īpaši nodrošināt siltumapgādi.
Kā vienu no risinājumiem LPS piedāvā valsts intervences pielietošanu, lai energoresursu cenas būtu iedzīvotāju maksātspējas līmenī, par pamatu ņemot pagājušā gada apkures sezonas vidējās izmaksas. Vienlaikus, ir nepieciešams ieviest papildu atbalsta mehānismus, ņemot vērā, ka atbalsts būs nepieciešams ne tikai maznodrošinātajiem, bet arī tā sauktajam vidusslānim. Tāpat būtiski ir nodrošināt vienlīdzīgu pieeju valsts atbalsta nodrošināšanai, vērtējot to pēc iedzīvotāju ienākumu līmeņa, ņemot vērā arī faktu, ka reģionos atšķiras gan iedzīvotāju maksātspējas līmenis, gan arī komunālo pakalpojumu tarifi.
Neskatoties uz nodokļu ieņēmumu pārpildi, pašvaldībām nebūs pietiekams līdzekļu apjoms, lai nodrošinātu palīdzību saviem iedzīvotājiem. Tāpēc LPS rosina mainīt valsts atbalsta intensitāti centralizētās siltumapgādes gala tarifam, paaugstinot to no 50 vismaz līdz 75% pie mediānas 68 €/MWh, paredzot diferencētu pieeju valsts atbalsta intensitātei. Ņemot vērā, ka ir pašvaldības, kuras pašas organizē kurināmā iegādi, LPS aicina rast risinājumu atvieglotām procedūrām kurināmā iegādē pašvaldību iestādēm, kuras nav sabiedriskā pakalpojuma sniedzēji. Pašreizējā situācijā risinājumi ir nepieciešami ne tikai iedzīvotājiem, bet arī uzņēmumiem un pakalpojumu sniedzējiem.
Energoresursu cenu pieaugums būtiski ietekmē arī pašvaldību budžetu, tostarp arī palīdzības sniegšanas iespējas iedzīvotājiem, tāpēc nepieciešams noteikt valsts līdzfinansējumu pašvaldībām mājokļa pabalstam 2022./2023. gada apkures sezonā 75% apmērā no faktiskajiem izdevumiem uz apkures sezonas periodu, paredzot iespēju veikt tūlītēju avansa maksājumu pašvaldībai.
LPS ieskatā maz ir diskutēts par energoresursu cenu pieauguma ietekmi uz valsts un pašvaldību iestāžu darbības nodrošināšanu, tostarp, skolām, slimnīcām, sociālās aprūpes centriem u. c. Arī šiem objektiem ir nepieciešams paredzēt noteiktus atbalsta mehānismus.
Tāpat LPS joprojām uztur spēkā aicinājumu izstrādāt vienotu risinājumu automatizētai datu apmaiņai starp valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēm, lai nodrošinātu vienkāršotu un automatizētu atbalsta piešķiršanu iedzīvotājiem, tādējādi gan atslogojot pašvaldību sociālos dienestus, gan mazinātu birokrātiju pabalstu piešķiršanā.
LPS vērš amatpersonu uzmanību, ka siltumapgādes izmaksas būs salīdzināmas tikai tad, kad uzņēmumiem, kas apkurei izmanto gāzi, būs iespējas noslēgt līgumus par garantētu gāzes iegādi uz visu apkures sezonu, savukārt siltumapgādes uzņēmumiem, kas apkurei izmanto šķeldu, būs iespējas nopirkt kurināmo nevis uz dažiem mēnešiem, bet visai apkures sezonai.
Vēstule ar priekšlikumiem nosūtīta Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam, ekonomikas ministrei Ilzei Indriksonei, labklājības ministram Gatim Eglītim, finanšu ministram Jānim Reiram.
Vēl par tēmu:
Aptauja: Ziemassvētku dāvanām un svētku galdam iedzīvotāji atvēlēs līdz 300 eiro
Ziemassvētku un gada nogales svinību galdam vairums iedzīvotāju šogad atvēlēs līdz 100 eiro, dāvanām – līdz 200 eiro, liecina bankas Citadele veiktā aptauja. Latvijas iedzīvotāji plāno...
Lasīt tālākIlmārs Šņucins: Kādi plāni attiecībā uz izmaiņām nodokļos 2025. gadā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos Ilmārs Šņucins sniedza...
Lasīt tālākSanta Zvejniece: Normatīvo aktu prasības grāmatvedības uzskaitei darījumiem ar nerezidentiem no citām ES valstīm un trešās pasaules valstīm
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" SZ Audit&Tax SIA valdes priekšsēdētāja un sertificēta zvērināta revidente Santa Zvejniece sniedza vērtīgu ieskatu...
Lasīt tālākĀrvalstu investori rosina samazināt virsstundu apmaksu
Nepieciešams samazināt piemaksu par virsstundu darbu visās tautsaimniecības nozarēs, nosakot to 50% apmērā, nevis dubultu, kā tas ir šobrīd, bet, ja nozarē ir noslēgts darba koplīgums...
Lasīt tālākLatvijas iedzīvotāji Ziemassvētku dāvanām 2024. gadā tērēs vidēji 165 eiro
Eiropas finanšu tehnoloģiju uzņēmuma Blackcatcard un starptautiskās datu analīzes grupas YouGov nesen veiktais pētījums atklāj galvenās patērētāju uzvedības un tēriņu tendences Latvijā...
Lasīt tālākNekustamā īpašuma nodokļa maksājumu apmērs Rīgā nākamgad nemainīsies
Nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) aprēķinam 2025. gadā Rīgā nemainīsies kadastrālās vērtības un līdz ar to nemainīsies arī nodokļa maksājumu apmērs iedzīvotājiem. Tas var mainīties...
Lasīt tālākSaeima sāk darbu pie 2025.gada valsts budžeta projekta
Uzsākot darbu pie nākamā gada valsts budžeta projekta un paredzētajiem grozījumiem likumos, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija otrdien, 22.oktobrī, uz sēdi aicinājusi Ministru...
Lasīt tālākVK: Vairāku gadu periodā pieprasīts nepamatoti liels finansējums GMI pabalsta izmaksai
Veicot fokusēto atbilstības revīziju, Valsts kontrole secināja, ka Labklājības ministrijas pieprasītais papildu finansējums mērķdotācijai pašvaldībām garantētā minimālā ienākuma...
Lasīt tālākFM: ECB lēmumiem ir būtiska nozīme uz ekonomikas atkopšanos
Ceturtdien, 17. oktobrī, Eiropas Centrālā banka (ECB), visticamāk, trešo reizi šogad samazinās procentu likmes. Inflācija eirozonā arvien vairāk tiek kontrolēta, savukārt ekonomika neattīstās...
Lasīt tālākJuridiskā komisija: 15 eiro ir maksimālā, nevis obligātā summa par maksāšanas uzdevuma sagatavošanu dalītā īpašuma gadījumos
Noteiktie 15 eiro par maksāšanas uzdevuma sagatavošanu un nosūtīšanu dalītā īpašuma gadījumos ir maksimālā, nevis obligātā summa, kuru zemes īpašnieks var pieprasīt no dzīvokļa...
Lasīt tālāk