Maza ātrumpārkāpuma foto – dārgākais Baltijā
Latvija pašreiz ir vienīgā valsts Baltijā, kur vieglās mašīnas autobraucējs par ātruma pārsniegšanu apdzīvotā vietā 10 km/h robežās spiests maksāt naudu, ja to fiksējis fotoradars.
Taču iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis ideju par mazajiem ātrumpārkāpumiem piemērot brīdinājumu joprojām kategoriski noraida, jo «tā apdzīvotās vietās tiktu legalizēts 60 km/h liels ātrums, no kura visas Eiropas valstis ir atteikušās». Vairāki Saeimas deputāti tikmēr pieļauj, ka spītīgā nevēlēšanās pārtraukt 10 latu soda iekasēšanu saistāma ar biznesa interešu lobēšanu.
Atšķirībā no Latvijas Lietuvā jau vairākus gadus par fotoradara fiksētajiem mazajiem ātruma pārkāpumiem soda naudas vietā piemēro brīdinājumu, liecina Lietuvas Administratīvo pārkāpumu kodekss. Savukārt Igaunijā katrs vadītājs ar izvēlēto ātrumu pats nosaka, cik daudz izmaksās steiga fotoradara tuvumā – izveidots universāls trīs eiro (Ls 2,09) tarifs par katru pārkāpto kilometru, Neatkarīgo informē Igaunijas Policijas un robežsardzes pārvaldes pārstāve Tūli Annama. Latvija tādējādi par ātruma pārkāpumiem līdz 10 km/h soda visbargāk, kamēr lielākie pārkāpēji var justies salīdzinoši brīvāk.
Igaunija no Baltijas valstīm gan fotoradarus izmanto daudz retāk. Turklāt 28 no kopumā 30 radariem izvietoti uz ceļiem ar augstu atļauto braukšanas ātrumu – 90 km/h, informē speciāliste. Tajā pašā laikā individuālā pieeja ar trīs eiro tarifu ļāvusi izvairīties no Latvijā esošās absurdās situācijas, kad, piemēram, apdzīvotā vietā vienādu sodu samaksā gan ar 55 km/h braucošais, gan tas, kas pārvietojies ar 69 km/h.
Igaunijā tolerantāk izvēlēts arī slieksnis, no kura fotoradars fiksē pārkāpumu – piemēram, 90 km/h zonā sods jāmaksā tikai tad, ja faktiskais ātrums pārsniedzis 96 km/h. Taču, tiklīdz attiecīgais ātrums sasniegts, sodi kļūst teju trīsreiz bargāki nekā Latvijā.
Līdzīgu sistēmu, kāda ieviesta Lietuvā, trešdien Saeimas Juridiskajai komisijai piedāvāja Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Satiksmes ministrija (SM), taču pieņemšana tika atlikta, jo SM un Iekšlietu ministrijai par jautājumu joprojām nav vienprātības. Priekšlikums nesodīt par ātruma pārsniegšanu zem 10 km/h izteikts, ņemot vērā bažas, ka par niecīgu ātruma pārsniegšanu autovadītāji automātiski saņem soda kvītis ar maksimālo par šādu pārkāpumu paredzēto naudas sodu.
CSDD un IeM piedāvātie likuma grozījumi gan atrisinātu tikai daļu problēmu, uzskata Valsts policija. Tās sagatavotais piedāvājums ietver arī vienotu pārējo sodu palielināšanu par 10 latiem, lai tie tuvotos Baltijas valstu vidējam līmenim.
R. Kozlovskis piedāvāja jautājumu atlikt līdz 1. oktobrim, kad būtu apkopota līdzšinējo fotoradaru efektivitātes analīze, taču tas deputātu atbalstu trešdien neguva. «Ņemot vērā lielo sabiedrības neapmierinātību ar pašreizējo situāciju, jautājums jārisina bez kavēšanās, taču deputāti to nevar darīt, balstoties uz emocijām,» norādīja Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Ilma Čepāne. Komisija IeM un SM devusi laiku līdz 15. aprīlim, lai panāktu konceptuālu vienošanos jau valdības līmenī, kā arī pilnīgāk iepazītos ar Baltijas un citu Eiropas valstu pieredzi.
Avots: nra.lv /Pēteris KLOKS
Vēl par tēmu:
No 19. oktobra vairākos autobusu maršrutos tiks ieviesta “pietura pēc pieprasījuma”
No 19.oktobra 20 autobusu maršrutos ārpus Rīgas centrālās daļas, tiks ieviesta “pietura pēc pieprasījuma”. Tas nozīmē, ka autobusa vadītājs šādā pieturā apstāsies tikai tad, ja...
Lasīt tālākTransportlīdzekļu numura zīmēs iecerēts iekļaut valsts ģerboni
Lai transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmēs būtu iespējams iekļaut Latvijas valsts ģerboni, Saeima ceturtdien, 5.septembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus likumā “Par...
Lasīt tālākTikai 29% autovadītāju Latvijā ievēro atļauto braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām
77% Latvijas autovadītāju atzīst, ka ārpus apdzīvotām vietām pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, liecina ESRA veiktā 39 Eiropas valstu satiksmes dalībnieku aptauja. Tas Latviju ātruma...
Lasīt tālākOCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, konceptuāli lemj Saeima
Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, paredz likuma grozījumi, kurus ceturtdien, 6.jūnijā, konceptuāli atbalstīja Saeima. Izmaiņas...
Lasīt tālākOCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, konceptuāli lemj Budžeta komisija
Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, paredz likuma grozījumi, kurus trešdien, 29. maijā, pirmajā lasījumā atbalstīja Saeimas...
Lasīt tālākSodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem būs lielāki
Sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem, proti, pārsniedzot ātrumu par vairāk nekā 60 kilometriem stundā, būs lielāki. To paredz Saeimā ceturtdien, 2.maijā, galīgajā...
Lasīt tālākNo 1. maija atsevišķos valsts ceļu posmos palielinās maksimālo atļauto ātrumu
No 1. maija atsevišķos valsts galveno autoceļu posmos tiks ieviests palielināts atļautais braukšanas ātrums. Maksimālo atļauto braukšanas ātrumu līdz 110 km/h plānots palielināt Jūrmalas...
Lasīt tālākRīgā spēkā “puteņa biļetes”: Autovadītāji var izmantot sabiedrisko transportu bez maksas
Saskaņā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozēm pirmdienas pēcpusdienā galvaspilsētā iespējama stipra snigšana, kas turpināsies līdz otrdienai, tāpēc Rīgas...
Lasīt tālākNoteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas
Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas...
Lasīt tālākValsts kontrole: Intelektiskās transporta sistēmas valstī neievieš plānveidīgi un koordinēti
Intelektiskās transporta sistēmas (ITS) ir sistēmas, kurās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmanto autotransporta jomā satiksmes un mobilitātes pārvaldībai, un tās ir kritiski...
Lasīt tālāk