Neatliekamās palīdzības dienestam būs iespēja ātrāk noteikt pacienta atrašanās vietu
Līdz šim mediķu brigādi nosūtīt izsaukumā bija iespējams visātrāk, ja zvanītājs nosauca adresi, kur atrodas pacients vai cietušais (pilsēta/pagasts, novads, iela, mājas nosaukums). Taču, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMP) 113 dispečeriem turpmāk būs iespēja ātri un precīzi noteikt izsaukuma vietu arī pēc citiem zvanītāja minētiem parametriem vai izsaukuma vietai tuvumā esošiem orientieriem – veikaliem un citām tirdzniecības vietām, izglītības un kultūras iestādēm, degvielas uzpildes stacijām, sabiedriskā transporta pieturvietām, dzelzceļa stacijām u.c., kā arī nosaucot mobilajā telefonā atrodamās GPS koordinātes.
Katru diennakti Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Operatīvās vadības centrā (113 dispečercentrā) tiek saņemti līdz pat 2000 iedzīvotāju zvanu, bet mediķu brigādes visā Latvijā steidzas palīgā līdz pat 1300 pacientiem vai cietušajiem.
Savukārt vidēji 25% gadījumu, pieņemot izsaukumus, bijušas grūtības ātri noteikt precīzu cietušā atrašanās vietu, kas nereti kavē brigādes ierašanos. Lielākoties šādi gadījumi ir situācijās, kad izsaucējs atrodas svešā, nepazīstamā vietā vai nezina atrašanās vietas adresi.
ERAF projekta ietvaros NMP dienests ieviesis nepieciešamo tehnoloģisko nodrošinājumu un jaunus informācijas sistēmas risinājumus izsaukuma vietas noteikšanai. 113 dispečers varēs noteikt izsaukuma vietu pēc zvanītāja nosauktām ģeogrāfiskās pozicionēšanas koordinātēm, kas atrodamas mobilajā telefonā, un izsaukuma maršrutu kartes veidā operatīvi nosūtīt brigādei uz mašīnu, lai mediķi nekavējoties dotos palīgā. Īpaši svarīgi tas ir situācijās, kad zvanītājs nezina, kur atrodas un nevar nosaukt pat aptuvenu atrašanās vietu – piemēram, vasarā iedzīvotāji aktīvi atpūšas pie ūdenstilpnēm svešās, mazapdzīvotās vietās, dodas makšķerēt, rudenī mežos sēņo, ogo, veic meža darbus u.c. Diemžēl nereti šādās situācijās, notiekot nelaimei, iedzīvotāji glābšanas dienestiem nespēj izstāstīt, kur viņi atrodas.
“Tuvojas vasara, Līgo vakars un liela daļa iedzīvotāju dosies atpūsties vai svinēt svētkus pie dabas, atvaļinājuma laikā apceļos Latviju. Bet, kā rāda mūsu pieredze, diemžēl daudzi nelaimē nokļuvušie negadījuma brīdī nemāk izstāstīt, kur atrodas. Turpmāk šādās situācijās 113 dispečeriem būs iespēja ātrāk noskaidrot izsaukuma vietu un nosūtīt palīgā mediķus”, preses konferencē uzsvēra NMP dienesta direktors Armands Ploriņš.
Lai nodrošinātu operatīvāku ātrās palīdzības izsaukumu pieņemšanu no iedzīvotājiem, NMP dienests izveidojis arī sadarbību ar Lattelecom un mediķu rīcībā nonākusi datu bāze, ar ko ikdienā jau daudzus gadus veiksmīgi strādā Uzziņu dienesta 1188 operatori.
“Mūsdienu tehnoloģiju straujā attīstība sniedz ieguvumus ne tikai ārstniecības procesā kā tādā, bet var būtiski uzlabot veselības aprūpes kvalitāti kopumā. Jāatceras, ka neatliekamās palīdzības sniegšanā katra sekunde un minūte ir zelta vērta. Tāpēc esam gandarīti, ka pateicoties Lattelecom izstrādātajai datu bāzei un ērti lietojamai kartei, operatīvā dienesta darbinieki visīsākā laikā spēs noteikt cietušā atrašanās vietu, nosūtot turp mediķu brigādi, kas varēs koncentrēties tikai un vienīgi uz palīdzības sniegšanu, nevis cietušā meklēšanu,” preses konferencē skaidroja Lattelecom valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.
Ja iedzīvotājiem nav zināma adrese un viņi atrodas, piemēram, sabiedriskā vietā svešā pilsētā, mazapdzīvotā vietā u.c., turpmāk NMP dienesta dispečeriem pietiks ar informāciju par kādu notikuma vietai tuvumā esošu orientieri (piemēram, degvielas uzpildes stacijas, veikala vai citas tirdzniecības vietas, izglītības vai kultūras iestādes nosaukumu, autobusa pieturvietu u.c.). Dispečeru rīcībā nodotā Uzziņu dienesta 1188 datu bāze ļaus īsā mirklī noskaidrot izsaukuma adresi un nekavējoties nosūtīt izsaukuma maršrutu kartē tuvākajai brīvai brigādei. Uzsāktā sadarbība ar Lattelecom palīdzēs uzlabot ātrās palīdzības izsaukšanas kvalitāti un operativitāti, kā arī paātrinās brigādes nokļūšanu pie pacientiem un cietušajiem visā Latvijā.
“Dienesta mērķis ir samazināt brigādes ierašanās laiku pie pacientiem. Taču brigādes savlaicīga ierašanās daudzos gadījumos ir atkarīga no dispečera iespējām ātri un precīzi noskaidrot, kas ir noticis un kur vajadzīga palīdzība. Esam gandarīti, ka līdz ar dienesta realizētājām Eiropas reģionālā attīstības fonda projekta aktivitātēm un pateicoties veiksmīgajai sadarbībai ar Lattelecom, mums izdevies ieviest jaunus risinājumus izsaukumu pieņemšanā, lai turpmāk iedzīvotāji, zvanot uz 113 dispečercentru, mediķu palīdzību saņemtu ātrāk,” preses konferencē uzsvēra A.Ploriņs.
Avots: nra.lv
Vēl par tēmu:
Latvijas Pasts atsāk sūtījumu plūsmu ar Kanādu
Kanādas pasta operators Canada Post no 23. decembra atjaunos starptautisko pasta sūtījumu pieņemšanu un piegādes adresātiem. Lai gan Kanādas uzņēmuma un tā streikojošo darbinieku sarunas...
Lasīt tālākKatram ceturtajam Latvijas iedzīvotājam ir Ziemassvētku džemperis
Ziemassvētku laiks ir apvīts ar dažādām tradīcijām, kas gadu gaitā ir attīstījušās, vienai valstij no otras pārņemot dažādas ieražas. Viena no nesenākajām tradīcijām Rietumvalstīs...
Lasīt tālākPuse iedzīvotāju uzskata, ka pirmā rotātā Ziemassvētku eglīte bijusi Rīgā
Tradīcija rotāt Ziemassvētku eglīti ir populāra daudzviet pasaulē, taču joprojām nav vienprātības par to, kurā pilsētā bijusi pirmā izpušķotā svētku egle. Šo godu sev piedēvē vairākas...
Lasīt tālākAptauja: trešdaļai Latvijas iedzīvotāju izdevumi par pārtiku ir būtiski pieauguši
Baltijas valstu iedzīvotāji patlaban izjūt būtisku pārtikas sadārdzināšanos – 31 % Latvijā, 33 % Igaunijā un 26 % Lietuvā atklāj, ka cenu kāpuma dēļ var atļauties mazāk pārtikas...
Lasīt tālākVeselības aprūpe krīzes priekšvakarā: LĀB aicina rīkoties
Latvijas Ārstu biedrība (LĀB) vērsusies pie Ministru prezidentes, finanču ministra, veselības ministra, Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētāja...
Lasīt tālākLabdarības maratonā “Dod pieci!” saziedoti 138 715 eiro
Sabiedrisko mediju labdarības maratonā „Dod pieci” aizrit otrā diennakts, un līdz svētdienas, 15. decembra, plkst. 18.00 kopā saziedoti 138 715 eiro. Visi labdarības maratonā iegūtie līdzekļi...
Lasīt tālākAptauja: 40 % Latvijas iedzīvotāju jūtas vientuļi; visvientuļāk jūtas sievietes, jaunieši un rīdzinieki
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” sadarbībā ar “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka 40 % Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā jutušies vientuļi. Vientulība visvairāk...
Lasīt tālākTiesībsargs: Sabiedrībai ir tiesības zināt par Latvijas Ārstu biedrības Ētikas komisijas pieņemto lēmumu
Sabiedrībai ir tiesības zināt par Latvijas Ārstu biedrības Ētikas komisijas pieņemto lēmumu, kurā vērtēta ārsta rīcība. Komisijai vajadzēja vērtēt konkrētā jautājuma nozīmīgumu...
Lasīt tālākSaeima pieņem Tieslietu akadēmijas likumu
Lai veicinātu efektīvu un profesionālu tiesu varas īstenošanu, nodrošinot ilgtspējīgu mācību sistēmu tieslietu jomā, Saeima ceturtdien, 24.oktobrī, pieņēma jaunu likumu, ar ko iecerēts...
Lasīt tālākTurpmāk pārtikas pakas tiks piešķirtas tikai trūcīgajiem un tiem, kas nonākuši krīzes situācijās
No 2025. gada 1. janvāra Eiropas Savienības atbalsts tiks mērķēts uz sociāli vismazāk aizsargātām iedzīvotāju grupām un tiks mainīts pārtikas atbalsta apjoms. To joprojām varēs saņemt...
Lasīt tālāk