Pedagogu trūkums rada stresu arī skolēniem un vecākiem
Līdz jaunā mācību gada sākumam ir atlikusi nedaudz vairāk kā viena nedēļa un sociālos medijus ir pārpludinājuši sludinājumi par dažādu mācību priekšmetu pedagogu vakancēm. Vietnē kurdarbs.lv ir aktuālas vairāk nekā 570 pedagogu vakances, bet visidarbi.lv pat vairāk nekā 700 vakances. Tiek meklēti gan matemātikas, gan fizikas vai ķīmijas, gan svešvalodu skolotāji un skolotāju palīgi. Lielais vakanču skaits nozīmē, ka arī daudziem skolēniem un ģimenēm visā Latvijā nav pārliecības par to, ka jauno mācību gadu varēs uzsākt bez dažām. Situācija īpaši uztrauc skolēnus, kuriem 2024./2025. mācību gadā gaidāmi eksāmeni.
Augstas prasības, reformas un slodze
Lai gan pedagogu trūkums nav tikai Latvijas problēma un līdzīga situācijas iezīmējas daudzās valstīs, tostarp, par izglītības līderi uzskatītajā Somijā, Latvijā šī problēma ir saistīta ar vairākiem faktoriem – viens no tiem ir atalgojums, kas attur jaunos speciālistus no šīs profesijas izvēles un motivē esošos skolotājus meklēt darbu citās nozarēs. Tāpat skolotāji bieži saskaras ar augstām prasībām, lielu darba slodzi un administratīvo slogu, kas var novest pie izdegšanas sindroma. Tā rezultātā daudzi skolotāji pamet profesiju. Gadu no gada tiek diskutēts arī par to, kāpēc salīdzinoši mazs skaits jauniešu izvēlas apgūt skolotāja profesiju. Šeit jāpiezīmē, ka dažādas izglītības reformas, kā arī neskaidrības saistībā ar izmaiņām mācību procesā, rada nenoteiktību un neapmierinātību skolotāju vidū, kas attiecīgi attur potenciālos skolotājus no profesijas izvēles.
Apvieno darbu vairākās skolās un pat pilsētās
Kamēr valstī kopumā problēmai ir vairāk cēloņu, nekā risinājumu, situācija tālmācībā būtiski atšķiras. Tieši mācību formāta specifika un iespēja strādāt ar skolēniem no jebkuras vietas, pasargājusi tālmācību no pedagogu trūkuma. Turklāt, ir izdevies piesaistīt pedagogus arī tādos priekšmetos ka franču valoda, spāņu valoda u.c., sniedzot skolēniem plašas otrās svešvalodas izvēles iespējas. Nav noslēpums, ka daudzas skolas šobrīd saskaras ar problēmu tieši otrās svešvalodas nodrošināšanas jomā, pedagogu trūkuma dēļ nespējot piedāvāt alternatīvas krievu valodai. Eiropas Tālmācības vidusskola ir viena no retajām skolām, kas jauno mācību gada sagaida ar pilnībā nokomplektētu skolotāju kolektīvu – daudzi no viņiem savieno darbu tālmācībā un parastajā skolā. Nav noslēpums, ka virknē mazo skolu pedagogiem nav iespējas strādāt pilnu slodzi – mazais skolēnu skaits ietekmē arī pedagogu atalgojumu, taču ne vienmēr un ne visi var pārcelties uz lielajām pilsētām. Virkne pedagogu risinājumu ir atraduši tieši apvienojot abus mācību formātus, iegūstot arī konkurētspējīgāku atalgojumu. Turklāt, izpaliek braukāšana starp vairākām skolām vai pat pilsētām, kas šobrīd daudziem pedagogiem ir ikdiena, paņemot daudz laika un enerģijas.
Bez pietiekama skolotāju skaita nav iespējama iekļaujoša izglītība
Kad skolā ir pietiekami daudz pedagogu, skolēniem tiek nodrošināta kvalitatīva izglītība, kas atbilst izglītības standartiem. Katrs priekšmets tiek mācīts padziļināti un profesionāli, sniedzot skolēniem iespēju iegūt nepieciešamās zināšanas un prasmes. Ar pietiekamu skolotāju skaitu iespējams nodrošināt individuālu pieeju katram skolēnam, ņemot vērā viņu mācīšanās tempu, spējas un vajadzības. Tas veicina labāku izglītības rezultātu sasniegšanu un mazina nevienlīdzību mācību procesā. Visbeidzot, skolēni un vecāki var justies droši un pārliecināti par mācību procesu, jo pedagogu trūkums rada nestabilitāti un stresu, kas negatīvi ietekmē mācību vidi un skolēnu emocionālo labsajūtu.
Ikvienas valsts izglītības sistēmā ir kritiski svarīgi, lai skolās būtu pietiekams skaits kvalificētu pedagogu, kas nodrošina pilnvērtīgu un sabalansētu izglītību bērniem. Pedagogu trūkums nav radies vienas nakts laikā – tā ir kompleksa problēma, kas prasa kompleksu risinājumu, un viena no risinājuma sastāvdaļām ir iespēja mācīt no jebkuras vietas, tas nozīmē, ka darba meklējumos nav jāmaina dzīvesvieta atkarībā no tā, kurā pašvaldībā ir vairāk bērnu.
Vēl par tēmu:
Cilvēktiesību komisija aicina turpināt pilnveidot rīcības algoritmu vardarbības novēršanai skolās
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti trešdien, 12. martā, iepazīstoties ar rīcības algoritmu vardarbības novēršanai izglītības iestādēs un plānotajām izmaiņām...
Lasīt tālākSaeima konceptuāli atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu pamatskolā
[caption id="attachment_33908" align="alignnone" width="300"] Hands raised in classroom[/caption] Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, ceturtdien, 6. martā,...
Lasīt tālākSaeimas Izglītības komisija rosina ierobežot tālmācības iespējas pamatskolā
Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, trešdien, 26.februārī, lēma Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Deputāti vienojās iesniegt...
Lasīt tālākDeputāti aicina nekavējoties atjaunot veselības mācību kā atsevišķu priekšmetu skolu mācību programmās
Sociālo un darba lietu komisijas Sabiedrības veselības apakškomisijas un Nevienlīdzības mazināšanas apakškomisijas deputāti vēstulē Valsts prezidentam un Ministru prezidentei, kā arī...
Lasīt tālākTiesībsargs: Audzēkņiem ir tiesības laicīgi zināt par izmaiņām stipendiju piešķiršanas kārtībā
Stipendijas saņemšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību var mainīt, taču šim procesam jābūt savlaicīgi zināmam un skaidri saprotamam visiem, uz kuriem tas attiecas. 2024. gada...
Lasīt tālākMācību kvalitāte, skola vai pedagogs – kurš atbildīgs par skolēnu sasniegumiem?
Nav noslēpums, ka reizēm skolēni intensīvi mācās tieši pirms pārbaudes darbiem, bet ātri aizmirst apgūto pēc to nokārtošanas. Tas var radīt grūtības, jo nākamās tēmas bieži balstās...
Lasīt tālākTiesībsarga birojs: Pedagogu ētikas normām jābūt vienotām, un arī pārkāpumi jāvērtē pēc vienotas kārtības
Izvērtēt, vai pedagogs ievērojis profesionālās ētikas principus, šobrīd ir katras izglītības iestādes vadības kompetencē. Arī ētikas kodeksu izstrādā katra izglītības iestāde pati....
Lasīt tālākSaeima apstiprina jaunu Augstākās izglītības padomi
Saeima ceturtdien, 16.janvārī, apstiprināja jaunu Augstākās izglītības padomi. Augstākās izglītības padomē apstiprināta Baiba Rivža, Artūrs Zeps, Andris Teikmanis, Jeļena Vediščeva,...
Lasīt tālākČeslavs Batņa kritizē nepārdomātu līdzekļu izlietojumu izglītības nozarē
Pērn Ministru kabinets lēma par pasākuma „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana” īstenošanas noteikumiem, šim projektam atvēlot vairāk nekā 21...
Lasīt tālākLembergs: Valdība strādā pie tā, lai slēgtu skolas, bet tai būtu jādomā kā celt izglītības līmeni
Tas ir kauns, ka neviena Latvijas augstskola nav iekļuvusi starp 1000 labākajām pasaules universitāšu reitingā, sacīja politiķis Aivars Lembergs. “Tikko olimpiskajās spēlēs mūsu puiši...
Lasīt tālāk