Piegriezīs skābekli nakts veikaliem
Likumdevējs spēris vēl vienu soli, kas, ierobežojot iespēju pēc pulksten 22 iegādāties alkoholu, liegs vērā ņemamu peļņu arī mazajiem diennakts veikaliņiem, kas pašlaik, izmantojot likuma pieļautos izņēmumus, alkoholu tirgo arī pēc 22.
Pašreiz spēkā esošais regulējums nosaka, ka alkoholu tirdzniecības vietās pēc pulksten 22 tirgot aizliegts, ja vien komersants to nepārdod lejot un nodrošina pārdotā alkohola patērēšanu uz vietas – izvietojot galdus un krēslus.
Otrdien, izskatot priekšlikumus alkoholisko dzērienu aprites likuma grozījumiem, Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija apstiprināja likumprojekta izstrādes darba grupas sagatavoto ierosinājumu, ka alkoholu pēc 22 varēs realizēt tirdzniecības vietās, kurās to realizē tikai lejamā veidā. Proti, tikai bāros, restorānos, klubos un kafejnīcās.
Pirms šā priekšlikuma apstiprināšanas daži deputāti pauda pieņēmumu, ka diennakts veikalu, kas šādā veidā tirgo alkoholu arī pēc pulksten 22, nemaz neesot tik daudz. Taču šo argumentu mazvērtīgu padarīja Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes nodaļas priekšnieka vietnieks Arvils Feierābends, norādot, ka tieši pie šiem veikaliem biežāk notiek sabiedriskās kārtības pārkāpumi.
Netika ņemts vērā arī Alkohola ražotāju un tirgotāju apvienības pārstāvja Gunta ĀboltiņaĀboliņa aicinājums neatbalstīt šo priekšlikumu, jo tas daudziem tirgotājiem palīdzot izdzīvot. Viņš atkārtoti aicināja alkohola tirgošanai atvēlēto laiku pagarināt līdz pusnaktij, taču arī šis aicinājums netika ņemts vērā.
Apstiprinājumu guva arī cits priekšlikums, kas nākotnē daudziem komersantiem liks pārkārtot tirdzniecības zāles, jo likums, ja to līdz trešajam lasījumam negrozīs, alkohola tirdzniecību pieļaus tikai tādā gadījumā, ja alkoholiskie dzērieni, tabakas izstrādājumi un ar šīm precēm saistītās citas preces, piemēram, korķu viļķi un šķiltavas, tiks izvietotas atsevišķā tirdzniecības zāles zonā. Šobrīd daudzos lielveikalos, alkoholiskie dzērieni patērētāja skatienam tiek piedāvāti arī pārtikas preču zonās.
Šis ierobežojums gan netiks attiecināts uz dzērieniem, kuros alkohols nepārsniegs piecus tilpumprocentus, un tas ir kompromiss starp tirgotājiem, ražotājiem un likumdevēju, jo ieinteresētās puses sākotnēji vēlējušās panākt, lai ārpus speciāli norobežotās tirdzniecības zonas varētu tirgot arī stiprākus alkoholiskos dzērienus.
Lai alkoholisko dzērienu pieejamībai nepievērstu pārlieku lielu pircēju uzmanību, tirgotāju organizētās degustāciju akcijas arī nedrīkstēs notikt ārpus speciāli norobežotās tirdzniecības zonas.
Ar dažiem iebildumiem pieņemts priekšlikums, kas nākotnē ierobežos alkohola tirdzniecību 50 metru attālumā no izglītības iestādēm. G. ĀboltiņšĀboliņš gan iebilda, ka, piemēram, Vecrīgā šis ierobežojums alkohola tirdzniecību padarītu gandrīz neiespējamu, taču komisijas deputāti iebildumus neņēma vēra, solot, ka tirdzniecības vietām, kas jau pašlaik ar alkoholu tirgojas tuvāk nekā 50 metrus no mācību iestādēm, šīs tiesības neatņems. Tas attieksies tikai uz komersantiem, kas izņems jaunu alkohola mazumtirdzniecības licenci.
Deputāti arī solīja, ka centīsies atrisināt problēmu, par kuru brīdināja Saeimas Juridiskais birojs. Proti, laikā, kamēr šī norma nav stājusies spēkā, komersants var uzsākt tirdzniecības vietas būvniecību, paredzot tajā tirgot arī alkoholu, taču, likumam stājoties spēkā, viņa iecere tiktu apdraudēta. Šādas situācijas, kurās ignorēts tiesiskās paļāvības princips, varētu izraisīt tiesāšanos ar valsti.
Avots: nra.lv /Jānis Lasmanis
Vēl par tēmu:
Ēģiptes izcelsmes kartupeļos atklāj augu veselībai bīstamu baktēriju
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) iznīcināšanai nosūtījis Ēģiptes izcelsmes kartupeļu kravu, jo kartupeļu paraugā, kas noņemts, veicot importa kontroli uz robežas, Valsts augu aizsardzības...
Lasīt tālākNoskaidroti pasaules lielākie uzņēmumi
Profesionālo pakalpojumu uzņēmuma EY un Sanktgallenes Universitātes Pasaules 500 Lielāko Ģimenes Uzņēmumu Indekss par 2025. gadu atklāj, ka Indeksā iekļauto ģimenes uzņēmumu kopējie...
Lasīt tālākFebruārī tūristu mītnēs par 11,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada februārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 145,4 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 11,4% pieaugumu salīdzinājumā ar 2024. gada februāri, liecina Centrālās statistikas...
Lasīt tālākĒrtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju
Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...
Lasīt tālākPVD ir atļāvis PKS “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) pieņēmis lēmumu atļaut piensaimnieku kooperatīvai sabiedrībai “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā. Atgādinām, ka PVD pagājušās nedēļas...
Lasīt tālākPētījums: Baltijas valstīs pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpina pieaugt
Neraugoties uz to, ka pēdējos gados tādas starptautiskas kompānijas kā “Google”, “Meta” un “Amazon” paziņojušas par darbinieku skaita samazināšanos, Latviju un Baltijas valstis...
Lasīt tālākSieviešu pārstāvība Latvijas uzņēmumos virs ES vidējā rādītāja
Salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības (ES) valstīm Latvijā ir lielākais to uzņēmumu īpatsvars, kur vismaz 40% no augstākā līmeņa vadības veido sievietes, liecina Eiropas Investīciju...
Lasīt tālākPamatojoties uz SPKC sniegto informāciju, PVD daļēji aptur PKS “Straupe” darbību
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) uz laiku daļēji apturējis piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības “Straupe” darbību, jo no Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) saņemtā...
Lasīt tālākPopularitāti atgūst divu dienu ceļojumi nedēļas nogalēs pa Baltijas valstīm
Divu dienu ceļojumi nedēļās nogalēs atkal ieinteresējuši tos, kuri vēlas apskatīt neredzētas vietas tepat Baltijas valstīs, kā arī pašreizējos ekonomiskajos apstākļos daudziem būtiski...
Lasīt tālākMartā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas
Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...
Lasīt tālāk