PTAC aicina patērētājus būt uzmanīgiem, izmantojot Melnās piektdienas piedāvājumus
Joprojām aktuāls ir jautājums, vai iepirkšanās internetā sagādās priecīgu saviļņojumu vai tomēr vilšanos. Distances tirdzniecībā preču pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji ir atbildīgi par normatīvo aktu prasību izpildi, tomēr nenoliedzami būtiska iepirkšanās procesā ir arī pašu patērētāju kritiska, pārdomāta un vērīga rīcība. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina tirgotājus būt godīgiem, savukārt patērētājiem – laicīgi sagatavoties un nepakļauties dažādiem mārketinga trikiem un pat manipulācijām vai krāpšanai, pievilinot pircējus ar dažādām akcijām, piemēram, Melnās piektdienas izpārdošana, Zemo cenu maratons, Atlaižu nakts, Ziemassvētku atlaides u.tml.
Patērētāji joprojām turpina regulāri iepirkties tiešsaistē. Šādos apstākļos veidojas jauni internetveikali, jaunas tirdzniecības platformas un uzdarbojas arī krāpnieki. PTAC novērojis, ka pusē (437) no 892 šī gada desmit mēnešos saņemtajiem iesniegumiem par precēm ir sūdzības tieši par pirkumiem internetā un citos attālinātos veidos (pa tālruni, katalogā), un lielākajā daļā iesniegumu aprakstīta atsevišķu pārdevēju negodprātīga rīcība, piedāvājot un pārdodot interneta vietnēs preces, kuru piegāde netiek nodrošināta apsolītajā termiņā, vai arī preces netiek piegādātas vispār, un ir vilcināšanās ar naudas atmaksu. PTAC ir aicinājis novērst konstatētos pārkāpumus, kā arī pret dažiem komersantiem PTAC ir uzsācis administratīvo lietu un par iespējamiem krāpnieciskiem nodarījumiem to darbībā informējis arī Valsts policiju. Ir saņemtas sūdzības arī par gadījumiem, kad patērētāji, saņemtās preces mājās izpakojot, atklāj tām mehāniskus bojājumus, piemēram, sasists televizora ekrāns, salauztas mēbeļu detaļas u.c.. Patērētājiem nākas risināt arī citas domstarpības gan ar pārdevējiem, gan piegādātājiem, bieži, it īpaši pirmssvētku laikā, patērētājiem apsolītie piegādes termiņi netiek ievēroti vai pasūtītās preces pat nenonāk līdz adresātam.
PTAC saņem sūdzības un telefoniski un elektroniski bieži konsultē patērētājus par to, kā risināt to vai citu problēmu, kas radusies pēc iepirkšanās tiešsaistē, tādēļ komersantiem PTAC atkārtoti norāda par pienākumu interneta vietnē sniegt patiesu informāciju par distances līguma noteikumiem, tai skaitā informāciju par tirgotāju, preci un tās cenu, par pasūtījuma apmaksas kārtību, piegādes noteikumiem un aktuāliem termiņiem, par saziņas iespējām saistībā ar patērētāja veiktajiem pasūtījumiem un par atteikuma tiesībām. Tikpat svarīgi ir pildīt patērētājam apsolīto un piegādāt preci noteiktajā termiņā, bet, ja objektīvu iemeslu dēļ tomēr situācija ir mainījusies, PTAC aicina ikvienu pārdevēju nevilcinoties sazināties ar pasūtījuma veicēju un risināt jautājumu par preces piegādi atbilstoši patērētāja interesēm un noslēgtajam līgumam. Vienlaikus, ir svarīgi nodrošināt aktīvu komunikāciju ar pircējiem.
Atceries – godīga attieksme pret pircēju nodrošinās viņa lojalitāti veikalam un ilgtermiņā piepulcēs klāt vēl daudzus citus.
PTAC patērētājiem iesaka uzmanīgi iepazīties ne tikai ar sniegto informāciju, bet arī iepirkties pārdomāti un droši, tādēļ aicina ņemt vērā šos padomus:
Pirms iepirkšanās
- Savlaicīgi izveido tiešām nepieciešamo iepirkumu/lietu sarakstu! Tev būs jāmaksā par preces atpakaļ nosūtīšanu atteikuma tiesību gadījumā (ļoti reti pārdevēji piedāvā bezmaksas atgriešanu), lieki tiks noslogoti tirgotāji un piegādātāji, kā arī, neapdomīgi rīkojoties, vari zaudēt naudu.
- Salīdzini cenas un informāciju par preci vairākos avotos, lai iegūtu pilnīgāku priekšstatu par vēlamo preci un cenu amplitūdu!
- Rūpīgi izvērtē piedāvājumus sociālajos tīklos un interneta vietnēs, it īpaši, ja cenai ir noteikta liela atlaide vai arī cena ir nesamērīgi maza.
- Pirms iepirkšanās interneta platformās, uzzini pēc iespējas vairāk par pārdevēju! Platforma ir kā tirdzniecības centrs tiešsaistē, kur preces pārdod dažādi komersanti, arī ārvalstu, tāpēc esi uzmanīgs!
- Īpaši kritiski izvērtē reklāmas sociālajos tīklos un e-pastā par iespēju ierobežotā laika periodā iegādāties preci kādā interneta vietnē, piedāvājot dažādus labumus – lielas atlaides, dāvanas vai citus bonusus (var tikt noslēgts abonēšanas/ilgtermiņa līgums, dāvanas nav iespējams saņemt, jo, piemēram, akcija neattiecas uz konkrēto/ Baltijas reģionu, to šobrīd to vēl tehniski nevar nodrošināt utt., krāpnieki preci vispār nepiegādās).
- Netici piedāvājumiem sociālajos tīklos un par zīmolu preču tirdzniecību par zemām cenām! Ražotāji zīmolu preces netirgo sociālajos tīklos, un tās nemēdz būt lētas.
- Pajautā radiem un draugiem atsauksmes par viņu iecienītākajiem internetveikaliem/tirgotājiem, zīmoliem un ražotājiem!
- Iepazīsties arī ar citām atsauksmēm – pārliecinies, ka komersants nav iekļauts PTAC aizdomīgo vietņu sarakstā vai Melnajā sarakstā vai kā citādi guvis negatīvus reitingus!
- Izveido atsevišķu norēķinu kontu tikai pirkumiem dažādās interneta vietnēs (īpaši ārvalstu) un pārskaiti tajā nepieciešamo summu! Par šāda konta izveides iespējām jautā savam maksājumu pakalpojuma sniedzējam, tā pasargāsi pamatkontā esošos līdzekļus no krāpnieku darbībām.
Izvēloties preci
- Izdari pārdomātu, izsvērtu un tikai uz informāciju balstītu izvēli!
- Novērtē interneta vietnes noformējumu un drošības simbolus (http:// vai atslēdziņas simbols)!
- Rēķinies ar to, ka uz darījumiem starp divām fiziskām personām neattiecas patērētāja tiesības – ne 14 dienu atteikuma tiesības, ne strīdu risināšana par preces nepiegādi vai tās neatbilstības novēršanu divu gadu laikā.
Pievērs īpašu uzmanību informācijai par pārdevēju – uzņēmuma nosaukumam, adresei un citiem saziņas līdzekļiem (Lursoft.lv var pārbaudīt arī informāciju par Latvijā reģistrēta uzņēmuma maksātnespēju vai saimnieciskās darbības apturēšanu). - Uzmanīgi izlasi preces aprakstu – nepaļaujies tikai uz fotogrāfijas vai reklāmas radīto pirmo iespaidu! Izmēru atbilstību noskaidro ne tikai apģērbiem!
- Pievērs uzmanību elektropreču energomarķējumā iekļautajai informācijai, lai ietaupītu ilgtermiņā.
- Izvērtē, cik reāli ir solītie preču piegādes termiņi un šaubu gadījumā noteikti sazinies ar pārdevēju!
- Izpēti preču piegādes veidus un to izmaksas (tai skaitā nodokļus) un izvēlies sev izdevīgāko!
- Pārliecinies par atteikuma tiesību izmantošanas iespējām Tavai izvēlētajai precei!
Komplektējot pirkumu grozu un veicot pasūtījumu
- Esi vērīgs, seko līdzi informācijai displejā, īpaši sākotnēji norādītās cenas vai piegādes termiņa izmaiņām (piemēram, atkarībā no preču pieejamības noliktavā) vai citām papildu maksām (piemēram, atkarībā no piegādes valsts vai izvēlētā maksājuma veida)!
- Izmanto tikai drošus preču apmaksas veidus, piemēram, maksā ar norēķinu karti vai kredītkarti, tad Tev ir iespēja izmantot naudas atgūšanas procedūru no maksājuma kartes izdevējiestādes (bankas).
- Izvēlies pēcapmaksu, ja pārdevējs nav labi zināms.
- Saglabā veiktā pasūtījuma informāciju ekrānšāviņos vai fotogrāfijās!
Atceries!
Informācija par pārdevēju noderēs neskaidrību un strīda gadījumā.
Pasūtījumu apstrāde un piegāde prasa laiku – jo tuvāk nāks svētki, jo ilgākas būs preču piegādes.
Pārdomāta iepirkšanās ļaus muļķīgi neiztērēt naudu un sagādās priecīgu saviļņojumu, saņemot gaidīto pasūtījumu.
Vēl par tēmu:
Martā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas
Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...
Lasīt tālākPopulārais Rīgas bārs “Sapņi un Kokteiļi” svin 15 gadus
Viens no Rīgas populārākajiem bāriem un izklaides vietām “Sapņi un Kokteiļi” svin savu 15. jubileju un ielūdz uz svinībām jau šo sestdien, 12.aprīlī, Rīgā, Blaumaņa ielā 32. Pasākumā...
Lasīt tālākLSKA: Brīvprātīgajā darbā vajadzētu vairāk iesaistīt augstas raudzes profesionāļus
“Latvijas senioru kopienu apvienība” (LSKA) iesaistījusies brīvprātīgā darba popularizēšanā starp LSKA ietilpstošo senioru organizāciju biedriem visā Latvijā. Brīvprātīgais darbs...
Lasīt tālākAtlaiž “airBaltic” vadītāju Martinu Gausu
Neuzticību Gausam akcionāru sapulces laikā pauda Satiksmes ministrija. 2025. gada 7. aprīlī notika Latvijas nacionālās lidsabiedrības “airBaltic” kārtējā akcionāru sapulce, kurā...
Lasīt tālākLBAS piedāvā četrus rīcības virzienus atbalsta pilnveidošanai vecākiem, kuri par bērnu rūpējas vieni
2025. gada 2. aprīlī Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība piedalījās Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas sēdē, kurā tika skatīts Labklājības ministrijas ziņojums par pētījumu...
Lasīt tālākPagarina Krievijas un Baltkrievijas lauksaimniecības un lopbarības produktu importa aizliegumu Latvijā
Aizliegums patēriņam Latvijā ievest lauksaimniecības un lopbarības produktus no Krievijas un Baltkrievijas būs spēkā vēl gadu, paredz ceturtdien, 3.aprīlī, Saeimā galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākApstrādes rūpniecība palielinās jau trešo mēnesi pēc kārtas, februārī sasniedzot 4,1% izaugsmi
Apstrādes rūpniecības apjomi šā gada februārī pieauga par 4,1%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Apjomi pieauguši jau trešo mēnesi pēc kārtas, turklāt pieaugums...
Lasīt tālākParedz īsākus termiņus iestāžu atbildēm uz iedzīvotāju iesniegumiem
Lai mazinātu birokrātiju iedzīvotāju saziņā ar iestādēm, Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija trešdien, 2. aprīlī, konceptuāli atbalstīja rosinātās izmaiņas Iesniegumu...
Lasīt tālākValsts kontrole: Ostu attīstības fondā no 2019. līdz 2023. gadam vismaz 161 770 EUR izmantoti neekonomiski, bet atsevišķos gadījumos – prettiesiski
Valsts kontrole lietderības revīzijā atklājusi, ka būtiska daļa Ostu attīstības fonda (fonds) līdzekļu izmantota neekonomiski, bet atsevišķos gadījumos – prettiesiski. Lielākā daļa...
Lasīt tālākLatvijas Restorānu biedrība aicina samazināt svētku dienu skaitu Latvijā
Latvijas Restorānu biedrība (LRB) ir vērsusies pie Latvijas Republikas Saeimas frakcijām un atbildīgajām komisijām, aicinot pārskatīt un samazināt valstī noteikto svētku dienu skaitu. Biedrība...
Lasīt tālāk