• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
28/06/2012, Kategorija: Bizness

1987. gada 5. novembrī PSRS Ministru padome izdeva lēmumu par Daugavpils hidroelektrostacijas celtniecības pārtraukšanu. Uz neatkarības cīņu kāpjošā viļņa sabiedrība to uztvēra kā tautas uzvaru, kā māmuļas Daugavas izglābšanu un pašu latviešu glābšanos no asimilācijas – ķellēm bruņotu migrantu pūļos.

Tagad šis emocionālais faktors palicis pagātnē un par nepieciešamību būvēt HES runā no jauna. Taču tikpat augstos toņos.

Ekonomikas attīstībai, ko, pēc piekritēju domām, varētu stimulēt šāda mēroga projekts, pretī tiek liktas bažas par iespējamo kaitējumu videi un skaisto Daugavas loku zaudēšanu, izpaliek vien nacionālais arguments.

Saskaņā ar oficiālo versiju HES būvniecība pirms ceturtdaļgadsimta tika pārtraukta nevis latviešu nepakļaušanās dēļ, bet tāpēc, ka Padomju Savienībā katastrofāli trūcis cementa. Sibīrijā tāpat tika apturētas vairākas HES jaunbūves. Taču pensionēts enerģētiķis Jānis Jermatāns stāsta, ka arī tā īsti nav taisnība – pietrūcis pavisam cita resursa, proti, rubļu, un Maskava bijusi gluži laimīga, ka Latvijas Padomju Sociālistiskā Republika brīvprātīgi atteicās no tai iezīmētās naudas. J. Jermatāns šo vēsturi zina, jo tieši viņš vadīja Daugavas HES būvniecības pārvaldi. Cīnījās līdz pēdējam par šo grandiozo projektu, taču viņa racionālie argumenti noslīka uzkurinātajā sabiedriskajā domā. Par to savukārt rūpējās toreizējais žurnālists Dainis Īvāns un publicists Artūrs Snips. Sākums plašiem tautas protestiem bija viņu publikācija Par Daugavas likteni domājot laikrakstā Literatūra un Māksla. Un arī tagad viņi savas domas nav mainījuši. D. Īvāns norakstītās idejas reanimēšanu, kurai plašāku skanējumu piešķīris Valsts prezidents Andris Bērziņš, nodēvējis par vājprātu. A. Snips savukārt uzsver: «Katrai upei ir savs enerģētiskais potenciāls, un no tās nevar izspiest vairāk, nekā tajā ir.» Daugava ar esošajām elektrostacijām jau attiecīgi esot izspiesta par 80%. Pietiek. Taču arī J. Jermatāns lieto skarbus vārdus un savu ideoloģisko pretinieku argumentus sauc par «noziedzību, nevis karogu, zem kā pulcināt tautu»: «Jāsaprot, ka upe mums ir Dieva dots resurss!» Pēc enerģētiķa domām, valsts pienākums ir gan būvēt jaunu elektrostaciju, gan arī attīstīt ūdensceļus.

Nostāju, ka jautājums ir vismaz pētīšanas vērts, atbalsta Latvijas Elektroenerģētiķu un energobūvnieku asociācija. Tās vadītājs Vilnis Krēsliņš skaidro – kopš padomju laikiem tehnoloģijas mainījušās, kļuvušas videi draudzīgākas. Arī sabiedriski politiskais konteksts ir cits. Tātad ir vērts parēķināt.

Viens no dedzīgākajiem HES idejas aizstāvjiem ir Saeimas deputāts latgalietis Jānis Lāčplēsis (Vienotība). Jūlijā viņam un vēl citiem atbalstītājiem iecerēta tikšanās ar Valsts prezidentu. Deputāta izpratnē galvenais arguments par labu HES ir ekonomiskās attīstības grūdiens Latgalei. Turklāt modernās horizontālās turbīnas neprasītu veidot tik lielu uzplūdinājumu – Daugavas loki paliktu drošībā. No svara ir arī fakts, ka HES ražo zaļo – atjaunojamo – enerģiju, taču sabiedrībai par to nav jāpārmaksā, kā tas ir ar vēja enerģijas ražošanu.

Šķietami plusu ir daudz. Tomēr jāpatur prātā, ka diskusijas pirmavots ir Ārvalstu investoru padome un prezidents pēc būtības tikai pavairojis tās rekomendāciju. Bet ārzemnieki grib attīstīt maksimāli lielus projektus, lai tirgotu savas tehnoloģijas, savas preces un nodrošinātu peļņu savām bankām. Jāatgādina, ka arī Visaginas atomelektrostacijas būvniecībai nepieciešamo miljardu eiro un procentmaksājumus Latvija grasās aizņemties no Japānas un ASV augļotājiem. Tāpat, visticamākais, notiktu Daugavpils HES gadījumā, ja lieta tiktāl nonāktu.

Uzņēmums Latvenergo šādu iespēju gan apšauba, jo ir skeptiski noskaņots pret Daugavas kaskādes tālāku attīstīšanu. Potenciālos komerciālos ieguvumus ierobežojot Latvijas Republikas robeža. Neatkarīgajai sniegtajā skaidrojumā minēts, ka padomju laikā projektētā Daugavpils HES jauda bija ap 200 megavatu, taču tad saskaņā ar projektu būtu jāapplūdina plašas teritorijas ne tikai Latvijā, bet arī Baltkrievijā. Tā kā kopš valstiskās neatkarības atgūšanas applūdināšana iespējama tikai mūsu valsts teritorijā, projektējamā Daugavpils HES jauda saruka līdz 100 megavatiem, un tas esot par maz šāda mēroga projektam. Latvenergo uzskata, ka šobrīd līdzvērtīga alternatīva Visaginas atomstacijai nepastāv.

Avots: nra.lv /Imants Vīksne

329 skatījumi




Video

VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu

17/12/2024

Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...

Lasīt tālāk
Video

Kavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju

17/12/2024

Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...

Lasīt tālāk
Video

“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!

13/12/2024

“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...

Lasīt tālāk
Video

Saeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās

12/12/2024

Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...

Lasīt tālāk
Video

Saeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām

12/12/2024

Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...

Lasīt tālāk
Video

Plānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā

29/10/2024

Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...

Lasīt tālāk
Video

Irēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?

28/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...

Lasīt tālāk
Video

Kaspars Banders: Transfertcenu aktualitātes – kas uzņēmumiem jāņem vērā?

28/10/2024

19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" "KPMG Baltics" SIA nodokļu konsultāciju nodaļas direktors Kaspars Banders sniedza ieskatu aktuālajās transfertcenu prasībās...

Lasīt tālāk
Video

Mazinās administratīvo slogu būvniecības jomā

23/10/2024

2024. gada 22. oktobra sēdē Ministru kabinets apstiprināja izmaiņas virknē būvnoteikumu, lai mazinātu administratīvo slogu nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā, novēršot datu dublēšanos...

Lasīt tālāk
Video

ĀM: Jāturpina stingri ieviest esošās sankcijas un jāizskauž “ēnu flote”

18/10/2024

“Sankcijas pret Krieviju strādā – Krievijas ekonomiku un tās ienākumu avots, kas “baro” tās militārās spējas un kara mašinēriju agresijas karā pret Ukrainu, sankcijas ietekmē negatīvi. Krievijas...

Lasīt tālāk