Ringolds Arnītis: Politiķiem vajadzētu nākt pie prāta un atgriezties pie iepriekšējā ostas pārvaldes modeļa
Politiķiem vajadzētu nākt pie prāta un atgriezties pie iepriekšējā ostas pārvaldes modeļa, intervijā Neatkarīgajai sacīja Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes pārstāvis, Latvijas Agronomu biedrības valdes loceklis Ringolds Arnītis.
“Gan tranzītkravu, gan vispār kravu kritums ostās ir ļoti ievērojams. Tomēr ir arī labās ziņas, ka Latvijas zemkopības kooperatīvi ražo daudz graudu. Lielākā daļa Latvijas graudaugu – kvieši, rudzi, auzas, griķi – aiziet uz eksportu caur ostām. Graudaugu eksporta pienesums Latvijas ekonomikai ir ļoti ievērojams – mēs sezonā eksportējam graudus 600 – 700 miljonu eiro vērtībā,” sacīja Arnītis.
Viņš atklāja, ka pašlaik ir tāda situācija, ka Rīgas brīvostas pārvaldes ostas kapteinis janvārī ir izdevis rīkojumu, kas atļauj piestātnē A5-5 tauvot tikai pasažieru un „Ro-Ro” tipa kuģus. Līdz ar to ir apgrūtināts graudu eksports, nogādājot tos „Rīgas ostas elevatorā” un iekraujot kuģos. Graudi tiek ievesti vienā vietā, tad tiek pārvesti ar automašīnām uz citu, kur tiek glabāti un krauti kuģī: “Rodas sarežģījumi un lieki izdevumi. Rīgas elevators ir labs tādā ziņā, ka tur būtu iespējams šķirot graudus. Tas būtu labi gan graudaugu audzētāju kooperatīviem, gan Rīgai. Kļūst ļoti sarežģīti vest nodot graudus eksportam no Vidzemes un Latgales. Tad zemkopjiem jāskatās uz Liepāju vai Ventspili, bet tas ir tālāk un transportēšana izmaksā dārgāk.”
“Domāju, ka jaunajai Rīgas varai šim jautājumam vajadzētu pievērsties un tas ir jāsakārto, lai eksportējošiem uzņēmumiem būtu normāli nosacījumi. Latvijas ekonomikā nav tik daudz ražojošu jomu, lai tā vienkārši radītu sarežģījumus graudu eksportētājiem. Ja uzņēmējam divreiz jāpārkrauj sava krava, jāved tā no vienas vietas uz citu, viņš sāks rēķināt, vai viņam nav izdevīgāk meklēt citu ostu,” pauda Arnītis.
“Ir saprotams, ka pastāv koncepcija par ostas saimnieciskās darbības pārvirzīšanu tālāk projām no pilsētas centra uz Daugavas iztekas pusi, taču vismaz pagaidām pietrūkst labas alternatīvas Rīgas elevatoram. Tur pašlaik ir pietiekama infrastruktūra, tur ir putekļu nosūkšanas ierīces, kas samazina gaisa piesārņojumu. Raža šogad būs ļoti lieliska. Lieliski būtu arī saglabāt tās kvalitāti un nodrošināt tās eksportu. Caur Rīgas ostu iet arī Lietuvas kravas. Ja lietuvieši jutīs, ka Rīgā radušies apgrūtinājumi, viņi vedīs graudus uz savas valsts ostām. Būtu jārada tādi apstākļi, lai kravu vedēji vēlētos strādāt ar Rīgu un vestu kravas uz Rīgas elevatoru. Savulaik vai katru gadu bija problēmas ar dzelzceļa vagoniem. Tiklīdz ir ražas novākšana, tā vagonu trūkst. Arī šāda veida jautājumi būtu jārisina Rīgas varai,” uzskata Latvijas Agronomu biedrības valdes loceklis.
“Agrāk graudu kravas Rīgai nebija prioritāte, jo nāca tranzītkravas un nauda griezās. Taču tagad pie pašreizējā kravu plūsmas apsīkuma graudi varētu Rīgai būt ļoti vērtīga lieta,” uzskata Arnītis.
“Politiķiem vajadzētu nākt pie prāta un atgriezties pie iepriekšējā ostas pārvaldes modeļa,” pauda Arnītis, turpinot, ka “Kravas jau pa gaisu ostā nenonāk – tiek izmantota pilsētas infrastruktūra. Tāpēc osta un pilsēta var dzīvot kopā, tikai sadarbojoties.”
“Diemžēl līdzšinējā valdošo partiju politika ar strauju raustīšanos un radikāliem lēmumiem par ostām ir veicinājusi tās nelāgās parādības, kuras redzam – spēju tranzītkravu kritumu, kas pirmajā ceturksnī Rīgas ostai bija par 23,9%, bet pusgada mīnuss ir 27,6%. Tagad vēl klāt nāk bažas, ka arī lauksaimniecības produktu eksports tiks būtiski kavēts un grauts. Nezinu, kāda būs situācija gada beigās, kad varēs analizēt, kādi skaitļi ir bijuši Tallinas ostā, Klaipēdas ostā. Baidos, ka kaimiņiem tie būs labāki, bet Rīga būs atpalicēja un zaudētāja. Latvijai jau nav nekādu dižo resursu eksportam – ir kokmateriāli, pārtikas produkti, graudi. Tiem vajadzētu pēc iespējas lielāku atbalstu un zaļo gaismu. Jūras transports ir salīdzinoši lētāks, bet Latvijai ir ostas ‒ tās vajadzētu izmantot,” pauda Arnīis.
“Šogad ir visi priekšnoteikumi, lai graudaugu raža būtu ļoti laba – gan valdībai, gan galvaspilsētai vajadzētu pagriezties zemnieku virzienā ar seju. Tā ir reāla nauda. Var jau lepni teikt, ka neko nevajag, ka nevajag neko ražot, jo tad put un smird. Ka būs tikai parki un daba. Taču, ja pilsētā nav naudas, tad cilvēki brauc projām,” norādīja Latvijas Agronomu biedrības valdes loceklis.
Vēl par tēmu:
Latvija izstāsies no Otavas konvencijas, lemj Saeima
Latvija izstāsies no konvencijas par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu (Otavas konvencija), paredz trešdien, 16.aprīlī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākĒģiptes izcelsmes kartupeļos atklāj augu veselībai bīstamu baktēriju
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) iznīcināšanai nosūtījis Ēģiptes izcelsmes kartupeļu kravu, jo kartupeļu paraugā, kas noņemts, veicot importa kontroli uz robežas, Valsts augu aizsardzības...
Lasīt tālākNoskaidroti pasaules lielākie uzņēmumi
Profesionālo pakalpojumu uzņēmuma EY un Sanktgallenes Universitātes Pasaules 500 Lielāko Ģimenes Uzņēmumu Indekss par 2025. gadu atklāj, ka Indeksā iekļauto ģimenes uzņēmumu kopējie...
Lasīt tālākOtro gadu Valsts kontroles atzinumi par gada pārskatiem bez iebildēm, tomēr atbilstības jautājumi izgaismo iespējas budžeta līdzekļu ietaupījumam
Valsts kontrole ir pabeigusi 2024. gada finanšu revīzijas ministrijās un centrālajās valsts iestādēs. Un arī šogad – jau otro gadu pēc kārtas – visi sniegtie atzinumi par gada pārskata...
Lasīt tālākFebruārī tūristu mītnēs par 11,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada februārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 145,4 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 11,4% pieaugumu salīdzinājumā ar 2024. gada februāri, liecina Centrālās statistikas...
Lasīt tālākĒrtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju
Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...
Lasīt tālākPVD ir atļāvis PKS “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) pieņēmis lēmumu atļaut piensaimnieku kooperatīvai sabiedrībai “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā. Atgādinām, ka PVD pagājušās nedēļas...
Lasīt tālākPētījums: Baltijas valstīs pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpina pieaugt
Neraugoties uz to, ka pēdējos gados tādas starptautiskas kompānijas kā “Google”, “Meta” un “Amazon” paziņojušas par darbinieku skaita samazināšanos, Latviju un Baltijas valstis...
Lasīt tālākSieviešu pārstāvība Latvijas uzņēmumos virs ES vidējā rādītāja
Salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības (ES) valstīm Latvijā ir lielākais to uzņēmumu īpatsvars, kur vismaz 40% no augstākā līmeņa vadības veido sievietes, liecina Eiropas Investīciju...
Lasīt tālākOlas, majonēze un tematiski saldumi: pircēji gatavojas Lieldienu svinēšanai
Tērēt vairāk un iegādāties augstākas kvalitātes produktus vai tādus gardumus, kurus ikdienā pērk retāk, – pošoties Lieldienu svinēšanai, šādu gatavību pauduši 35 % Rimi aptaujas*...
Lasīt tālāk