Saeima: Projekta “Rail Baltica” neīstenošana radītu katastrofālas sekas
“Ja Latvija izvēlētos neturpināt apjomīgā “Rail Baltica” projekta īstenošanu, tad sekas būtu katastrofālas, tostarp būtu jāatmaksā līdz šim saņemtais Eiropas Savienības finansējums, Lietuva un Igaunija varētu pret Latviju vērsties starptautiskajā tiesā un piedzīt zaudējumus,” otrdien, 1.oktobrī, sacīja Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas priekšsēdētājs Gatis Liepiņš. Komisijas deputāti šodien uzklausīja projektā iesaistīto pušu informāciju par aktualitātēm projekta īstenošanā, tostarp uzņemtajām finansiālajām saistībām un to izpildi.
“Ja Latvija lemj no šī projekta atteikties, tad, visticamāk, mums būs daļēji vai pilnībā jāatmaksā līdz šim saņemtā nauda. Tas arī apdraudētu turpmākā Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšanu, kā arī kaitētu mūsu valsts starptautiskajai reputācijai, jo nespējam īstenot lielus Eiropas līmeņa projektus,” teica komisijas priekšsēdētājs.
Satiksmes ministrijas pārstāvji deputātus informēja, ka Eiropas Komisija šobrīd gatavo jaunu “Rail Baltica” projekta ieviešanas lēmumu, kas paredz aktualizēt termiņus un projekta īstenošanas kārtību. Plānots precizēt, ka Baltijas valstīs līdz 2030.gada beigām galvenokārt būs jāizbūvē viensliežu ceļi. Jaunais lēmums būs jāapstiprina visām dalībvalstīm. Latvijas pozīciju jaunajā lēmumā plānots formulēt informatīvajā ziņojumā, ko atbildīgā ministrija valdībā plānojusi iesniegt pēc divām nedēļām.
Iepriekšējā Eiropas Komisijas 2018.gada lēmumā bija noteikts, ka līdz 2025.gada beigām Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Polijā ir jābūt pabeigtai dzelzceļa infrastruktūrai, kas elektrificēta 1435 milimetru divsliežu ceļa jauktai satiksmei un piemērota 740 metru gariem preču vilcienu sastāviem.
Apspriežot projekta finanšu saistības, Baltijas valstu kopuzņēmuma AS “RB Rail” pārstāvji deputātiem skaidroja, ka patlaban uzņemtās saistības “Rail Baltica” projekta ieviešanai Latvijā veido 1,4 miljardus eiro. Tas ietver arī Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) finansēšanas līgumu summu, kas ir 1,1 miljonu eiro kopā ar Latvijas nacionālo līdzfinansējumu.
“Pēc divām nedēļām ceram sagaidīt, ka Satiksmes ministrija arī komisiju iepazīstinās ar sagatavoto informatīvo ziņojumu, kurā beidzot būs skaidra un ar Lietuvu un Igauniju saskaņota mūsu valsts nostāja projekta turpmākajā īstenošanā,” pauž G.Liepiņš.
Vēl par tēmu:
VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu
Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...
Lasīt tālākKavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!
“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...
Lasīt tālākSaeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās
Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākSaeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām
Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...
Lasīt tālākPlānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...
Lasīt tālākIrēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...
Lasīt tālākKaspars Banders: Transfertcenu aktualitātes – kas uzņēmumiem jāņem vērā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" "KPMG Baltics" SIA nodokļu konsultāciju nodaļas direktors Kaspars Banders sniedza ieskatu aktuālajās transfertcenu prasībās...
Lasīt tālākMazinās administratīvo slogu būvniecības jomā
2024. gada 22. oktobra sēdē Ministru kabinets apstiprināja izmaiņas virknē būvnoteikumu, lai mazinātu administratīvo slogu nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā, novēršot datu dublēšanos...
Lasīt tālākĀM: Jāturpina stingri ieviest esošās sankcijas un jāizskauž “ēnu flote”
“Sankcijas pret Krieviju strādā – Krievijas ekonomiku un tās ienākumu avots, kas “baro” tās militārās spējas un kara mašinēriju agresijas karā pret Ukrainu, sankcijas ietekmē negatīvi. Krievijas...
Lasīt tālāk