Segliņa: Iespēja strādāt attālināti ir tieši saistīta ar uzticēšanos darbiniekiem
Ideja par produktivitātes uzlabošanu, pavisam atsakoties no attālināta darba, var izrādīties iluzora – atgriezties pirms Covid-19 pasaulē vairs nav iespējams, jo dažu gadu laikā esam būtiski mainījušies. Darbinieku motivācija un atdeve drīzāk slēpjas tajā, ciktāl darba devējs ir gatavs uzticēties darbiniekiem un spēj nodrošināt elastīgu un motivējošu darba vidi.
Līdzīgi kā citās organizācijās, SEB bankā pēdējos gados ir jaukts darba modelis – trīs dienas strādājam birojā, bet divas dienas darbinieki var strādāt attālināti (ja to ļauj ikdienas darba specifika). Mūsu novērojumi liecina, ka attālināta darba iespēju cilvēki novērtē un izmanto, bet labprāt strādā arī birojā. Tas saistīts ar dabisku vēlmi socializēties. Ir kolēģi, kuri izvēlas strādāt tikai no biroja.
Otrs novērojums – strādāšana no mājām nemazina produktivitāti, dažkārt pat pretēji, jo vairāku pienākumu veikšanai produktivitāte var būt pat augstāka, strādājot no mājām vienatnē. Jaukta darba modeļa lielākā priekšrocība ir sniegt darbiniekam abas iespējas – būt ar kolēģiem darba vidē, kas veicina sadarbību un piederības sajūtu, un arī būt vienatnē attālināti, kad darba pienākumus labāk veikt klusumā un nošķirtībā. Un tieši tāpēc mēs šādu pieeju turpinām un turpināsim.
Izkontrolēt visus nevar un nevajag, jāpanāk vēlme strādāt
Debates par to, vai attālināts darbs nemazina produktivitāti, parāda, ka daļa cilvēku (pamatā – darba devēju) uzskata, ka strādāšana klātienē ir “drošāks” darba attiecību veids, jo ļauj darbiniekus labāk “kontrolēt”. Tas liecina par zināmu nedrošības sajūtu darbinieku priekšā un neuzticēšanos. Ja attālināta darba laikā darbinieki pamatā slinko, tā nav tik daudz attālināta darba modeļa vaina, bet vadītāju un darbinieku attiecību vai darba vides un mērķu uzstādīšanas problēma. Mana pieredze liecina, – lai kādi būtu kontroles mehānismi darba vietā, darbinieks var diezgan pārliecinoši imitēt darbu, arī esot birojā. Totāla kontrole nav iespējama un nav arī vajadzīga, ir jārūpējas par to, lai cilvēki gribētu strādāt un darba vide tiem būtu patīkama, noderīga, atbalstoša.
No darba laika skaitīšanas uz konkrētu mērķu izpildi
Galvenais izaicinājums, kas ir aktuāls pamatā lieliem kolektīviem, ir darbinieku produktivitātes mērīšana, pārejot no “nostrādātā laika” pieejas uz padarīto darbu pieeju. Tas nav vienkārši, jo darbinieki parasti strādā komandās, kur kāds var ieguldīt vairāk laika un enerģijas, bet cits krietni mazāk. Komandu vadītājiem tas jāspēj laikus pamanīt un novērst.
Paļaušanās tikai uz automatizētiem produktivitātes risinājumiem, piemēram, pēdējā laikā daudz pieminēto “DeskTime”, diez vai nesīs cerētos augļus, ja netiks mainīta kopējā pieeja darba snieguma novērtēšanai. Piekrītu, ka produktivitātes rīki lieliski var palīdzēt analizēt darba ikdienu, veiktās aktivitātes un identificēt jomas, kur darbinieks, iespējams, tērē laiku nelietderīgi. Pielietojot produktivitātes rīku caur abpusēju uzticēšanos starp darbinieku un vadītāju, skaidri definējot un izmantojot to kā papildu instrumentu darba snieguma vadībai, noteikti iespējams veicināt produktivitāti un arī labvēlīgi ietekmēt darbinieku motivāciju.
Man ir bijusi iespēja izmēģināt dažādus produktivitātes mērīšanas rīkus, un lielākais ieguvums no tiem bija iespēja novērtēt, cik jēgpilni es esmu pavadījusi savu laiku, piemēram, piedaloties sapulcēs. Vai man bija jāpiedalās tajās visās? Ja zinu, ka vadītājs man uzticas, es varu atzīt identificētos kavēkļus un potenciālos uzlabojumus, ko uzrāda produktivitātes rīks, un tādā veidā mainīt un produktīvāk pavadīt savu darba dienu.
Kāds ir mūsdienīgs birojs?
Līdz ar darba vides elastību ir būtiski mainījusies arī izpratne par to, kāds ir mūsdienīgs birojs. Ar ērtu krēslu, labu apgaismojumu un kafiju birojā šodien vairs nepietiek – darbiniekiem ir vajadzīga viņu ikdienas aktivitātēs un vajadzībās balstīta vide. Vieta, kas sekmē jaunu ideju rašanos un problēmu risināšanu kopā ar kolēģiem. Vieta, kurā var atrast gan klusu stūrīti darbam vienatnē, gan telpu prezentācijai vai nelielai apspriedei. Proti, biroja veids, plānojums un funkcionalitāte izriet no darbinieku ikdienas vajadzībām, un tām ir pakārtota arhitektūra, dizains, tehnoloģiju nodrošinājums.
Mūsu pieredze rāda, ka galvenais darbinieku ieguvums birojā ir pievienotā vērtība, kas izriet no būšanas kopā ar kolēģiem. Tā ir domu apmaiņa par profesionāliem jautājumiem un iespēja aprunāties arī par ārpusdarba lietām, kas kopumā veido darbinieku labbūtību. Protams, arī biroja estētiskais noformējums, gaisa kvalitāte, mobilitātes iespējas un citi faktori ir būtiski, lai cilvēki gribētu nākt uz biroju. Tādēļ, pirms pavisam atteikties no attālināta darba iespējas, darba devējiem vajadzētu kritiski novērtēt, cik kvalitatīvs šobrīd ir birojs. Prieks, ka SEB banka jau šogad pārcelsies uz jaunu, mūsdienīgu un ilgtspējīgu biroju pašā Rīgas centrā – SATEKLES BIZNESA CENTRĀ. Arī jauno biroju plānojam jauktam darba vides modelim – paredzot, ka katru dienu daļa kolēģu strādās arī attālināti.
Ieguvēji var būt abi
Atsauksmes no bankas darbiniekiem liecina, ka galvenais jaukta darba modeļa ieguvums ir iespēja brīvāk, elastīgāk plānot savu laiku. Dinamiskā darba vidē, kad daudz tiek runāts par izdegšanas riskiem, īpaši būtiski sekot līdzi darbinieku labsajūtai. Elastība darba vides izvēlē un sajūta, ka tev uzticas, spēlē lielu lomu arī šajā jautājumā. Pērn veiktajā SEB bankas darbinieku aptaujā 96,4% darbinieku, kuriem ir iespēja strādāt arī attālināti, norādīja, ka šī iespēja atstāj pozitīvu ietekmi uz viņu individuālo labbūtību kopumā. Laimīgs un vesels darbinieks ir ieguvums ikvienam darba devējam.
Anita Segliņa, SEB bankas Personāla pārvaldes vadītāja
Vēl par tēmu:
LBAS pauž izbrīnu par birokrātijas mazināšanas rīcības grupas publiskajiem paziņojumiem
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) ir nosūtījusi vēstuli Ministru prezidentei E. Siliņai, Valsts kancelejas vadītājam R. Kronbergam un labklājības ministram R. Uzulniekam, kurā...
Lasīt tālākMācību uzņēmumiem ar ieņēmumiem līdz 3000 eiro gadā nebūs jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem
Skolēnu mācību uzņēmumiem, kuru ieņēmumi gadā nesasniegs 3000 eiro, nebūs Valsts ieņēmumu dienestā jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem. To noteic Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)...
Lasīt tālākĒģiptes izcelsmes kartupeļos atklāj augu veselībai bīstamu baktēriju
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) iznīcināšanai nosūtījis Ēģiptes izcelsmes kartupeļu kravu, jo kartupeļu paraugā, kas noņemts, veicot importa kontroli uz robežas, Valsts augu aizsardzības...
Lasīt tālākNoskaidroti pasaules lielākie uzņēmumi
Profesionālo pakalpojumu uzņēmuma EY un Sanktgallenes Universitātes Pasaules 500 Lielāko Ģimenes Uzņēmumu Indekss par 2025. gadu atklāj, ka Indeksā iekļauto ģimenes uzņēmumu kopējie...
Lasīt tālākFebruārī tūristu mītnēs par 11,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada februārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 145,4 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 11,4% pieaugumu salīdzinājumā ar 2024. gada februāri, liecina Centrālās statistikas...
Lasīt tālākĒrtākai iedzīvotāju mobilitātei plānots uzsākt vilciena un jauna autobusu maršruta pārrobežu satiksmi starp Igauniju un Latviju
Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata...
Lasīt tālākPVD ir atļāvis PKS “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) pieņēmis lēmumu atļaut piensaimnieku kooperatīvai sabiedrībai “Straupe” atjaunot darbību pilnā apjomā. Atgādinām, ka PVD pagājušās nedēļas...
Lasīt tālākPētījums: Baltijas valstīs pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpina pieaugt
Neraugoties uz to, ka pēdējos gados tādas starptautiskas kompānijas kā “Google”, “Meta” un “Amazon” paziņojušas par darbinieku skaita samazināšanos, Latviju un Baltijas valstis...
Lasīt tālākSieviešu pārstāvība Latvijas uzņēmumos virs ES vidējā rādītāja
Salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības (ES) valstīm Latvijā ir lielākais to uzņēmumu īpatsvars, kur vismaz 40% no augstākā līmeņa vadības veido sievietes, liecina Eiropas Investīciju...
Lasīt tālākPamatojoties uz SPKC sniegto informāciju, PVD daļēji aptur PKS “Straupe” darbību
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) uz laiku daļēji apturējis piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības “Straupe” darbību, jo no Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) saņemtā...
Lasīt tālāk