Skolēns un atzīmes sākumskolā. Kā pilnveidota vērtēšana 1.–3. klasē
“Sabiedrībā joprojām ir izplatīts uzskats, ka vērtība ir skolēna atzīmēm un reitingam klasē pašiem par sevi, nevis zināšanām un prasmēm,” saka Pāvels Pestovs, Valsts izglītības satura centra (VISC) vecākais eksperts un 72. vidusskolas direktors. Šim priekšstatam līdz ar pilnveidotās vērtēšanas sistēmas ieviešanu visās Latvijas skolās sabiedrībā ir jāmainās, priekšplānā izvirzot to, ko skolēns ir apguvis un izpratis.
No nākamā mācību gada visās Latvijas skolās tiks ieviesta pilnveidotā skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas sistēma – kā pirmsskolās, tā sākumskolās, kā arī pamatskolās un vidusskolās. Daudzviet Latvijā galvenie pilnveidotie vērtēšanas principi ir jau ieviesti, un, iespējams, daļa vecāku īpašas pārmaiņas nejutīs.
Nevis atzīmes, bet apguves līmeņi
Jau no pirmās klases bērnā būtu svarīgi veidot motivāciju mācīties, lai iegūtu reālajā dzīvē pielietojamas zināšanas, nevis saņemtu labu atzīmi. Motivāciju mācīties bērnam palīdz veidot izpratne par to, cik tālu viņš ir ticis zināšanu un prasmju apguvē, un uz ko viņam tiekties turpmāk. Taču jaunākā skolas vecuma bērnam atzīmes 10 baļļu sistēmā to nesniedz. Savukārt vērtējuma atspoguļošana četros līmeņos pret sasniedzamajiem rezultātiem palīdz bērnam saprast, kur ceļā uz savu zināšanu un prasmju apguvi viņš atrodas.
Tāpēc turpmāk pirmajās trīs pamatskolas klasēs vērtējuma izteikšanas veids būs tikai apguves līmeņi – sācis apgūt, turpina apgūt, apguvis, apguvis padziļināti (STAP). Katra skola nosaka kārtību, kā tiek noteikts apguves līmenis pret sasniedzamiem rezultātiem – vai nu ir veidoti snieguma apraksti līmeņos, vai izmantota vērtēšanas skala procentos. Savukārt, strādājot ar procentu skalu, ir svarīgi, lai tā atbilstu 4.–9. klašu vērtēšanas skalai.
● Sācis apgūt (0–40%) – skolēnam jāturpina sistemātiski mācīties, lai sekmīgi apgūtu tālāko mācību saturu (zināšanas, izpratne, prasmes mācību jomā, caurviju prasmes un attieksmes).
● Turpina apgūt (41–66%) – skolēnam jāturpina nostiprināt mācību saturu, skolēns demonstrē sniegumu tikai ar atbalstu.
● Apguvis (67–86%) – skolēns ir sagatavots mācību satura turpmākai apguvei nākamajā klasē, demonstrē sniegumu patstāvīgi.
● Apguvis padziļināti (87–100%) – skolēns ir sagatavots mācību satura turpmākai apguvei. Šis līmenis nenozīmē, ka skolēns ir pārsniedzis šajā klasē noteikto sasniedzamo rezultātu, bet skolēns mācību saturu ir izpratis dziļāk.
Rezultātā mainīsies arī liecības izskats, kuru saņem skolēns mācību gada beigās, jo informācija par skolēna zināšanām, izpratni un prasmēm būs raksturota daudz konkrētāk. Liecībā būs atspoguļoti nozīmīgākie sasniedzamie rezultāti visās septiņās mācību jomās un līmenis, kurā skolēns ir apguvis plānotos sasniedzamos rezultātus.
Kas mācību procesā skolēnam ir jāsasniedz?
Sākot apgūt jaunu mācību saturu – zināšanas, prasmes, veidot izpratni – ir jābūt noteiktiem sasniedzamajiem rezultātiem. Ļoti būtiski, lai tie skolēnam ir pilnīgi skaidri. Tāpat liela nozīme ir tam, lai mācīšanās laikā skolēni no skolotāja saņemtu kvalitatīvu atgriezenisko saiti, tas ir, informāciju par to, kā skolēnam šobrīd veicas mācību procesā un kas tieši vēl ir paveicams, lai sasniegtu izvirzīto rezultātu.
Atgriezeniskā saite arī ietekmē to, kā skolēni jūtas mācību procesā – ikvienam bērnam ir ļoti svarīgi no skolotājiem sadzirdēt, ko viņi dara labi un ko varētu darīt citādi, lai rezultāts būtu vēl labāks. Ir svarīgi, lai bērns ar prieku ietu uz skolu un mācītos nevis tāpēc, ka var sasniegt labu gala vērtējumu, bet gan tāpēc, lai justu, ka viņa centība ir pamanīta, un viņam būtu iedrošinājums apgūt jaunas prasmes.
Tāpēc ir svarīgi nodrošināt mācīšanās vidi, kurā bērni drīkst kļūdīties: es mācos, drīkstu kļūdīties, saprotu, kāpēc esmu kļūdījies, saprotu, kas man vēl jāiemācās, lai nākamreiz, kad būs līdzvērtīga situācija, es izdarītu labāk un precīzāk. Piemēram, divus mēnešus kādā tematā tiek apgūts jaunais mācību saturs, saņemot atgriezenisko saiti, un tad seko pārbaudes darbs, kurā skolēns var demonstrēt labāko, ko šajā tematā konkrētajā posmā ir apguvis.
Vērtējuma komunicēšana vecākiem
Jaunais vērtējuma izteikšanas veids ietekmēs arī komunikāciju ar vecākiem. Sabiedrībā joprojām ir izplatīts uzskats, ka vērtība ir skolēna atzīmēm un reitingam klasē – skaitliski izmērāmam rezultātam kontroldarbā vai eksāmenā. Savukārt paši skolēni mēdz uzskatīt, ka uzdevumi skolā ir tikai tādēļ, lai saņemtu par tiem atzīmi, – ja par tiem atzīmi neliek, tad kāpēc tos pildīt? Mainot šo priekšstatu un priekšplānā izvirzot to, ko skolēns ir apguvis, iemācījies un sapratis, mainīsies arī mācību vērtība gan vecāku, gan pašu skolēnu izpratnē.
Mācību saturs paredz, kāds būs mācību process, bet vērtēšanā tiek iegūti pierādījumi, vai plānotie sasniedzamie rezultāti ir sasniegti un vai var virzīties tālāk. Vērtēšana palīdz gan skolotājam, gan skolēnam. Skolotājam – lai izvērtētu mācīšanās procesu un plānotu nākamos soļus. Skolēnam – lai izvērtētu mācīšanās stratēģiju, iegūtu informāciju par savu progresu un par nākamajiem soļiem, lai progresētu tālāk. Tāpēc tieši saskaņotība starp vērtēšanu, mācību procesu un mācību saturu ir ļoti nozīmīga.
Vecāku uzdevums savukārt šajā procesā ir sniegt savam bērnam atbalstu un iedvesmu – ar sarunām par izglītības nozīmi, par skolu kā par vietu, kur mācīties domāt un risināt dažādas problēmas. Tāpat vecāki var iedrošināt savu bērnu jautāt skolotājam: ko es šodien iemācījos, ko es jaunu gribētu uzzināt, kas man vēl šobrīd nesanāk?
Pilnveidotā skolēnu mācību snieguma vērtēšanas kārtība ir daļa no pilnveidotā mācību satura un pieejas. Tā iekļauj skaidrus un saprotamus sasniedzamos rezultātus un vērtēšanas kritērijus, atbilstošus pierādījumus un efektīvu atgriezenisko saiti par skolēnam plānotajiem sasniedzamajiem rezultātiem. 2022. gada 6. septembrī Ministru kabinetā tika pieņemti grozījumi vispārējās pamatizglītības un vidējās izglītības standartos, precizējot un konkretizējot mācību satura un vērtēšanas plānošanas principus, lai nodrošinātu labākas mācīšanās iespējas un taisnīgāku snieguma novērtējumu ikvienam skolēnam un audzēknim. Šie valsts izglītības standartu grozījumi būs saistoši visām vispārējās izglītības iestādēm, sākot no 2024./2025 mācību gada, taču virkne izglītības iestāžu uzsākušas to ieviešanu jau šajā mācību gadā. Lai sniegtu izpratni un skaidrotu pilnveidotā mācību satura vērtēšanas principus un nepieciešamās pārmaiņas, VISC īsteno kampaņu “Vērtēšana, kas izceļ vērtīgāko”.
Vēl par tēmu:
Lembergs: Valdība strādā pie tā, lai slēgtu skolas, bet tai būtu jādomā kā celt izglītības līmeni
Tas ir kauns, ka neviena Latvijas augstskola nav iekļuvusi starp 1000 labākajām pasaules universitāšu reitingā, sacīja politiķis Aivars Lembergs. “Tikko olimpiskajās spēlēs mūsu puiši...
Lasīt tālākTiesībsargs: Pilnvērtīgs miegs nav iegriba, bet nepieciešamība – mācību stundām nav jāsākas agrāk par astoņiem rītā
Tiesībsargs līdz nākamā gada 31. martam aicina Ministru kabinetu pieņemt tādu regulējumu, kas skolās neļautu mācību stundām, konsultācijām, fakultatīvajām nodarbībām u.c. sākties...
Lasīt tālākAr valodas prasību izmaiņām akadēmiskajam personālam plāno veicināt augstskolu konkurētspēju
Lai stiprinātu augstākās izglītības un zinātnes kvalitāti un veicinātu augstskolu konkurētspēju, Saeima ceturtdien, 24.oktobrī, pieņēma grozījumus Augstskolu likumā par valodas prasībām...
Lasīt tālāk2025. gada 1. septembrī Izglītības un zinātnes ministrija plāno ieviest jaunu finansēšanas modeli “Programma skolā”
Pirmdien, 14. oktobrī Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) iepazīstināja par plānotajām izmaiņām pedagogu atalgojuma finansēšanas sistēmā, ieviešot jauno “Programma skolā” modeli....
Lasīt tālākBērniem līdz 6.klasei skolās liedz izmantot mobilos tālruņus
Bērniem līdz 6.klasei visās skolās no nākamā mācību gada liegs izmantot mobilos tālruņus. Kā izņēmums būs gadījumi, kad skolotājs tos būs atļāvis izmantot mācību procesā, paredz...
Lasīt tālākSadala mērķdotācijas pedagogu algām šā gada četriem mēnešiem
Pedagogu darba samaksai, otrdien, 2024. gada 1.oktobrī, valdība apstiprinājusi Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavoto rīkojuma projektu par mērķdotācijas sadalījumu pašvaldībām...
Lasīt tālākIzglītības komisija: bērniem līdz 6.klasei skolās plānots liegt izmantot mobilos tālruņus
Bērniem līdz 6.klasei plānots liegt skolās izmantot mobilos tālruņus. Kā izņēmums plānoti gadījumi, kad skolotājs tos būs atļāvis izmantot mācību procesā, paredz otrdien, 1. oktobrī,...
Lasīt tālākPedagogiem varēs kompensēt transporta un dzīvojamo telpu īres izdevumus
Lai izglītības iestāžu pedagogiem varētu kompensēt izdevumus par transportu un dzīvojamo telpu īri, Saeima ceturtdien, 26.septembrī, pieņēma par steidzamiem atzītos grozījumus Izglītības...
Lasīt tālākAugstskolu konkurētspējas veicināšanai komisija atbalsta grozījumus par valodas prasībām akadēmiskajam personālam
Augstākās izglītības un zinātnes kvalitātes stiprināšanai un augstskolu konkurētspējas veicināšanai Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija otrdien, 17.septembrī, otrajā...
Lasīt tālākVairāk nekā 80% vecāku un skolotāju atbalsta ideju ierobežot telefona lietošanu starpbrīžos skolā
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” un “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka 84% skolēnu vecāku un 95% skolotāju atbalsta ideju ierobežot mobilo telefonu lietošanu starpbrīžos...
Lasīt tālāk