Uzņēmēji joprojām bažīgi par inflāciju, cenām, kā arī darbavietu saglabāšanu
Domājot par šī gada aktuālajiem uzņēmējdarbības izaicinājumiem, uzņēmēji visbiežāk jeb 40% gadījumu norāda, ka nāksies pielāgoties inflācijai un paaugstinātām izmaksām, – tā noskaidrots Luminor bankas Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu aptaujā*. Tāpat nozīmīgāko jautājumu augšgalā aizvien saglabājas nodarbinātības jautājumi – darbavietu saglabāšana un jaunu darbinieku meklējumi, kā arī pakalpojumu kvalitāte un produktu klāsts.
Salīdzinot ar uzņēmēju atbildēm pagājušā gada izskaņā, nemainīgi saglabājas bažas par inflāciju, kā arī augošiem izdevumiem un enerģijas cenām. Tāpat gandrīz katru trešo uzņēmumu (29%) joprojām satrauc arī darbavietu saglabāšana.
“Lai gan inflācija Latvijā jau kādu laiku ir nostabilizējusies, redzam, ka uzņēmēji aizvien nav pavisam atguvušies no ekonomiskajām grūtībām un joprojām bažījas par spēju pielāgoties dažādām izmaksām. Tomēr, ja ekonomistu prognozes piepildīsies, arī atlikušais gads būs ekonomiski samērā mierīgs un drīzāk gaidāma izaugsme nekā sarežģījumi, tāpēc uzņēmēji pakāpeniski savu uzmanību varēs arvien vairāk pievērst attīstībai plāniem. Tiesa, uzņēmumu situācija un noskaņojums ir atšķirīgs dažādās nozarēs un reģionos. Ievērojamu daļu uzņēmēju satrauc arī jautājumi, kas saistās ar nodarbinātību – darbavietu saglabāšana esošajā līmenī un jaunu darbinieku atlase. Tomēr darba tirgus prognozes1 liecina, ka šogad nodarbināto skaitam ir tendence pieaugt, tādēļ pastāv cerība, ka tas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem neradīs problēmas un nekavēs darbību vai attīstības plānus,” norāda Mareks Gurauskas, Luminor Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas vadītājs.
Tāpat viena no jomām, kuru mazie un vidējie uzņēmēji Latvijā izceļ kā vienu no būtiskākajiem šī gada pielāgošanās jautājumiem, ir kvalitatīvu pakalpojumu un produktu piedāvājumi. Interesanti, ka latviešus tas satrauc mazāk nekā kaimiņus – kamēr Latvijā šo atbildi norādījuši 25% mazo un vidējo uzņēmumu, Igaunijā tas satrauc trešdaļu jeb 32%, bet Lietuvā pat 34% uzņēmumu.
Nedaudz lielāku uzmanību mazie un vidējie uzņēmumi Latvijā sākuši pievērst e-komercijai jeb jaunu tirdzniecības kanālu ieviešanai tiešsaistē. “Pēdējā laikā palielinājies to uzņēmēju skaits, kas šo saskata kā nozīmīgu pielāgošanās jomu 2024. gadam, un šobrīd tas sasniedzis 15% jeb katrs astotais uzņēmējs. Tas iet roku rokā ar pasaules un Baltijas tendencēm – e-komercijas popularitāte pēdējos gados aizvien pieaug, tāpēc ir skaidrs, ka uzņēmēji, kuri joprojām tirdzniecību vairāk veic klātienē, meklē veidus kā sasniegt savus potenciālos klientus arī tiešsaistē,” piebilst M. Gurauskas.
Vēl par tēmu:
3 padomi, kā droši izmantot savu Smart-ID un neiekrist krāpnieku nagos
Lai droši iepirktos internetā, apskatītu konta atlikumu internetbankā vai izmantotu kādus citus tiešsaistes pakalpojumus, ir nepieciešama iespēja droši autentificēties jeb pierādīt savu...
Lasīt tālākSāk vākt parakstus par pensiju 2. līmeņa uzkrājumu nesamazināšanu
IPAS Indexo *INDEXO) sabiedrības līdzdalības platformā Mana Balss ir ierosinājusi iniciatīvu par pensiju 2. līmeņa iemaksu nesamazināšanu, kas ir pretstatā ar valdības ieceri par gandrīz...
Lasīt tālākPlāno stiprināt valsts valodas lietojumu darba tirgū
Lai stiprinātu valsts valodas lietojumu darba tirgū, Saeimas Sociālo un darba lietu komisija otrdien, 10.septembrī, trešajam lasījumam atbalstīja grozījumus Darba likumā. Plānots, ka ar grozījumiem...
Lasīt tālākEksperts skaidro – vai mūsu vecumdienu finansiālo labklājību spēs nodrošināt nākamās paaudzes?
Aktuālās prognozes liecina, ka līdz 2050. gadam teju 76% pasaules valstu dzimstības rādītāji būs zemāki nekā nepieciešams stabilas populācijas nodrošināšanai, un arī Latvijā situācija...
Lasīt tālākJūlijā būtiski pieaudzis eksports uz ES valstīm, bet samazinājies – uz NVS valstīm
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2024. gada jūlijā gada laikā preču eksporta vērtība faktiskajās cenās pieauga par 6,5%, savukārt importa vērtība pieauga par 9,3%....
Lasīt tālākLatvijas Banka sagatavojusi priekšlikumus apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanas pilnveidei
Latvijas Banka ir izstrādājusi priekšlikumus apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanas pilnveidei un atbildīgās ministrijas – Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju – iepazīstinājusi...
Lasīt tālākLembergs kritiski vērtē Briškena plānus nodrošināt peļņu tranzītbiznesam
Satiksmes ministra Kaspara Briškena izteikumi par to, kā attīstīs tranzītbiznesu, ir tukša muldēšana, uzskata politiķis Aivars Lembergs. Komentējot Latvijas dzelzceļa kā uzņēmuma nākotni,...
Lasīt tālākEksperte skaidro – kā plānot budžetu ģimenes pieauguma laikā?
Mazuļa ienākšana ģimenē ir emocijām bagāts un arī vienlīdz satraucošs laiks. Tās ir nozīmīgas pārmaiņas, kas maina ne tikai ģimenes paradumus un ierasto kārtību, bet būtiski ietekmē...
Lasīt tālākLatvijas Banka: Neraugoties uz atsevišķiem uzlabojumiem, kreditēšanas jomā vēl ir daudz iespēju progresam
Latvijas Banka sagatavojusi "Finanšu Pieejamības Pārskatu 2024" – otro analītisko izdevumu, kurā detalizēti izvērtēta kreditēšanas un citu finansēšanas avotu pieejamība Latvijā, kā...
Lasīt tālākLBAS: Valdības puse ignorē sociālos partnerus – neieklausās profesionālās izglītības vajadzībās
Arodbiedrības asi iestājas par adekvāta finansējuma piešķiršanu profesionālajai izglītībai. Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) un Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku...
Lasīt tālāk