Vai vērts pirkt elektromobili 2020. gadā, kādu elektromobili iegādāties
Vai vērts pirkt elektromobili 2020.gadā. Kādus elektromobiļus var iegādāties Latvijā 2020.gadā, cik maksā elektromobiļa uzlādes atjaunošana.
Ekspertu viedoklis nākotnei
Spriežot pēc cipariem, elektromobiļu skaits Latvijā pastāvīgi pieaug. Tikai 2020.gada janvārī vien Latvijā bija reģistrēti 900 elektromobiļi un 600 automašīnas, 81 ātrās uzlādes stacija, kā arī citi transporta veidi (mopēdi, autobusi u.t.t.). Un kaut arī Latvijas iedzīvotāji pagaidām nav saņēmuši valdības atbalstu elektromobiļu iegādei https://nordlizings.lv/auto-lizinga-pieteikums/ , šī transporta veida pieaugums gada laikā ir palielinājies par 40-50%.
Pagaidām cenu atšķirība starp parastajiem auto un elektromobiļiem ir 100%, bet eksperti apgalvo, ka šī atšķirība drīz vien izzudīs. Ar laiku elektromobiļi paliks lētāki, bet auto – dārgāki. Šobrīd elektromobiļa cena variējas 20 000 – 40 000 eiro diapazonā, bet jau šogad ir gaidāms būtisks izrāviens: jaunā elektromobiļa izlaišana, kas maksās mazliet vairāk kā 11 000 eiro. Tāpat kā pērkot lietotu auto, jūs vienmēr varat ieekonomēt, pērkot lietotu elektromobili. Lai jūs būtu apmierināts ar pirkumu, jums pirms darījuma ir tikai jāpārbauda akumulatora stāvoklis. Kā liecina prakse, pat 8 gadus veci elektromobiļi, kas izmantojami ar vidējo jaudu, šobrīd atrodas lieliskā stāvoklī.
Ko gaidīt no elektromobiļa iegādes?
Klusie un ekoloģiski tīrie elektromobiļi ir parādījušies vienlaicīgi ar transportu, kas darbojas ar iekšdedzes dzinējiem, bet tikai tagad guvuši plašu popularitāti. Jau šogad elektromobiļu skaits Latvijā ir palielinājies par 40%, un šī transporta veida pieauguma tempi negrasās apstāties. Iespējams, tieši šobrīd ir pienācis laiks mainīt ierasto auto pret elektrisko un izjust visas priekšrocības, kas raksturīgas tieši elektromobiļiem?
Elektromobiļu iegāde būtu daudz pieejamāka, ja Latvijā darbotos programmas, kas finansiāli atbalstītu iedzīvotājus pirms šāda pirkuma izdarīšanas. Šobrīd valdība izskata subsīdiju ieviešanu, kas varēs atbalstīt visus, kas kāro iegādāties elektromobili. Nākotnē projektā tiks paredzēts daļējs elektromobiļa cenas finansējums 5000 eiro apmērā.
Tie Latvijas iedzīvotāji, kas jau paspējuši iegādāties elektromobili bez valsts palīdzības, var izmantot arī citas, bet jūtamas priekšrocības:
- Elektromobiļu īpašnieki ir atbrīvoti no transporta nodevas nomaksas.
- Dienesta elektromobiļi tiek apmaksāti pēc samazināta tarifa – tikai 10 eiro mēnesī, agrāk šis maksājums bija vairāk kā 42 eiro.
- Pirmā elektromobiļa reģistrācija un speciālu numura zīmju noformēšana tagad ir bez maksas.
- Arī dažāda izmēra numura zīmes pirmo reizi tiek izsniegtas bez maksas.
- Elektromobiļi ar speciāliem numuriem var pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu.
- Elektromobiļiem tiek piešķirtas bezmaksas autostāvvietas Liepājā, kā arī pašvaldību autostāvvietās un Rīgas satiksmei piederošās stāvvietās. Šis noteikums neattiecas tikai uz pazemes autostāvvietu Kr.Valdemāra ielā 5a.
- Jūrmalas teritorijā elektromobiļi nemaksā iebraukšanas maksu administrācijas teritorijā.
CSDD Latvijā ir nopietni uzsākusi elektromobiļu īpašnieku atbalstu un pat ir izstrādājusi veselu instrukciju, kā atrast uzpildes stacijas.
Elektromobiļa izmantošanas priekšrocības
Ņemot vērā to, ka elektromobilim nav sarežģītu mehānismu un tas brauc tikai no elektrobaterijas lādiņa, tā apkope ir daudz vienkāršāka un lētāka. Savukārt, ņemot vērā to, ka pārnesumu kārba tajā vispār nepastāv, tad vadīšanas vienkāršību var salīdzināt ar automātisko transmisiju.
Elektromobiļu trūkumi
Un tomēr ar tik lielu priekšrocību klāstu elektromobilim ir arī kāds ļoti būtisks trūkums, kas pārsvītro daudzus tā ekspluatācijas “plusus”. Uzskatāmībai salīdzināsim 2017.gada VW Golf tā elektriskajā izpildījumā ar tādu pašu modeli, bet ar iekšdedzes dzinēju: pirmajā gadījumā elektromobiļa cena ir 30 000 eiro, otrajā gadījumā šādu automašīnu var nopirkt par 16 000 -17 000 eiro. Starpība ir būtiska, gandrīz dubultā.
Bet, novērtējot automašīnas vai elektromobiļa izdevīgumu, jāņem vērā arī degvielas cena. Salīdzinājumam veiksim nelielus matemātiskos aprēķinus. Pieļausim, ka par Golf vidējo cenu (16 500 eiro) var iegādāties 12692 litrus benzīna par cenu 1,30 eiro litrā. Ņemot vērā, ka šis auto uz 100 km iztērē aptuveni 4,2 l degvielas, tad ar šo tilpumu būs pietiekami, lai nobrauktu 302 000 km.
Elektromobiļi vienā uzlādē patērē aptuveni 17,81 kWh/100 km, kas ar mājas rozetes palīdzību izmaksās 1,26 eiro. Par dīzeļdegvielu šiem pašiem 100 km nāksies samaksāt veselus 5,5 eiro. Šeit izvēle par labu elektromobilim ir acīmredzama.
Autostāvvietas Rīgas centrā, kurās elektromobili var atstāt bez maksas, parasto auto īpašniekiem mēnesī izmaksās 100-200 eiro. Gada laikā šī summa var sasniegt 1200-2400 eiro robežas, un tā ir lieliska ekonomija un motivācija par labu elektromobiļa iegādei.
Pat par tik kompakta auto ekspluatāciju kā VW Golf jums vienalga nāksies katru gadu maksāt transporta nodokli 48 eiro apmērā. Ik pēc 30 000 km vai ik pēc 2 gadiem automašīnai būs nepieciešama apkope (katras apkopes cena ir aptuveni 110 eiro), tikpat bieži būs jāmaina eļļa bremžu sistēmā (katra maiņa maksā 35 eiro). Rezultātā sanāk paliela summa, bet arī tas nav viss, veicot parastas automašīnas apkopi. Ņemot šo pašu auto modeli, bet ar dīzeļdegvielu, tad pēc katriem 30 000 km apkope izmaksās jau 230 eiro. Pēc 60 000 km jūs gaida auto kapitālais remonts, kura cena ir līdz 600 eiro (eļļas, gaisa, degvielas filtra, salona filtra nomaiņa, kā arī DSG eļļas maiņa). Neaizmirstiet arī par bremžu eļļas maiņu dīzeļa VW Golf.
Finanšu piedāvājumu variantu jums būs samērā daudz, būs arī virkne kompāniju, kas nodarbojas tieši ar šādu pakalpojumu piedāvāšanu, piemēram, Nord Auto Līzings, kas jau darījuma dienā ļauj reģistrēt transportlīdzekli uz klienta vārda u.t.t.
Cik izdevīgs ir elektromobilis, un vai tas ir tādas naudas vērts – to izlemt tikai jums, vadoties pēc savas situācijas! Ja esat plānojis braukt ārpus Rīgas robežām, tad vairs nevarēsiet ieekonomēt uz dārgām autostāvvietām pilsētas centrā. Bet pārvietoties ar elektromobili pa sabiedriskā transporta joslu jūs, neapšaubāmi, varēsiet daudz ātrāk.
Lai cik pievilcīgas un izdevīgas nešķistu visas elektromobiļa priekšrocības, aktuāls jautājums paliek cena. Kamēr nebūs pilnīga valsts atbalsta, šādi pirkumi būs pieejami vien dažiem. Un lai cik ideāla nešķistu elektromobiļa izmantošana, neaizmirstiet par to, ka jums ne vienmēr būs ērti uzlādēt elektromobili visas nakts garumā.
Vēl par tēmu:
VEA: Darbs visas nozares interesēs nozīmē kompromisus nevis šauru interešu diktātu
Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs uzskata, ka piecu Vēja enerģijas asociācijas (VEA) biedru izplatītais paziņojums par izstāšanos no asociācijas ir turpinājums...
Lasīt tālākKavējumi grozījumos Ministru kabineta noteikumos apdraud investīciju projektu realizāciju un Latvijas konkurētspēju
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pauž sašutumu un nopietnas bažas par kavējumiem grozījumos Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!
“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...
Lasīt tālākSaeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās
Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākSaeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām
Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...
Lasīt tālākPlānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...
Lasīt tālākIrēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...
Lasīt tālākKaspars Banders: Transfertcenu aktualitātes – kas uzņēmumiem jāņem vērā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" "KPMG Baltics" SIA nodokļu konsultāciju nodaļas direktors Kaspars Banders sniedza ieskatu aktuālajās transfertcenu prasībās...
Lasīt tālākMazinās administratīvo slogu būvniecības jomā
2024. gada 22. oktobra sēdē Ministru kabinets apstiprināja izmaiņas virknē būvnoteikumu, lai mazinātu administratīvo slogu nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā, novēršot datu dublēšanos...
Lasīt tālākĀM: Jāturpina stingri ieviest esošās sankcijas un jāizskauž “ēnu flote”
“Sankcijas pret Krieviju strādā – Krievijas ekonomiku un tās ienākumu avots, kas “baro” tās militārās spējas un kara mašinēriju agresijas karā pret Ukrainu, sankcijas ietekmē negatīvi. Krievijas...
Lasīt tālāk