Vairāk nekā 80% vecāku un skolotāju atbalsta ideju ierobežot telefona lietošanu starpbrīžos skolā
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” un “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka 84% skolēnu vecāku un 95% skolotāju atbalsta ideju ierobežot mobilo telefonu lietošanu starpbrīžos skolā. Kā aptaujā atzīst skolotāji, nekontrolēta telefona lietošana starpbrīžos rada plašu problēmu loku, tostarp to, ka skolēni nekomunicē savā starpā, neredz viens otru un kļūst vienaldzīgi, jauniešiem ir grūtības koncentrēties mācību vielai, viņi nemeklē citas nodarbes ārpus sēdēšanas telefonā un nav ieinteresēti apgūt mācību vielu stundu laikā, kā arī klasē rodas konflikti, jo skolēni vēlas turpināt lietot telefonu arī sākoties mācību stundai.
Lai arī lielākā daļa skolēnu un skolotāju atzīst, ka skolās ir noteikumi attiecībā uz telefonu lietošanu, pamatā tie attiecas uz telefonu lietošanu mācību stundu laikā. Tikai 5% gadījumu telefoni skolās ir aizliegti pilnībā un 3% gadījumu – starpbrīžos.
“No kognitīvās psiholoģijas pētījumiem zināms, ka cilvēka informācijas apstrādes spēja ir ierobežota. Piemēram, cilvēks spēj īslaicīgi paturēt prātā un apstrādāt diezgan ierobežotu daudzumu informācijas. To sauc par darba atmiņu. Ja skolēnam darba atmiņa visu laiku ir pārslogota, tas paņem resursus no viņa “procesora”, runājot līdzībās ar datoru terminoloģiju. Tas var rezultēties tajā, ka, pirmkārt, skolēnam var būt grūtības nupat uzzināto noglabāt ilgtermiņa atmiņā, un, otrkārt, nav pietiekamu resursu, lai uztvertu nākamās zināšanas,” stāsta psiholoģijas doktore, Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes vadošā pētniece Liena Hačatrjana. “Bērniem ir nepieciešama gan piepūle, gan atpūta. Starpbrīdis ir ideāls laiks, lai bērns atpūstos, jo mācības – tā ir būtiska kognitīvā piepūle.”
“Aptaujas dati rāda, ka 58% skolēnu pārkāpj telefona lietošanas noteikumus skolās, turklāt katrs otrais skolēns arī atzīst, ka regulāri saņem aizrādījumus no skolotājiem vai skolas personāla par telefona lietošanu skolā,” stāsta “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. “Dati skaidri apliecina, ka neadekvāta telefonu lietošana skolās ir problēma, ko rāda arī starptautiskā pieredze un pieaugošs valstu skaits Eiropā, kuras nosaka ierobežojumus telefonu lietošanai skolās, tādēļ mēs vēlamies sākt aktīvāku diskusiju ar skolēniem, skolēnu vecākiem un skolu pārstāvjiem, kā uzlabot šo situāciju Latvijā. Ir pilnīgi skaidrs, ka telefonam ir sava vieta un savs laiks, taču tā pārmērīga lietošana starpbrīžos, kā arī neatļauta lietošana mācību stundās, rada problēmas. To arī atzīst 95% skolotāju.”
Kā uzskata 78% skolotāju un 67% vecāku, ierobežojot telefonu lietošanu starpbrīžos, skolēni apgūtu citas prasmes, piemēram, sadarbību un komunikācijas prasmes, sarunājoties ar draugiem un klases biedriem. Tāpat 75% skolotāju un 46% vecāku domā, ka šādā situācijā skolēni labāk varētu koncentrēties mācību vielai stundu laikā. Kā vēl vienu būtisku ieguvumu 54% skolotāju min to, ka skolēni nekavētu mācību stundas vai pulciņus, jo nebūtu aizsēdējušies telefonā. Vecāki (57%) un skolotāji (69%) ir arī vienisprātis, ka skolēniem tā būtu iespēja meklēt citas nodarbes starpbrīžos, pašiem izdomāt spēles un rotaļas.
Vēl par tēmu:
Augstskolu konkurētspējas veicināšanai komisija atbalsta grozījumus par valodas prasībām akadēmiskajam personālam
Augstākās izglītības un zinātnes kvalitātes stiprināšanai un augstskolu konkurētspējas veicināšanai Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija otrdien, 17.septembrī, otrajā...
Lasīt tālākJāturpina skolotāju atalgojuma paaugstināšana un skolu tīkla sakārtošana, liecina OECD izglītības pārskats
Latvijas skolas sekmīgi novērš sociāli ekonomisko atšķirību ietekmi uz skolēnu mācību sasniegumiem, liecina otrdien, 10. septembrī, publicētais Ekonomiskās sadarbības un attīstības...
Lasīt tālākVID atgādina: par bērnu interešu izglītību var atgūt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli
Līdz ar jauno mācību gadu atsākas arī dažādi bērnu un jauniešu pulciņi un interešu nodarbības. Tie ir izdevumi, par kuriem, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, vecāki vai citi ģimenes...
Lasīt tālākRinkēvičs sveic ar jauno mācību gada sākumu: Mēs mācamies labākas Latvijas un pasaules dēļ
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs, sākoties jaunajam mācību gadam, novēl, lai jaunās zināšanas mūs padara drošākus un laimīgākus. "Atkal klāt septembris. Zinību diena. Tā ir sākums...
Lasīt tālākDrošības ieteikumi mācību gada sākumā – vecākiem un skolēniem
Sākoties jaunajam mācību gadam, Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija (RVPP) aicina vecākus un skolēnus pievērst īpašu uzmanību drošībai gan pilsētā kopumā, gan skolas apkārtnē. Aicinām...
Lasīt tālākLielākā daļa vecāku neatbalstītu sava bērna vēlmi ieturēt pauzi pēc vidusskolas beigšanas
Lielākā daļa vecāku pretotos bērna iecerēm pēc vidusskolas absolvēšanas gadu izlaist, lai ieturētu pauzi pirms studiju vai profesionālā darba uzsākšanas, vēsta šogad veiktais Swedbank...
Lasīt tālākJaunā mācību gada tuvošanās rada papildu trauksmi
“Mēness aptiekas” un pētījumu aģentūras “Norstat” veiktajā aptaujā 10 % respondentu apstiprinājuši, ka gatavošanās jaunajam mācību gadam rada papildu trauksmi ģimenē. Vismazāk...
Lasīt tālākPedagogu trūkums rada stresu arī skolēniem un vecākiem
Līdz jaunā mācību gada sākumam ir atlikusi nedaudz vairāk kā viena nedēļa un sociālos medijus ir pārpludinājuši sludinājumi par dažādu mācību priekšmetu pedagogu vakancēm. Vietnē...
Lasīt tālākZināms, kur vecāki tērē visvairāk, gatavojot bērnus skolai
Gatavošanās jaunajam mācību gadam bieži vien rada gan satraukumu, gan rūpes daudzās ģimenēs, jo tas prasa ievērojamus finansiālus ieguldījumus. Neatkarīgi no tā, cik daudz līdzekļu...
Lasīt tālākAptauja: vecāki visvairāk krāj naudu bērnu izglītībai
Trešdaļa jeb 33 % vecāku, kuri veic uzkrājumus bērnu nākotnei, visbiežāk to dara ar mērķi finansiāli atbalstīt izglītības iegūšanu, liecina bankas Citadele veiktās aptaujas dati. Piektā...
Lasīt tālāk